Hej,
Jag behöver hjälp med min dimmer och kan inte så mkt om el.
Jag har satt in en dimmer, under vilken jag har ett eluttag. Jag har fått dimmern att funka men eluttaget under funkar inte längre.
Kablarna till eluttag och dimmer kommer från taket från "elcentralen". Det kommer fyra sladdar. En brun, en grå, en blå och en jord. Jag har kopplat grå till L pil ned, brun till pil upp med symbol. Från dimmern har jag kopplat brun sladd i pil upp med symbol. Symbolen är en diagonal pil med en våg över. Vidare har jag kopplat den blå sladden från "elcentralen " förbi dimmern med en sockerbit. Se bifogade bilder
Vad har jag gjort fel och hur får jag både dimmer och eluttag o funka?
Tacksam för svar
Mvh Björn
Jag behöver hjälp med min dimmer och kan inte så mkt om el.
Jag har satt in en dimmer, under vilken jag har ett eluttag. Jag har fått dimmern att funka men eluttaget under funkar inte längre.
Kablarna till eluttag och dimmer kommer från taket från "elcentralen". Det kommer fyra sladdar. En brun, en grå, en blå och en jord. Jag har kopplat grå till L pil ned, brun till pil upp med symbol. Från dimmern har jag kopplat brun sladd i pil upp med symbol. Symbolen är en diagonal pil med en våg över. Vidare har jag kopplat den blå sladden från "elcentralen " förbi dimmern med en sockerbit. Se bifogade bilder
Vad har jag gjort fel och hur får jag både dimmer och eluttag o funka?
Tacksam för svar
Mvh Björn
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vill inte säga för mycket då man aldrig kan vara säker utan att mäta, men med största sannolikhet är brun fas, brun som kommer ovanifrån ska in på plinten L, och grå ska in på plinten med symbolen. Brun som går ner till uttaget ska ligga ihop med brun uppifrån, men brukar inte vara så bra att gå in med två trådar i samma ingång på dimmern, så lägg ihop dem två bruna i en kopplingsklämma ihop med en liten brun stump som du kopplar till L på dimmern 
Steg 1 är att se till att strömmen är ordentligt bruten.
Steg 2 är att sluta koppla på chans. När det gäller el kopplar man rätt på första försöket, eller så läser man på tills man kan. I det här fallet ser ingenting farligt ut, men det kan bli om man inte vet vad man sysslar med.
I ditt dosa ser allting ut att vara enligt standard. Helst ska du kontrollera det. En bra ledtråd är att kolla hur den gamla brytaren var kopplad, och gärna ta bilder på den innan man gör någonting.
Blå och gul-grön går helt korrekt vidare till uttaget. Däremot har du kopplat tre sladdar fel till din dimmer!
De två bruna du har i dosan är fasledaren från elcentralen och fasledaren som ska gå ner till uttaget. Din grå kabel är tändtråd som går upp till lampan.
Den bruna kabeln behöver du förgrena på något sätt. De flesta här använder exempelvis wago 773 eller 222, finns att köpa på både classe och jula. Passa även på att byta ut dina två sockerbitar till något som ser mindre amatörmässigt ut. I en trepolig wago behöver du ansluta brun från centralen, brun till uttaget, och en liten brun stump som ska gå till L på din dimmer.
Grå kabel ska gå till en av plintarna med vågsymbolen på.
Steg 2 är att sluta koppla på chans. När det gäller el kopplar man rätt på första försöket, eller så läser man på tills man kan. I det här fallet ser ingenting farligt ut, men det kan bli om man inte vet vad man sysslar med.
I ditt dosa ser allting ut att vara enligt standard. Helst ska du kontrollera det. En bra ledtråd är att kolla hur den gamla brytaren var kopplad, och gärna ta bilder på den innan man gör någonting.
Blå och gul-grön går helt korrekt vidare till uttaget. Däremot har du kopplat tre sladdar fel till din dimmer!
De två bruna du har i dosan är fasledaren från elcentralen och fasledaren som ska gå ner till uttaget. Din grå kabel är tändtråd som går upp till lampan.
Den bruna kabeln behöver du förgrena på något sätt. De flesta här använder exempelvis wago 773 eller 222, finns att köpa på både classe och jula. Passa även på att byta ut dina två sockerbitar till något som ser mindre amatörmässigt ut. I en trepolig wago behöver du ansluta brun från centralen, brun till uttaget, och en liten brun stump som ska gå till L på din dimmer.
Grå kabel ska gå till en av plintarna med vågsymbolen på.
Tack för bra svar. Och för vettiga varningar.
Klicka här för att svara