4 955 läst ·
24 svar
5k läst
24 svar
Utlösningsvillkor vid tillfällig matning
Jag vet att byggströmsanläggningar kräver jordfelsbrytare. Jag var däremot osäker om kunde bortse från 5 S villkoret vid en kortslutning fas- nolla.GK100 skrev:Typen anläggning likt byggström ska skyddas av JFB i alla nivåer så det konventionella sättet att se på utlösningsvillkor ska tas omhand via det och inte nödvändigtvis genom att lösa säkringar. Att hålla spänningsfallen på rimlig nivå ger i princip även att utlösningsvillkor är uppfyllt dvs konventionellt via säkringar och med JFB är det i princip aldrig problem med den delen.
Med längderna nisse123 gav ligger man säkert vettigt till både för en funktionell anläggning och även för att orka lösa ut skydden.
TS beskriver en ganska ovanlig system design av en anläggning med kraftiga matningar till maskiner. En ganska normal anläggning är annars en träd struktur. Då blir svaren annorlunda,
Renoverare
· Kalmar
· 3 055 inlägg
Maskinen är på 15kw plus dammsugare på 11kw htc950rx+htc110dap
Nej det ska man inte bortse ifrån, dock är det ganska troligt att en så klent utförd matning inte heller är så driftmässigt funktionell för motorer. Är säkringar i de olika leden någorlunda tumregelmässigt valda bör man klara sig om längderna är rimliga eller falla på att det blir oanvändbart. Att TS ordnar sig en kapsling med voltmeter i sin ände och direkt där kan avgöra hur det ligger till borde vara bra, enkelt och universellt inte mycket att försöka snacka bort då.Tobbe_3 skrev:Jag vet att byggströmsanläggningar kräver jordfelsbrytare. Jag var däremot osäker om kunde bortse från 5 S villkoret vid en kortslutning fas- nolla.
TS beskriver en ganska ovanlig system design av en anläggning med kraftiga matningar till maskiner. En ganska normal anläggning är annars en träd struktur. Då blir svaren annorlunda,
Renoverare
· Kalmar
· 3 055 inlägg
Så vad jag ska säga är att jag accepterar 4 %spänninhsfall?
Köp dig en sån här och ett road case
http://www.thomann.de/se/botex_psa_631_stromverteiler_63a.htm?ref=prod_rel_362090_2
Eller kanske något lite mer proffsigt.....
Det är i och för sig lätt fixat med en voltmeter i en kapsling men då får man bygga själv tror jag... ska man vara noggrann ska man väl också mäta mellan alla tre faserna och nollan.
http://www.thomann.de/se/botex_psa_631_stromverteiler_63a.htm?ref=prod_rel_362090_2
Eller kanske något lite mer proffsigt.....
Det är i och för sig lätt fixat med en voltmeter i en kapsling men då får man bygga själv tror jag... ska man vara noggrann ska man väl också mäta mellan alla tre faserna och nollan.
Redigerat:
Renoverare
· Kalmar
· 3 055 inlägg
Skulle kunna skaffa en sån men egentligen är det ju inte jag som ska säkerställa att elen funka blir dock lite trött på att dom som gick ut skolan skiter i allt och ändå påstår att dom är elektriker när dom knappt är lika insatta som jag som faktist vet att det inte håller var på ett bygge på en skola där det matades 10A till ett trefasuttag ny monterat av en elfirma för att jag skulle slipa när jag ringde och sa att jag skulle behöva 16A kom dom ut och bytte trots att jag påpekade att matningen till centralen var 20m6*5 som var skarvad med ca 30 m 2,5*5 till HC med 25A säkring till UC men så var han ju bara montör...😕
Man kan även mäta mellan faserna eftersom mycket last är mellanfaskopplad trefas last t.ex. stora motorer och värmefläktar med trefas element.tommib skrev:
Ja, det är riktigt. Det kanske är bättre att mäta mellan faserna.
Fast spänningsfallet borde synas mot nollan ändå, eller tänker jag fel? Det enda vi var ute efter här var ju just spänningsfallet...
För övrigt håller jag med om vad TS skriver och tycker att det är deprimerande att sk "elektriker" inte har mer yrkesstolthet, samt att lagstiftningen är vad den är... *Jaja, jag ska sluta tjata om detta i alla trådar...*
Fast spänningsfallet borde synas mot nollan ändå, eller tänker jag fel? Det enda vi var ute efter här var ju just spänningsfallet...
För övrigt håller jag med om vad TS skriver och tycker att det är deprimerande att sk "elektriker" inte har mer yrkesstolthet, samt att lagstiftningen är vad den är... *Jaja, jag ska sluta tjata om detta i alla trådar...*
Klicka här för att svara