Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 909 inlägg
Och ingen RKUB på backen tack!
pelpet skrev:Var det sommaruthyrning så hade jag skaffat några ordentliga trefaskablar och försökt komma överens med grannen om att få köpa ström och rullat ut en tillfällig kabel som plockas in till hösten. Sånt borde man kunna köpa på blocket till rimlig peng (typ 5g6 RKUB med CEE-handskar). I stugan kan man sätta en undercentral med intag och egen elmätare.
Det kanske är i gråzonen för vad som är tilllåtet men iallafall ekonomiskt försvarbart.
Det är inte i gråzonen att dra elkabel över fastighetsgräns, det är olagligt. Om elnätsbolaget kommer på dig kommer du bli ersättningsskyldig.
Som sagt inte heller självklart att det är tillåtet att dra kabel mellan två bostadshus på samma fastighet med det ses ofta på med blidare ögon.
Det blir inte billigare att dra kabel för 12v eller 24v då det kräver mycket grövre kabel för att minska spänningsfall. Jag hade satsat på 240v enfas och gasspis för att komma billigt undan.
Jag tror själv att du får mindre i hyra med 12/24 volt. Alla lampor, uppvärmning, spis, kylskåp etc blir dessutom special, vilket ofta blir dyrare.
Kabelkostnad ligger på ca 15.000. Elbolagen använder sig av en plog, för att plöja ned kabeln. Det kostar inte så mycket att få gjort. Därpå en elektriker för att dra in kulo kostar även det en del. Men sammanlagt bör du klara dig på en investering på ca 50.000 kr. Vilket, enligt mig, är ganska lite, om det leder till en hyresintäkt på 2000 kr/månad.
Kabelkostnad ligger på ca 15.000. Elbolagen använder sig av en plog, för att plöja ned kabeln. Det kostar inte så mycket att få gjort. Därpå en elektriker för att dra in kulo kostar även det en del. Men sammanlagt bör du klara dig på en investering på ca 50.000 kr. Vilket, enligt mig, är ganska lite, om det leder till en hyresintäkt på 2000 kr/månad.
Om du tänker dig att du ska hyra ut stugan så är i mitt tycke den enda riktiga lösningen att dra en rejäl kabel som gör att du får 3x16A. Rätt vad det är så vill du utöka säsongen och vill koppla in elvärme och då duger ingen offgridanläggning. Det finns massor av varianter med luftsolfångare, gasolkaminer mm men el är överlägset mest bekvämt och väsentligen underhållsfritt. Kostnaden för en offgridanläggning som kan driva 230V-prylar kommer närma sig kostnaden för att dra kabeln.
Att gräva ner en klenare kabel tror jag bara kommer sluta med att du grämer dig för att du har för lite effekt tillgängligt.
Och som tidigare påpekats av Elmont, findus42 har helt fel. Det är inte tillåtet att bygga en offgridanläggning själv om inte samtliga av dessa villkor är uppfyllda: <50V,<10A,<200VA. För fordon och fartyg gäller andra regler så att man får skruva själv på bilens elsystem säger ingenting...
Att gräva ner en klenare kabel tror jag bara kommer sluta med att du grämer dig för att du har för lite effekt tillgängligt.
Och som tidigare påpekats av Elmont, findus42 har helt fel. Det är inte tillåtet att bygga en offgridanläggning själv om inte samtliga av dessa villkor är uppfyllda: <50V,<10A,<200VA. För fordon och fartyg gäller andra regler så att man får skruva själv på bilens elsystem säger ingenting...
Tack för era svar. Tyvärr är jag så okunnig när det gäller el att jag knappt förstår era svar.Bo.Siltberg skrev:
Hur som helst så mailade jag ett företag som installerar "off-grid" anläggningar, och fick ett prisförslag på 47 000kr inkl moms. Då får man 230v, 1400 watt. Det står "inbyggd batteriladdare för elverk" och 6 solceller, 2 batterier. För det priset blir det kanske lika billigt att gräva istället men jag har inte kollat upp det.
Jag vill inte att det ska vara så bra med el i stugan att man kan köra konvektorelement på 2000w dygnet runt för det blir ju dyrt för mig som ska stå för elräkningen för hyresgästen. De jag pratat med som vill hyra eller har hyrt skulle vilja ha tv, kunna ladda laptop och mobil. Sen vore ju kokplatta önskvärt, och som nån sa ovan borde man kunna ta in ett gasol-kylskåp. Lampor är egentligen inte nödvändigt för det är ju ljust dygnet runt här på sommaren. Vill man ha värme får man elda för det finns obegränsat med ved.
F
fredrik.johansson
Husägare
· Skåne
· 1 774 inlägg
fredrik.johansson
Husägare
- Skåne
- 1 774 inlägg
Sätt en elmätare också och låt hyresgästen betala för sin el eller så står du för el upp till lämpligt antal kWh/månad och hyresgästen för resten.oliva skrev:
Jag vet inte vad det skulle kosta att gräva för dig, men du skall vara medveten om att en kabel är en mycket bättre lösning än en off grid-lösning. Den anläggning du fått offererad skall du inte räkna med att den klarar av en kokplatta. Jag nämnde off grid och tänkte då på en lösning med endast 12 volt till några lampor och till att ladda mobiler och någon sparsamt använd laptop. Det tror jag nämligen att man kan åstadkomma mycket billigare än för 47000. Vill du ha obegränsat med TV och dator samt kokplatta och kylskåp skulle jag säga att det är dumt att inte gräva. Jag tror inte att de flesta gör av med så mycket el på sommaren att det blir dyrt för dig, men om så skulle vara fallet så löses det bättre med en elmätare och debiterad el.
Kolla blocket!
http://www.blocket.se/dalarna/Kraft_och_installations_Kabel_EKKJ_4_6_6_66065881.htm?ca=11&w=3
Markkabel 40kr/m, blir 12000 för kabel till din stuga från ditt hus. Hyr en kedjegrävare så klarar du 300m på en dag. Med elektriker och en liten elcentral och en helgs jobb och 20000-25000kr så har du helt korrekt el till stugan.
Är du smart, vilket jag förutsätter eftersom du frågar på det här forumet, så lägger du ner en PEM-slang så att du kan få vatten till stugan samtidigt.
En fiberkabel behöver inte vara en jättedålig idé heller, fast kanske lite overkill.
http://www.blocket.se/dalarna/Kraft_och_installations_Kabel_EKKJ_4_6_6_66065881.htm?ca=11&w=3
Markkabel 40kr/m, blir 12000 för kabel till din stuga från ditt hus. Hyr en kedjegrävare så klarar du 300m på en dag. Med elektriker och en liten elcentral och en helgs jobb och 20000-25000kr så har du helt korrekt el till stugan.
Är du smart, vilket jag förutsätter eftersom du frågar på det här forumet, så lägger du ner en PEM-slang så att du kan få vatten till stugan samtidigt.
En fiberkabel behöver inte vara en jättedålig idé heller, fast kanske lite overkill.
Jag rekommenderar trefas eftersom 5 G 2,5 är obetydligt dyrare än 3 G 2,5. Väljer man 6 mm2 då blir 3 ledaren eń dyr uddakabel jämfört med standard 5 G 6 mmj2. Med en smart last fördelning kan man nyttja bortåt 3 ggr mer effekt än med enfas lösningen. Min åsikt är att man inte bör välja en lösning som kräver 6 a säkring eftersom standard apparater i form av kokplattor vattenkokare m.m. är på 2000 w och därmed behöver 10 a.
Redigerat:
N1XV 5g6 för 45:-/meter på Nima, så man behöver inte ens vända sig till blocket för att få ett riktigt schysst kabelpris.pelpet skrev:Kolla blocket!
[länk]
Och betänker man kostnad för grävning, kabelmarkeringsband, ev skyddsrör så känns det lite osmart suboptimerat att välja en klen kabel för 15-20:-/meter som det är stor risk att man sen blir missnöjd med.
Precis, med en 5G6 så borde man kunna få ut minst 20-25A skulle jag tro (har inte räknat på spänningsfallet). Merkostnaden för att kunna få ut ordentlig effekt (och köra spis, värme, mm) jämfört med att kanske kunna köra 6A eller 10A är kanske 6000 kr. Om man nu gör detta är det nog dumt att inte göra det ordentligt. Om 5 år vill kanske hyresgästen kunna ladda sin elbil.Mikael_L skrev:N1XV 5g6 för 45:-/meter på Nima, så man behöver inte ens vända sig till blocket för att få ett riktigt schysst kabelpris.
Och betänker man kostnad för grävning, kabelmarkeringsband, ev skyddsrör så känns det lite osmart suboptimerat att välja en klen kabel för 15-20:-/meter som det är stor risk att man sen blir missnöjd med.
Jag hade också hyrt en kedjegrävare som kan lägga kabel + PEM-slang på frostfritt djup så att man kan få ut vintervatten om så önskas (ordentlig markisolering där slangen kommer upp). Merkostnaden mot att hyra en mindre kedjegrävare borde inte vara jättestor.
Här är en lämplig fiberkabel om det skulle vara intressant. Fast 6000 spänn kanske är lite onödigt där.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 909 inlägg
Men nu vill ju inte TS ha så mycket kräm att det skulle motivera en 5G6 för 40:-/m när en 3G2.5 för 16:-/m och 6 A / 1400 W skulle räcka mer än väl. Det kräver ingen elmätare heller. Vad ska hon med 17 kW i stugan till?? Ladda bilen kan väl de lata turisterna göra 300 meter bort!
Oavsett önskat effektuttag måste installationen uppfylla kraven för frånkopplingstid, 5 s för huvudledning,och späningsfallet måste hållas rimligt.
Så med 300 m huvudledning kanske du måste lägga 6mm2 och säkra 10/16A för att klara kraven.
Detta är inget man kan gissa sig till, det måste mätas och räknas fram.
Antingen accepterar man att det kostar att utföra en elinstallation med en huvudledning på 300 meter, eller så bygger man en off-grid-anläggnign som också kostar en slant och begränsar användandet mer än med en nätansluten anläggning.
Edit_
Ett snabbt överslag i ELdim (som du hittar här på forumet) så får jag fram att du behöver 10mm2 för att uppfylla utlösningsvillkoren med ett beräknat Zför på 0.6 ohm,300 m 10mm2 och 16A säkring.
Och du har du 17V spänningsfall ändå.
För att minska spänningsfallet, eller om du har högre Zför, behöver du kliva upp till 16mm2.
Nöjer du dig med en kokplatta, ett kylskåp och lite belysning fördelat på alla tre fasera,alltså en last per fas typ kokplatta på l1 kyl på l2 osv.., kan du välja att köra med 10A i matande ände på 10mm2,då får du ca 11V spänningsfall.
Vill du ha 16A i matande får du gå upp på 16mm2 för att hålla ca 10V spänningsfall.
Så med 300 m huvudledning kanske du måste lägga 6mm2 och säkra 10/16A för att klara kraven.
Detta är inget man kan gissa sig till, det måste mätas och räknas fram.
Antingen accepterar man att det kostar att utföra en elinstallation med en huvudledning på 300 meter, eller så bygger man en off-grid-anläggnign som också kostar en slant och begränsar användandet mer än med en nätansluten anläggning.
Edit_
Ett snabbt överslag i ELdim (som du hittar här på forumet) så får jag fram att du behöver 10mm2 för att uppfylla utlösningsvillkoren med ett beräknat Zför på 0.6 ohm,300 m 10mm2 och 16A säkring.
Och du har du 17V spänningsfall ändå.
För att minska spänningsfallet, eller om du har högre Zför, behöver du kliva upp till 16mm2.
Nöjer du dig med en kokplatta, ett kylskåp och lite belysning fördelat på alla tre fasera,alltså en last per fas typ kokplatta på l1 kyl på l2 osv.., kan du välja att köra med 10A i matande ände på 10mm2,då får du ca 11V spänningsfall.
Vill du ha 16A i matande får du gå upp på 16mm2 för att hålla ca 10V spänningsfall.
Redigerat:
Klicka här för att svara