El
knipo: He he! Jag gör det på pin kiv. Och det var jag som väckte tråden förra gången med.:D https://www.byggahus.se/forum/juridik/223204-hittat-gomd-sak-i-hus-16.html?perpage=15#post2172488 Fast någonstans hoppas jag, och kanske många med mig, att kunna få ett svar om vad det var för något som dolde sig där i väggarna.
prototypen: Har länge tänkt föreslå Thorsmans att göra ett dubbelklammer, men det verkar redan ha funnits. Detta är troligen Tyskt och 40 år gammalt, jaja inget nytt under solen. Protte
FeFFeDoo: Funktionsmässigt är det inga problem med att golvvärmetermostaten på utsidan så länge den har golvgivaren aktiverad. Mvh Fredrik
GK100: Det var mest spänningen 220/380 V som pekade mot tidigt 80-tal och såna mätare har ju sålts för hemmamätning även på senare år.
Marlen Eskilsson: Vi lade ner vår wiki för att det var omöjligt att hålla spam borta. Säg gärna till om det är något vi kan göra.
tommib: Om du ska knacka bort så mycket är det värre. Dags att fundera på annan lösning? Kolla på föhöjningsring till ABB AKK13J. Om du inte har en helt enorm takbricka borde du kunna montera den över om du skruvar bort kroken. Sen sätter du ovan nämnda takuttag med extra uttag i, alt går ut med kabel genom sidan på förhöjningsramen
tlundberg: [bild] Trasiga lampor... När bara en lampa inte funkade (den högra lyste inte) tog jag ur den fungerande, den vänstra alltså, och satte på högersidan. Fortfarande inget ljus. Min slutsats: Hjälper inte att byta lampor. Verkligheten: Nu två trasiga lampor... Nu sitter det två nya hela fina lampor i och jag slipper skita med öppen dörr för att se något :D Tack för hjälpen :)
snuttjulle: Elektrolux 2 ugnar med låda under? Tror det va elemtentet under den lilla ugnen. Tittade inte på hur man tog loss den. Undrar om det är värt att byta. Om inte annat för att vi inte hittar en likadan spis idag.
Peter_K: Jo det blir nog enklast att bara bryta fasen och låta dimmern stå lite lagom uppskruvad. Allt sitter i en garderob så inga problem att gömma undan grejerna.
GK100: [citat] Verkar rimligt att de ska in på plint 8-9, märkt "LUFT MOTOR" delen sitter vid inlopp till cirkpumpen och skulle kunna styra lutinblandning där. Som sagt se till att det skyddas av JFB om du ska koppla in det, det är inte mycket som pga åldern skulle vara farligare än ett nyare sånt bad. Allt bra skilt åt via trafo på kortet och rejäla reläer för styrning av nätspänningen.
hempularen: Men om utbyggnaden innehåller de rum du nämner så räcker det med ett rör. Man kan dra fram en trefasgrupp säkrad 10A. Och dela upp den. Du har en tvättstuga, där vill du troligen ha en 10A anslutning till TM, kanske en 10A till tumlare. Du har ett badrum, om vi antar elgolvvärme, på typ 1kW, så kan man ledigt koppla alla övriga lampor och uttag i utbyggnaden på samma 10A säkring som
snaggletooth: Ja, "utsignalen" från ett sådant relä är alltid potentialfri
bygghagberg: okej tack tänker lika var nog bara jag som formulerade mig konstigt
GK100: Gör som elmont skriver och ta dig ner vid skorstensgenomföringen, lägg krutet där så kan du få det så bra du vill. Och inga kabeldragningar i ventilationskanaler heller.
Mikael_L: [citat] Precis så. Det är inte tillåtet att använda sig av PEN (kombinerad skyddsjord (PE) och nolla (N)) ut till förbrukare (eller uttag för den delen heller). Uppdelningen av PEN till PE + N måste ske som sista punkt i gruppsäkringscentralen, men kan ske tidigare också.
Snailman: Ja, jag har ingen dörr ut bredvid portarna utan då får man gå genom en port (tror inte det är så troligt ), eller genom tvättrummet som har en dörr ut. så det är nog onödigt med trappbrytare.
Snailman: Jag har gjort så att jag har lagt ut isolering i skivor mellan takstolarna underarmar, typ 170mm tjock, det stoppar nog en hel del onödiga värmeförluster, om det nu går att gå på vinden, är det upp i nock så blir det ju svårt. Sen skippade jag byggelen utan satte in elskåp i väggen direkt, så har vanligt abbonemang.
nimhed: [citat] Du menar när båda vipparna är uppåt? ;)
Styrman_jansson: En bra start är ju att komplettera med en jordfelsbrytare om du inte redan har det. Men var beredd på att det kan visa sig att det finns lite "fel" i anläggning som då måste åtgärdas. Men det var väl å andra sida det du ville?
shadowfire: [citat] Ja det är frågan om det inte är det bästa alternativet. Samtliga tre dosor hamnar i våtrumszon 3 annars, ett i takhöjd och två i golvhöjd. De sitter på en skiljevägg mellan två rum, så det lockar klart mer att dra upp tre hål i andra rummet och ta ut dem där i sådana fall, så får tätskiktet vara ifred. De i golvhöjd innebär tyvärr en massa omdragning av el om man
harry73: Det beror förstås vad man jämför det med, men är alternativet att ha en annan lamptyp, då finns samma läckström, men den ger bara inte ljus.
petersv: Köp du två kontaktdon och kläm ihop. Det låter som en utmärkt idé.
hempularen: Normala strömbrytare är specade för 10 - 16A (beroende på typ av last). Men det är klart, det vore rätt opraktiskt om brytaren även stänger av TM.
Styrman_jansson: Äpplen och päron igen. Vi ska väl jämföra samma pris? Priset för lampan var elektroskadias grundnettopris på den lampan som länkade till. D.v.s det som slutanvändaren kan behöva betala, och egentligen det enda pris som går att jämföra. Vad som helst kan bli billigare med rätt rabatt. Beträffande garantin så visst det var i denna jämförelse bättre garantier på natriumlampan.
Tobbe_3: Generellt skall man undvika att montera vägguttag i " element gruppen" av flera orsaker. 1 Alla elementen är mellanfaskopplade ( gäller 380 - 400 V element). Vid ett fel på enfaslasten i vägguttaget som löser ut en säkring så fortsätter den att bakmatas via elementen. 2 Man förväntar sig inte att värme centralen matar vägguttag. Skall man ha en sådan lösning så måste gruppen
Micro: Kan man inte dra kabeln längs med takbrädorna till väggen i en kabelkanal, gå vidare längs taklisten och sedan tillbaka längs brädorna. ? Tror att kabeln kommer att döljas mer då än att den går tvärs över brädorna även om det blir mycket mer kabel.:confused:
tommib: [citat] Min åsikt om den där plinten (som amatör) är att den är extremt irriterande och svårjobbad. Hagers plintar är ljusår bättre, så till den grad att jag har funderat på att byta ut mina befintliga eldonplintar mot Hagers. Måste bara kolla om de går in i kapslingen...
Matstj: [citat] Ja, tycker samma sak. Det är missvisade. Nån bygel kunde jag inte hitta heller. Nu när jag sätter på plattorna på max utan kastruller då funkar det utan att slockna. Förmodligen har med stora kastruller att göra och touch screen. Alternativ 2, överhettning.