Har bytt ut två mindre drivdon mot ett kraftigare dimbart.

Jag tycker mig ha gjort rätt men det vill sig inte, undrar om jag fått hjärnsläpp. Som jag fattar det så ska aktiveras (dimmra/av/på) då kretsen mellan L och S tillfälligt sluts av en vippströmbrytare och lite olika saker ska hända beroende på hur länge man håller in knappen.

I övrigt så är alla spottar kopplade i serie på två kretsar med tre i varje och i rätt polaritet. Drivdonet är konfigurera till 12Vdc som jag förmodar ska vara rätt.

Är det någon som ser något uppenbart fel? Är det någon slags rutin man ska göra när man slår igång den första gången?

Tacksam på förhand!

IMG_6241 (1).jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IMG_6239.jpg
Skapa konto

tommib
Vad har du för LED-spottar? Om de är konstantström ska drivdonet vara inställt för den aktuella strömmen och spottarna ska vara seriekopplade. Om det är konstantspänning (12V) ska spottarna vara parallellkopplade. Det är extremt osannolikt att du har 12V spottar som ska seriekopplas.

Lägg gärna upp en bild på spotten, speciellt om den har någon märkning, samt gärna på hela drivdonet (som ser ut som malmbergs eller xerolight...)

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Tack för ditt svar Tommib!

Hmm, det är lite olika bud...instruktionerna jag fick från butiken var att jag skulle koppla i serie ("Alla leds kopplas i serie") och använda detta drivdon. Inställningarna på drivdonet gjorde försäljaren till mig, kan ha petat upp en dip-switch för mycket? Men som du säger, jag tänkte på att det var väldigt långa kablar till varje lampa...

Detta är drivdonet
http://www.vadsbo.net/static/files/18/lcc60-installationsanvisning-rev-20140623.pdf

Här är lampan:
http://www.elbutik.se/dokument/DB-228MW.pdf

• IMG_6247.jpg
    Skapa konto
  • IMG_6245.jpg
    Skapa konto
tommib
Spottarna ska vara parallellkopplade, se inkopplingsanvisningen på spotförpackningen. Om säljaren påstår att dessa ska kopplas i serie, när förpackningen mycket tydligt talar om vad som gäller, är hen en idiot.

Prova att koppla in tre av spottarna, parallellt, till ditt drivdon och se om det startar.

Edit: Såg nu att det var två slingor. Då är belastningen ok.... raderade första stycket. Kopplingen är dock fortsatt fel.

Ah, du har rätt, det är fasiken en siffra rätt! Först parallellt och sen att drivdonet inte fixar detta. Suck, det var ju därför jag gick till en el-butik för att få rätt grejer.

Tack för din tid Tommi!

j_mac skrev:
instruktionerna jag fick från butiken var att jag skulle koppla i serie ("Alla leds kopplas i serie")
Det är också helt riktigt att alla LEDs ska seriekopplas. Men det vi ser på bild är en LED-armatur som består av en LED och ett drivdon. Du har alltså ett centralt och externt drivdon plus ett drivdon i varje armatur. Vi får hoppas att de lirar ihop.

Jo faktiskt jag kopplade om igår enligt Tommis förslag och det fungerade fint.

Men blir det inte kaka på kaka med driver på driver? Varför vill man någon sådan lösning eller har jag bara helt enkelt fått fel lampor? Det står ju faktiskt att det är lampa + driver, men jag litade blint på mina instruktioner.

Jo det blir kaka på kaka som riskerar att fungera dåligt map dimringen. LED-armaturer för 12 V DC har dock ett så "enkelt" drivdon (ofta i praktiken endast ett motstånd) som gör att en PWM-dimmer före i kedjan fungerar bra. Det är värre med 230 V LED som kräver mer elektronik för att "transformera" ned spänningen utan stora förlusteffekter vilka inte alltid reagerar bra på en traditionell dimmer.

En fördel med 12 V DC är att fler lampor kan anslutas till samma drivdon utan att man passerar taket för vad som är behörighetskrävande. Upp till 40 lampor (3 W) kan anslutas, om man har ett drivdon som orkar ge 10 A i 12 V, och det finns, mer därtill. För seriekoppling kan endast ca 11 lampor anslutas innan man trillar över taket på 50 V AC. Man kan dock gå högre om drivdonet ger ren likström, vilket jag tror inte innefattar PWM-dimring utan de får då ta till en mer kostsam reglering av strömmen.

tommib
Det är förvisso helt riktigt att "alla LED ska seriekopplas", om man menar specifikt att alla LED drivs med konstantström. På något sätt tror jag inte att det var denna mycket specifika mening säljaren åsyftade...

Precis som Bo säger är det risk för att dimmerfunktionen inte blir så lyckad, man får helt enkelt se vad som passar ihop.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.