Vilket virrvarr av gamla och nya regler. Har jag tolkat rätt att numera är zonen runt tvättställsblandare oklassad (så till vida tvättstället inte är placerat i dusch/badzonerna)? Eller är det fortfarande Zon 2 mellan tvättställ och spegelskåp typ (60 cm från)?

Har ett reglerdon för LED-downlights, men den är bara på IP20 och börjar bli riktigt svårplacerad i badrummet.

Redigerat:
Alternativet som är bättre är att placera den på låssidan, men då hamnar den utanför en svängbar duschdörr, vilket jag tolkar är Zon 2 (100 cm från dusch, fast med skiljevägg i form av duschvägg).

Reglerdonet är 1-10V, men har en matning av en fas 230V och utgående tändtråd.
Dessvärre verkar jag inte hitta några vridbara 1-10V reglerdon som är IPX4.

Det har aldrig funnits någon begränsning med placering av "apparater och tvättställ ( även om det på vissa "ställen" påståtts det) . Jag skulle tro att både Elko och Eljo har tätningsdamasker som gör vanliga "brytare" till IP 44.

Man kan ju vända lite på detta också och säga att om badrummet inte har plats för en strömbrytare, då är det ju fel på badrummet, bygg om! ;)

Strömbrytare är för övrigt tillåtna både i område 2 men inte 1. Utanför din duschdörr är det antingen område 1 eller oklassat.. Du får försöka tolka områdesreglerna här. Du ska inte kunna nå dimmern stående i duschen.

Hamnar den i oklassat gäller också att det är torrt där för att IP20 ska gå bra.

elmont skrev:
Det har aldrig funnits någon begränsning med placering av "apparater och tvättställ ( även om det på vissa "ställen" påståtts det) . Jag skulle tro att både Elko och Eljo har tätningsdamasker som gör vanliga "brytare" till IP 44.
Ja, det lutar nästan mot att det får bli en tätningsdamask oavsett placering så den är IP44 iaf.

Förr var det vanligt att "ljus knappen" var placerad utanför badrummet. Enda elutrustning var en porslinsamatur från IFÖ. ( föregångaren till våra klass2 apparater)

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Bo.Siltberg skrev:
Man kan ju vända lite på detta också och säga att om badrummet inte har plats för en strömbrytare, då är det ju fel på badrummet, bygg om! ;)

Strömbrytare är för övrigt tillåtna både i område 2 men inte 1. Utanför din duschdörr är det antingen område 1 eller oklassat.. Du får försöka tolka områdesreglerna här. Du ska inte kunna nå dimmern stående i duschen.

Hamnar den i oklassat gäller också att det är torrt där för att IP20 ska gå bra.
Haha, plats finns ju, fast inte lämpligt runt ingången ;)
Ingången till badrummet är mellan kommod (vänster om dörrkarm) och dusch (höger om dörrkarm, utifrån sett), så det är det som krånglar till placeringen av just reglerdonet.

Placering på utsidan går ju annars om det är en vanlig strömbrytare, men otroligt opraktiskt om man är inne i badrummet och vill öka belysningen.

Jag har försökt tolka reglerna där och att en svängbar duschdörr, som borde kunna fungera som avgränsare. Det är dubbla duschdörrar alltså som bildar en hel vägg, så när man duschar ska/bör väggen vara stängd/intakt.

Just nu lutar det åt att den får hamna på gångjärnssidan ändå. Det lär vara där man står när man vill dimra upp/ner ändå. Alltså alternativ 2 och så får den en IP44-damask.

badrumsplan160301_3.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.