I somras tog jag över mina föräldrars hus inklusive farsans verkstad med en del trefasmaskiner. I förra veckan hade jag hemma elekriker som bytte elcentral och då passade jag på att byta ett SEMKO 17 uttag till CEE.
Tidigare gick det en 4-ledad gummikabel från gruppcentralen till verkstaden med en fördelare med fyra SEMKO 17 uttag. Nu sitter alltså CEE-uttaget direkt i verkstaden med en ny fast installation med 5-ledare och jag har köpt CEE-förgreningar och CEE-don och tänkte byta ut alla SEMKO 17-don.
Nu inser jag att alla fem maskiner har fyrledad kabel och gud vet om motorerna använder nollan. Vad gör jag?

• Gilla
TechChad
  • Laddar…
Sitt lugnt, maskinerna vill säkerligen inte ha någon nolla. Skulle det finnas någon fulkoppling som gör att skyddsledaren strömbelastas så kommer ju JFBn att bryta, för en JFB har du väl?

Du kollar märkskylten om det står tex. 3N~ behövs nolla, står det 3~ används ingen nolla. Rör det sig om maskiner med motorer har de troligast ingen nolla.

• Gilla
aweste
  • Laddar…
Fyra har motorer, en är en svets.
Men efter jag ställt frågan kom jag på att jag kunde mäta mellan faserna och nollan/skyddsjord, ingen av dom gav utslag så då är ju problemet löst.

Och jepp, jag har JFB, det var därför elektrikerna var här egentligen men jag passade på att få alla centraler utbytta.

Tack för svaren!

En normal trefas motor använder inte nollan. Däremot kan det finnas annat på en maskin som kräver Nolla. Det kan vara manöversystem, broms magneter och belysning som matas med 230 V. Svetstransformatorn bör kolla på märkning om nolla krävs. Där finns nog olika varianter.

Tyvärr förekom det en del farligt fusk ihop med semko 17 där man använde skyddsjorden som PEN ledare. Med en sådan koppling räckte det att jordblecket var smutsigt/ trasigt för att hela maskinen skulle bli spänningsförande med 230 V.

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.