8 475 läst ·
7 svar
8k läst
7 svar
Kabel till 3-fas motor?
Jag försöker räkna ut materialåtgång till installationen av våra avloppspumpar.
Hur grov kabel behöver man till en trefasmotor med märkström 8,40 A (4,30 kW)? Startströmmen anges till 49,0 A. Duger det med N1XV 4G1,5 avsäkrad 10A, eller behövs det grövre doningar?
Hur grov kabel behöver man till en trefasmotor med märkström 8,40 A (4,30 kW)? Startströmmen anges till 49,0 A. Duger det med N1XV 4G1,5 avsäkrad 10A, eller behövs det grövre doningar?
Motorskydd... det var ju också en bra fråga *skriver på långa listan med saker som ska kollas och suckar tungt*.
Motorn matas från en en elektronisk styrenhet och i den ligger lite finesser som stopp vid fasfel, men nån strömbegränsare tvivlar jag på.
Längden på ledningen blir nog ganska lång på några ställen, kanske upp mot 50 meter.
Motorn matas från en en elektronisk styrenhet och i den ligger lite finesser som stopp vid fasfel, men nån strömbegränsare tvivlar jag på.
Längden på ledningen blir nog ganska lång på några ställen, kanske upp mot 50 meter.
I dom här fallen passar nog 5 G 2,5 mm2 bättre. utlösningsvillkoret måste uppfyllas och Spänningsfallet hållas på rimlig nivå. Det räcker med 4 G 2,5 mm2 men jag gissar att priset är bättre på 5 ledaren.
Om kabeln skyddas av motorskyddsbrytare och kabeln bara matar pumpen och inget annat så får man säkra 1.5 högre än 10 Amp. Utlösningsvillkoret måste följas och då kommer mer frågor
Om elektronikdosan kan variera effekten så borde den innehålla en frekvensomformare och då kanske det räcker med 10 Amp. säkring.
Jag har pratat med två elektrikerfirmor idag, den ena gav svaret att de brukar lägga 1,5 och säkra tio, men att det precis som ni säger inte funkar med långa avstånd. Den andra elektrikerfirman sade att de brukar lägga 2,5 och säkra 16. Jag skiter i det här nu och lämnar det med varm hand till de som installerar, det blir ändå inga jättepengar att spara på att köpa kabel själv.
Klicka här för att svara