Nu får du väl vara nöjd när du snart har en 100% amatöristisk lösning trots alla råd du fått och då du trots allt fått tag på en fläns. Varför ska det vara så svårt att göra något åtminstone vettigt när man ändå ger sig in på något man inte fullt behärskar, ger ju vatten på kvarnen för de som ropar på regleringar och är motståndare till hempulerier. Själv tycker jag det borde vara så att man tar reda på det som krävs och sen gör ett jobb väl över medel, med bästa samvete trots lagregleringar mm.

• Gilla
Müssli och 6 till
  • Laddar…
Tobbe_3 skrev:
... EKLK biledare skall naturligtvis ligga i en slang eller lindas med isoleringsband. Alternativet hade varit att placera en ubåt direkt vid genomföringen och övergå till kabel. ...
Jag får betrakta detta som ett slarv hos den elektriker som gjorde det jobbet.

Jag är mycket tacksam för all input jag har fått här. Jag vill minimera det jobb som krävs för att få till installationen. Helst hade man kanske bytt till en modern elcentral men då måste man sannolikt dra om större delen av alla kablar, oftast har en modern elcentral bara en flänsöppning på ovansidan och undersidan. Det blir inte direkt någon snygg lösning.

Sedan förstår jag inte vad som är ovettigt, jag har ju läst följande:

prototypen skrev:
... Alternativt dra EN grov slang mellan kapslingarna, det är inga problem med flera faser i ett sådant läge då man ser hela slangen och båda ändar...
Allting är monterat så att det inte går att ta isär sakerna utan hjälp av verktyg.

Redigerat:
Håller med GK, 100% överarbetad amatöristisk lösning.
Yra om IP6x på en gammal central utan flänspackningar med en 50 år gammal luckpackning som kanske håller för IP 30. Och en oisolerad biledare inne i en gjutjärnskapsling (eller var det Silumin), är den ordentligt undanlagd så ligger den bara där och är inte livsfarlig. TS kan ju kika in i andra 50 år gamla installationer så i bästa fall så sitter det kletigt isoleringsband där.

Nåja, vi får hoppas att TS får till det här utan olyckor så vi får vända vår uppmärksamhet åt andra saker.

Protte

Vadå "yra"? Kapslingar som är utformade som denna elcentral är oftast IP 6x klassade. Jag har handlat in både kapslingar av metall och förskruvningar i rostfritt stål som är IP68 klassade så jag är välbekant med deras utformning. Sedan kan jag inte veta huruvida det sitter flänspackningar eller ej förrän jag tagit isär elcentralen.

Jag vet inte vad som gäller för krav på inkapsling i ett pannrum, men ser jag en IP6x klassad inkapsling i ett pannrum så utgår jag från att det finns en anledning till varför man har valt en sådan form av inkapsling.

Men när inlägg här påpekar att sådant är inte nödvändigt och jag dessutom ser och visar att en förskruvning inte är tät så får jag utgå från att det inte är krav på så pass täta kapsling.

Att anklaga den lösning jag överväger att vara "100% amatöristisk" (tror inte ens det ordet finns i SAOL) och sedan i nästa mening försvara användandet av oisolerad jordkabel inne i en elcentral tycker jag inte är konsekvent.

Om det finns en billig näthandel som kan tänkas sälja sådana där ståflänsar kan jag överväga ett köp av en sådan längre fram. För sådant har tydligen elfolket sällan på lager nuförtiden. En kille som hjälpte mig med håltagning sade att de flänsar (av det gamla formatet) de hade på lager har legat där i flera år. Det är ingen åtgång på sådant sade han.

Normalt räcker IP44 i alla typer av pannrum, dom flänsar och metallkapplsingar i alla storlekar och utföranden finns hemma eller som beställningsvara hos alla välsorterade elgrossister

• Gilla
Tobbe_3
  • Laddar…
Mikael_L
g00ey skrev:
Om det finns en billig näthandel som kan tänkas sälja sådana där ståflänsar kan jag överväga ett köp av en sådan längre fram. För sådant har tydligen elfolket sällan på lager nuförtiden. En kille som hjälpte mig med håltagning sade att de flänsar (av det gamla formatet) de hade på lager har legat där i flera år. Det är ingen åtgång på sådant sade han.
Om du letar fram ett enummer så tror jag att du kan beställa det mesta ifrån elbutik.se, även sånt som inte ligger på deras hemsida.
Men du får givetvis dra iväg ett mail och fråga.

g00ey skrev:
Vadå "yra"? Kapslingar som är utformade som denna elcentral är oftast IP 6x klassade. Jag har handlat in både kapslingar av metall och förskruvningar i rostfritt stål som är IP68 klassade så jag är välbekant med deras utformning. Sedan kan jag inte veta huruvida det sitter flänspackningar eller ej förrän jag tagit isär elcentralen.

Jag vet inte vad som gäller för krav på inkapsling i ett pannrum, men ser jag en IP6x klassad inkapsling i ett pannrum så utgår jag från att det finns en anledning till varför man har valt en sådan form av inkapsling.

Men när inlägg här påpekar att sådant är inte nödvändigt och jag dessutom ser och visar att en förskruvning inte är tät så får jag utgå från att det inte är krav på så pass täta kapsling.

Att anklaga den lösning jag överväger att vara "100% amatöristisk" (tror inte ens det ordet finns i SAOL) och sedan i nästa mening försvara användandet av oisolerad jordkabel inne i en elcentral tycker jag inte är konsekvent.

Det finns en anledningar till varför dom gamla lösningarna har försvunnit. I dag vill man att en elelcentral skall innehålla mer än bara säkringar. Det kan vara elmätare, kontaktorer, automatik, jordfelsbrytare, huvudströmbrytaren m.m. Allt det här måste dessutom vara flexibelt ihopkopplat så att man kan skapa önskad funktion enligt kundkrav och regelverk. Dom gamla lösningarna är alldeles för " stelbenta" till annat än reń elfördelning. Knappt där funkar dom längre eftersom jordfelsbrytare är ett krav idag vid många nyinstallationer.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.