4 955 läst ·
24 svar
5k läst
24 svar
Utlösningsvillkor vid tillfällig matning
Sida 1 av 2
Renoverare
· Kalmar
· 3 055 inlägg
Hej finns det någon som skulle vilja räkna på följande kabel dim på max längd både gällande spänningsfall och utlösningsvillkor
16A 2,5*5 ,25A 6*5, och 63A alla kablar är rdoe? (Gummi kabel) förimpendans okänd
Mvh Andreas
16A 2,5*5 ,25A 6*5, och 63A alla kablar är rdoe? (Gummi kabel) förimpendans okänd
Mvh Andreas
Renoverare
· Kalmar
· 3 055 inlägg
Vad behövs mer?
Renoverare
· Kalmar
· 3 055 inlägg
Alla kablar är byggströmskabel får bråka med elektriker på jobbet varje gång för domm säger bara dra mer kabel men jag vet att det finns gränser tror att det är 10# på 63a kablen
Renoverare
· Kalmar
· 3 055 inlägg
Nisse123 räknade du på utlösningsvillkor oxå?
Typen anläggning likt byggström ska skyddas av JFB i alla nivåer så det konventionella sättet att se på utlösningsvillkor ska tas omhand via det och inte nödvändigtvis genom att lösa säkringar. Att hålla spänningsfallen på rimlig nivå ger i princip även att utlösningsvillkor är uppfyllt dvs konventionellt via säkringar och med JFB är det i princip aldrig problem med den delen.
Med längderna nisse123 gav ligger man säkert vettigt till både för en funktionell anläggning och även för att orka lösa ut skydden.
Med längderna nisse123 gav ligger man säkert vettigt till både för en funktionell anläggning och även för att orka lösa ut skydden.
Renoverare
· Kalmar
· 3 055 inlägg
Mitt problem är att när jag kommer till bygget så är det oftast 100m+ till eluttag och mina maskiner drar ca 40A och en normal "elmontör" vet inte hur man stavar till utlösningsvillkor vilket vid flera tillfällen resulterat i uppbrunna elskåp då säkringen inte har löst ut jag tänker om man kan säga till dom att jag har en beräkning på att det inte får vara mer än x antal meter det behöver inte vara exakt men så man vet att det är ok kan man räkna på något "normalt" värde på förimpendans och 63/32/16 i matande ände?
Vad menar du med drar 40 A, är det längre tider, vid start, kontinuerligt? Och några skåp ska inte skadas pga att säkringar inte löser ut då är allt felgjort, feldimensionerat. Du får skilja på det som normalt kallas utlösningsvillkor dvs en viktig säkerhetsaspekt vid jordfel, alltså kortslutning mot skyddsjordade maskinhöljen osv och att säkringar inte löser ut pga tex överbelastning.
Normalt löser sig båda dessa problem om man ser till att spänningsfallen är rimliga och tillåter normal drift av utrustningen. Du skulle kunna ha en låda med en enkel voltmeter i din ände där du kör dina maskiner, då kan du enkelt se online om du ligger vettigt till och annars avbryter du och begär rättning. Inte bra att du upplever att normalelektrikerna du har att göra med inte direkt förstår och ser till detta, det är verkligen grundläggande.
Normalt löser sig båda dessa problem om man ser till att spänningsfallen är rimliga och tillåter normal drift av utrustningen. Du skulle kunna ha en låda med en enkel voltmeter i din ände där du kör dina maskiner, då kan du enkelt se online om du ligger vettigt till och annars avbryter du och begär rättning. Inte bra att du upplever att normalelektrikerna du har att göra med inte direkt förstår och ser till detta, det är verkligen grundläggande.
Renoverare
· Kalmar
· 3 055 inlägg
Ok jag hoppade ju av el utb på 90talet jobbar som betonggolvslipare har aldrig träffat en riktig elektriker på ett bygge är ju bara massa folk som vad jag har fått till svar av att såna beräkningar gör chefen om jag informerar dom om att jag ska använda maskiner som drar 80a så drar dom fram 63 och det funkar att köra på utan att jag får bekymmer med driften så ja jag är helt säker på att dom inte fattar nånting utav det som vi läste i skolan därför behöver jag svårt på vitt att vid denna belastning använder vi inte 250 m 63 fram till arbetsplatsen...
Nu blir jag ännu mer nyfiken, dom allra flesta betongslipar jag sett har man kört på enfas eller trefas men någon som har varit på mer än 3-4 kW har jag aldrig sett. Kanske man skulle kunna få någon modellbeteckning el dyl så man kan googla lite?