Claes Sörmland
Dagens upptäckt vid installation av en ny tvättmaskin är att den gamla tvättmaskinen sedan 90-talet suttit ansluten via en stickkontakt i ett uttag modell förlängningssladd. Uttaget sitter på en kabel som kommer ut ur ett plaströr ur väggen och är dragavlastat med ett buntband draget i tvättställets stålställning.

Transportfolket var av uppfattningen att de inte kunde ansluta tvättmaskinen i detta uttag eftersom det inte är ett fast vägguttag. Har transportfolket rätt att tidigare tvättmaskinsinstallatör har tagit en regelvidrig genväg? Detta är inget hempul.

Det är inte OK och jag har mycket svårt att förstå varför en yrkesman inte satt ett fast monterat uttag så jag tror att det i alla fall är ett "hempul" av tex den tidigare tvättmaskinsleverantören.

Finns det någon gammal tvättmaskin brytare ovanför tvättmaskinen ? I såfall är det troligt att den är övergångspunkt mellan anslutningskabel och FK installationen.
Om så är fallet, då bör man utgå från den punkten och göra en riktig installation. Den installationen kan antingen vara fast om så krävs eller utgöra montage av ett vägguttag. Vid montage av vägguttag bör jordfelsbrytare finnas. Vid nyinstallation är jfb ett krav. Det här fallet kan vara en gråzon kring begreppet underhåll.

Claes Sörmland
Tack för svar! Dags för en uppdatering av denna gamla lösning.

Ingen brytare finns. Det finns ett doslock ungefär 30 cm ovanför rörets mynning så troligen sker matningen därifrån. Dagens installation kan härstamma från att husets byggdes 83 eller ha installerats under 90-talet när tvättmaskinen byttes. Uttaget är misstänkt 80-talsbrunt snarare än 90-talsvitt. Torktumlaren på bänken ovanför - original från 83 - är fast installerad med dragavlastat apparatuttag och allt. Inga brytare finns men det finns ju porslinssäkringar. Jordfelsbrytare finns inte - detta är orginalanläggningen från 83.

På åttiotalet drogs ofta trefas matningar till tvättmaskiner eftersom dom använde två eller tre faser om så var möjligt. Den totala effekten var ofta 3 - 5 kw vid uppvärmning. Ofta fanns en möjlighet att koppla ur ett element och köra dom enfas på 220v och 10 a säkring. ( nödlösning) . Den åtgärden gav längre tvätttider särskilt för vittvätt.

Enklast verkar vara att sätta ett fast uttag över röret där kabeln kommer ut. Vad är det för typ av kabel som kommer ut ur röret och som nuvarande uttag sitter i änden på? Kan du ta bort doslocket ovanför och kolla om det är därifrån det är kopplat?

Handlar detta om ett badrum?

Pin skrev:
Enklast verkar vara att sätta ett fast uttag över röret där kabeln kommer ut. Vad är det för typ av kabel som kommer ut ur röret och som nuvarande uttag sitter i änden på? Kan du ta bort doslocket ovanför och kolla om det är därifrån det är kopplat?
Det finns för lite information för att kunna rekommendera montage av vägguttag. Det har t.ex framkommit att jfb saknas. Det utesluter montage av vägguttag i badrum utan att en sådan monteras. Även placeringen i ett ev badrum stoppa montage av vägguttag.

Claes Sörmland
Nej, det är inget badrum utan är en tvättstuga modell 80-tal med våtrumsmatta, golvbrunn och tvättho/diskbänk.

Det är inte mitt eget hus utan tjocka släktens så jag kan inte snabbt kolla vilken typ av sladd som kommer ut ur väggen och går till tvättmaskinens gamla anslutning. Eftersom jag inte räknade med att det var fulkopplat då ägaren inte hempulat så trodde jag att installationen var inom lagens råmärken och utredde inte hur det var kopplat. Proppskåpet indikerar att det är förberett med två- eller trefasgrupp (minns ej nu) men bara en säkring var monterad.

Jag känner inte till några regler som säger att en TM ska anslutas i ett fast installerat vägguttag även om det är att föredra. Ett skarvsladdställ är tillåtet.

Skarvsladden i detta fall verkar dock ha lite att önska och går definitivt att göra bättre. Det är inte konstigt att vitvaruinstallatören reagerade på detta, det gjorde han nog med rätta, utan att veta hur det ser ut.

• Gilla
chrill
  • Laddar…
Fast det betyder ju inte att det är lämpligt att ta efter.. Då en TM är en ganska strömkrävande maskin är den bäst ansluten i ett fast vägguttag, eller fast ansluten i dosa. Man kan också se den som lite "farlig" i bemärkelsen att skyddsjorden är utsatt från vibrationer i maskinen, och att det är en stor ledande del som blir strömförande vid ett fel, i ett rum där det kan finnas jord i form av vattenrör som orsakar en sluten krets med människan emellan vid ett fel. Så kan man se till att den får en bra anslutning så är det bra, helst också skyddad av en JFB.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland
Så nu har jag undersökt saken bättre. Kabeln med stickuttag som kom ut ur ett rör i väggen gick till en dosa och var där dragavlastad och ansluten via en skruvplint. Jag kopplade ur eländet. Med stor sannolikhet så är denna sladd den gamla anslutningen till en ursprunglig tvåfastvättmaskin eftersom att den hade fyra ledare och två faser finns dedikerade för tvättmaskin i elcentralen. En av faserna var klippt i stickuttaget.

Så det var sån där fulel som finns i varje hem eller hur det nu var i granntråden. Ordentligt yrkesmannapulat och allt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.