13 685 läst ·
39 svar
14k läst
39 svar
Fel färg på markrör
Nu är jag inte riktigt med.elmont skrev:Eftersom den som ska lägga rör i marken även bör ha en viss kunskap så tror jag inte att man skulle vinna ett mål. Man kan ju knappast skylla på att man inte visste hur det skulle vara, för som jag skrev tidigare så har det varit en känd standard sedan lååångt tillbaka minst30 40 år för data och för tele mycket längre i alla fall en bit över 50 år..
Vad säger att man bör ha kunskap på det viset du beskriver det?
Även om standarden har varit känd bland yrkesfolk jättelänge så behöver givetvis inte alla känna till det. Du själv vet säkert inte allt om alla slags standards i världen. Hur gamla och etablerade de än är.
Men annars så håller jag i stort med elmont och GK100, att visst är det helt klart bäst att använda rätt färgmärkningar när man väl står och gör jobbet. Men nu var röret redan lagt och tyvärr av fel färg. Då tycker jag att man kan tillåta sig att vara lite pragmatisk. T.ex. kolla om de accepterar 25mm svart PEM-slang och isåfall pressa sådan genom markröret och sen ta bort så mycket som möjligt av det gula markröret.
Men färgmarkeringar är ju både vanliga och nyttiga, så det är ju inte bara för att djävlas utan anledning. Syftet är gott.
Tänk vad mycket sådant vi har i samhället. Blått och rött på vattenkranar och temperaturvred i bilar m.m. Blått blinkljus för utryckningsfordon, gult för arbetsfordon.
Grön/röd gubbe på trafikljus, gröna, röda och svarta nedfarter i slalombacken.
Exemplen är många. Färgerna finns för att förenkla vår vardag och göra risken för fel mindre.
Inget man i onödan ska slarva med.
Men kanske inte heller motiverat att låta gräva upp hela den egna tomten för just detta rörs skull. För en sak som inte ens alla deras anställda verkar veta om.
Självklart ska färger följas! Men nu är det nergrävt ett gult markrör. Det känns inte rimligt att behöva gräva upp gräsmattan för just detta. Dessutom så är väl felet åt rätt håll... Det hade varit värre å dragit el i ett grönt rör...
Det är så vitt jag vet ännu inte behörighets krävande att gräva ner markrör för fiber. Så risken finns att de inte skulle komma så långt vid en rättegång, eftersom det är ett oskäligt villkor. Det är vad jag vet ingen skillnad på rören mer än färgen. Om inte så borde väl det gula vara kraftigare plast...
Det är så vitt jag vet ännu inte behörighets krävande att gräva ner markrör för fiber. Så risken finns att de inte skulle komma så långt vid en rättegång, eftersom det är ett oskäligt villkor. Det är vad jag vet ingen skillnad på rören mer än färgen. Om inte så borde väl det gula vara kraftigare plast...
Risken är väl mest uppenbar att det inte kommer någonstans vart för någondera sidan i en ev rättegång. Otroligt svagt case, både för att hävda oskäligt avtalsvillkor likväl som försvara kravet på gult rör, tror jag i alla fall.Odjuret skrev:
Jag hoppas verkligen rättsväsendet för det mesta får jobba med viktigare frågor.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 232 inlägg
Ja, någonstans får man ju också dra gränsen. Man kan lita på färger på rör i marken ungefär lika mycket som färger på ledningar inne i huset. Dvs. De är en ledning(!), men inte sista ordet. Bara för att det är en ledning godkänd för starkström så kan det lika gärna gå signal i den. (Gör det exv. i mitt garage).Bo.Siltberg skrev:Grönt eller blått kanske inte har så jättestor betydelse, men gult signalerar ju starkström. Det hjälper inte att byta färg i ändarna för problemet är ju som Mikael antyder att grävmaskinister som gräver mitt på stråket ska veta vad röret innehåller. Sedan kan man diskutera risken för detta på en privat tomt och vilka alternativa lösningar som kan tänkas komma ifråga. Det kan ju innebära (onödiga) risker att gräva upp och lägga ned en slang med rätt färg...![]()
Samma sak här fast ännu värre, inte alla starkströmskablar i marken ligger i gula rör, eller har varningsband (mina gör det t ex inte). Och vice versa, gula rör har använts till mycket genom åren. Här skulle ju dessutom felet vara åt "rätt håll", dvs slangen har "ofarligare" innehåll än färgen antyder, så felet blir i så fall åt "rätt håll". (I min egen och grannens trädgård så går exv. telefonin i en plastslang som är till förväxling lik en elkabel, tom elverkets folk som kom ut kliade sig i huvudet ett, iofs kort, tag och var tvungna att gå i närkamp innan de dömde den som varande just telefoni.)
Jag skulle utan att tveka göra minsta möjliga för att uppfylla formkravet för att komma runt paragrafrytteriet och sova helt lugnt efter det.
Så spraya dem orangea, eller hugg av dem under markytan och dra en PEM-slang igenom istället. Någon måtta på dubbelarbetet får det ändå vara.
Så, ja. Jag förstår och delar eran frustration, av typen "det är ju h-vete att inte allt kan få vara som det är tänkt", men just den här färgen är redan i viss mån "förstörd" och inte alls lika helig (framförallt i praktiken) som exv. gul-grön.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 232 inlägg
Tja, just det här är ju ett civilmål, och då jobbar "rättsväsendet" faktiskt med precis det man ber dem att jobba med.Mikael_L skrev:Risken är väl mest uppenbar att det inte kommer någonstans vart för någondera sidan i en ev rättegång. Otroligt svagt case, både för att hävda oskäligt avtalsvillkor likväl som försvara kravet på gult rör, tror jag i alla fall.
Jag hoppas verkligen rättsväsendet för det mesta får jobba med viktigare frågor.![]()
Paradoxalt nog så är tröskeln både lägre (förenklade tvistemål) och högre (förloraren betalar samt < 1/2 av vad du bad om = du förlorade) för civilmål än brottmål. Vilket jag nog ändå tycker är rätt och rimligt.
Tja... min tanke var kanske inte att man skulle gå hela vägen till rätten, men det skulle kunna vara något att "hota" med.Mikael_L skrev:Risken är väl mest uppenbar att det inte kommer någonstans vart för någondera sidan i en ev rättegång. Otroligt svagt case, både för att hävda oskäligt avtalsvillkor likväl som försvara kravet på gult rör, tror jag i alla fall.
Jag hoppas verkligen rättsväsendet för det mesta får jobba med viktigare frågor.![]()
Mikael_L, jag tycker bara att man OAVSETT vad man tar sig till med FÖRST tar reda på det man ev kan behöva veta för att "göra rätt". Och inte minst för att man själv senare ska slippa reta sig på alla "konstiga regler" som finns inom nästan alla områden.
Jag får väl lov att citera ett tidigare inlägg. 
sandman123 skrev:Tack för svar!
Började dra i denna surdeg idag och ringde säljaren. Men han återkom inte utan istället ringde en *förstående kille från Eltel (som i sin tur kontrakterat firman som var här). Han sa att Skanova (som tillsammans med Öppen Fiber kontrakterat Eltel) numera förbjuder att dra fiber i gula rör. Han kunde inte motivera varför eller var informationen till oss konsumenter finns. Lite som att tala med en (förstående) vägg.
Ringde Öppen Fiber, och bemöttes av en förstående tjej. Vilken otur sa hon att mitt rör råkade vara gult, för just gula rör säger Skanova att man inte får dra fiber i. Tyvärr. Inte heller hon kunde motivera varför det var på detta vis eller vart informationen om detta till mig som konsument finns.
Kom absolut ingen vart och kan konstatera att
Öppen fiber inte nämner något om färgen på markrör på sin hemsida.
Telia informerar inte heller om färg på markrör på sin hemsida.
Skanova har ingenting på sin hemsida heller.
Ingen information ges i samband med att man tecknar på för fiber.
Säljaren av Öppen Fiber nämner inget om detta när han säljer in det, trots att vi tillsammans tittat på det gula röret som sticker upp på tomten.
På kundtjänsterna är de förstående och bekräftar att det är många som ringt om detta problem.
På bygghandeln är de ovetandes om problemet och där finns heller inte någon information om att inte lägga gula rör till annat än starkström.
Eltel hänvisar till Öppen Fiber. Öppen Fiber hänvisar till Skanova. Skanova vill inte tala med privatpersoner.
Ingen information, retroaktiva regler, och tjänstemän som hänvisar till varandra. Byråkrati brukar det kallas.
En jobbig överraskning väntar för alla som byggt nytt, renoverat och förberett för fiber till villan med vanliga rör från bygghandeln.
Enklast blir nog att jag köper en rulle orange rör på nätet och byter ut en meter i var ände. Nog enklare än att nå framgång med byråkraterna på Skanova mfl..
Kul att se att det blev sånt liv i tråden! Tack också för kloka råd och synpunkter jag har läst dem alla noga.
Mina synpunkter är rätt och slätt att
"Viktig" information bör kommuniceras proaktivt och tydligt (vilket inte varit fallet).
Erfarna personer och folk i branschen vet förstås redan allt detta, men större delen av befolkningen (inklusive mig) gissar jag inte känner till principerna kring färgsättning av markrör. Innan jag lade ned det gula röret så hörde jag mig för + googlade en del och läste bl.a. det som finns tidigare här i tråden och min slutsats blev (felaktigt) att det nog skulle gå bra med gult.
Tänk vad bra det hade varit om Skanova, Telia, Öppen Fiber mfl hade haft en kort text om färgkraven på sina hemsidor. Inga missförstånd.
Jag kan förstå kravet på att starkström ska dras i gula rör då det kan vara en säkerhetsrisk.
Men det finns ingen säkerhetsrisk att dra fiber i ett gult rör på en privat tomt. Onödigt paragrafrytteri att propsa på att jag måste göra om allt jobb. Trots allt ligger det nog åtskilliga km fiber i gula rör runt om i landet.
Röret går f.ö. 15 m på tomten, sedan 5m under och längs med en stenmur, genom fasaden under marknivå, under toalettgolvet, in i pannrummet och upp på andra sidan bergvärmepumpen. För att byta hela röret (vilket de på fullt allvar talade om) skulle jag alltså behöva gräva upp 15m, ta bort stenmuren och gräva under den, bila hål i fasaden, ta bort toaletten och riva upp golvet, öppna golvet i pannrummet och flytta på bergvärmepumpen. Rätt mycket jobb
Ok, jag har uppenbarligen gjort fel, men man hade ju ändå hoppats på ett mötas av visst mått av rimlighet kring detta.
Om man vill förbereda med tomrör vid en renovering hur gör man då? Två gula, ett orange, ett grönt, ett svart, ett rosa och ett prickigt?
"Viktig" information bör kommuniceras proaktivt och tydligt (vilket inte varit fallet).
Erfarna personer och folk i branschen vet förstås redan allt detta, men större delen av befolkningen (inklusive mig) gissar jag inte känner till principerna kring färgsättning av markrör. Innan jag lade ned det gula röret så hörde jag mig för + googlade en del och läste bl.a. det som finns tidigare här i tråden och min slutsats blev (felaktigt) att det nog skulle gå bra med gult.
Tänk vad bra det hade varit om Skanova, Telia, Öppen Fiber mfl hade haft en kort text om färgkraven på sina hemsidor. Inga missförstånd.
Jag kan förstå kravet på att starkström ska dras i gula rör då det kan vara en säkerhetsrisk.
Men det finns ingen säkerhetsrisk att dra fiber i ett gult rör på en privat tomt. Onödigt paragrafrytteri att propsa på att jag måste göra om allt jobb. Trots allt ligger det nog åtskilliga km fiber i gula rör runt om i landet.
Röret går f.ö. 15 m på tomten, sedan 5m under och längs med en stenmur, genom fasaden under marknivå, under toalettgolvet, in i pannrummet och upp på andra sidan bergvärmepumpen. För att byta hela röret (vilket de på fullt allvar talade om) skulle jag alltså behöva gräva upp 15m, ta bort stenmuren och gräva under den, bila hål i fasaden, ta bort toaletten och riva upp golvet, öppna golvet i pannrummet och flytta på bergvärmepumpen. Rätt mycket jobb
Ok, jag har uppenbarligen gjort fel, men man hade ju ändå hoppats på ett mötas av visst mått av rimlighet kring detta.
Om man vill förbereda med tomrör vid en renovering hur gör man då? Två gula, ett orange, ett grönt, ett svart, ett rosa och ett prickigt?
Mycket bra redovisat av dig, du utgör säkert de undantag som mycket väl givetvis kan undantas byråkratin och det hoppas jag du kommer bli. Naturligtvis helt orimligt att du ska göra några konstgrepp för detta dvs låt dem bara se till att de får dit fibern vill de ha i ytterligare PEM-slang så gör det. Det enda de enkelt kunde göra är att i sina olika kontaktvägar klart nämna att gula rör ska undvikas inte svårare än så.sandman123 skrev:Kul att se att det blev sånt liv i tråden! Tack också för kloka råd och synpunkter – jag har läst dem alla noga.
• "Viktig" information bör kommuniceras proaktivt och tydligt (vilket inte varit fallet).
• Jag kan förstå kravet på att starkström ska dras i gula rör då det kan vara en säkerhetsrisk.
• Men det finns ingen säkerhetsrisk att dra fiber i ett gult rör på en privat tomt. Onödigt paragrafrytteri att propsa på att jag måste göra om allt jobb. Trots allt ligger det nog åtskilliga km fiber i gula rör runt om i landet.
Röret går f.ö. 15 m på tomten, sedan 5m under och längs med en stenmur, genom fasaden under marknivå, under toalettgolvet, in i pannrummet och upp på andra sidan bergvärmepumpen. För att byta hela röret (vilket de på fullt allvar talade om) skulle jag alltså behöva gräva upp 15m, ta bort stenmuren och gräva under den, bila hål i fasaden, ta bort toaletten och riva upp golvet, öppna golvet i pannrummet och flytta på bergvärmepumpen. Rätt mycket jobb…
Om man vill förbereda med tomrör vid en renovering – hur gör man då? Två gula, ett orange, ett grönt, ett svart, ett rosa och ett prickigt?
Att jag så tydligt tidigare pekar på olämpligheten i detta är huvudsakligen av principiell natur, är normalt alltid för pragmatiska väl underbyggda lösningar helt oaktat ev regelverk alltså gärna åt det bättre hållet. Jag är övertygad om att den kanske minoritet av de som jobbar med detta och som ser det som väsentligt träffar många slashasar som företräder synsättet visat på många håll i tråden.
Att inte kunna hålla reda i små detaljer ger helt mänskligt lätt glidning åt fel håll i övrigt. Det mesta funkar givetvis men att sträva efter att lägga sitt strå rätt i den kaotiska stacken är något jag själv försöker göra och sparar inte eget arbete för att rätta mina fel inom rimliga gränser. Lycka till att trots allt få i fibern.
Klicka här för att svara