Något tips om var jag kan få tag på en PSA 10A 10mA till mitt badrumsbygge i källaren? Ett alternativ är naturligtvis att sätta en vanlig JFB på gruppen.

Varför 10mA?

Ett extra, extra skydd. En mycket subjektiv önskan från min sida. Har en central 30mA JFB i huvudcentralen och tänkte sätta PSA i undercentralen. Ett skäl - kanske ologiskt - är att jag vill att PSA:n löser först så att jag slipper famla mig fram i mörker till undercentralen, slå av gruppsäkringen till badrummet (i mörker), snubbla fram till huvudcentralen och slå till JFB:n.
Feltänkt?

Mikael_L
För att det inte behövs mer? eller ...

Då jag har småbarn har jag mina funderingar på ev ha 10mA JFB på alla vanliga vägguttag.

Mikael_L
Ifö skrev:
Ett extra, extra skydd. En mycket subjektiv önskan från min sida. Har en central 30mA JFB i huvudcentralen och tänkte sätta PSA i undercentralen. Ett skäl - kanske ologiskt - är att jag vill att PSA:n löser först så att jag slipper famla mig fram i mörker till undercentralen, slå av gruppsäkringen till badrummet (i mörker), snubbla fram till huvudcentralen och slå till JFB:n.
Feltänkt?
Selektivitet är inte så lätt att uppnå. Jag tror det kan gå ifall du köper JFB designade för detta, men dyrare lär det bli. Di som är elektriker får väl orda lite mer om selektiviteten.

Jag tycker annars du ska mata din 10mA JFB direkt från fasskenor utan JFB, så kan du låta belysningen gå över den vanliga JFB'n
Eller varför inte en personskyddsautomat?

Mikael_L skrev:
Då jag har småbarn har jag mina funderingar på ev ha 10mA JFB på alla vanliga vägguttag.
Skulle gärna ha det så också, men det blir ett rejält ingrepp i mina centraler. Funderade ett tag på att sätta en 10mA JFB i undercentralen men det föll på att min trefashandske sitter nedströms.

Mikael_L skrev:
Eller varför inte en personskyddsautomat?
Jo... det var det jag öppnade tråden med;).

Mikael_L
Jag såg nu, när jag läste bättre att du har UC.
Och UC har alltså ingen egen JFB utan den sitter i matande central?

Då blir det ju lite mer komplicerat. ;)

edit:
En matning ända ifrån HC??? ... Som där har en PSA matat ifrån ej JFB-skyddad fas. ???

Jag kan inte säga ifall den lösningen är godkänd eller lämplig .... :o

Redigerat:
Kanske ska mata trefasen från min huvudcentral istället? Har tre lediga 20A-dvärgar eftersom jag slängde ut elpannan och drog in fjärrvärme. Hur räknar man ledningsarea med den avsäkringen? 4mm2?
Åter till frågan: Vet någon var man får tag i en PSA 10A 10mA?

Tycker de funkar lite dåligt med att ha flera JFB efter varandra.. Även om de står att de ska vara selektiva osv så funkar de inte alltid ändå. Koppla UC före JFB i matande central, och dela upp i UC på flera jfb/personskydd.

Rrrrr skrev:
Koppla UC före JFB i matande central, och dela upp i UC på flera jfb/personskydd.
Låter bra! Ska ändå dra om matningen till UC vid renoveringen av källaren.

Mikael_L
10mA JFB eller PSA är nog oerhört svårt att finna där privatpersoner kan köpa prylar.
Du får nog kontakta din syrras killes låtsasbrorsas kompis som är elektriker. :D

Mikael_L skrev:
10mA JFB eller PSA är nog oerhört svårt att finna där privatpersoner kan köpa prylar.
Du får nog kontakta din syrras killes låtsasbrorsas kompis som är elektriker. :D
Eller så får jag köpa en 30mA JFB och fixa en lokal läckström på 20mA i UC. Leda över motstånd till någon radiator;):D.

Mikael_L
Och på köpet få ett litet trevligt element för grundvärme, på 4,6W.

Som drar 40kWh / år :eek:

E2162201 är en två polig från Möller som finns hos grossisterna 10 mA och med ett katalogpris på ca 1300:- från Simens E2168130 samma pris och CMC E216565 även den 2 polig och kostar ca: 1500:- samt en 4 polig från CMC för ca: 1800:-. Det är JFB och inte personskydds automater.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.