Hej!

Håller på att undersöka förutsättningarna till att bygga ett nytt kök. Det gamla köket är från 1984. Jag vill preppa lite innan jag ringer runt till en bunt elektriker. Litar inte på hantverkare så jag vill veta lite grundläggande innan dom får jobbet.

Det verkar vara en trefasmatning dragen till spisen? (4 vita kablar + jord, 2.5 kvadrat)

Fråga 1: Kan man anta att det är en trefas eller gjorde man annorlunda förr? Ska det bytas ut eller kopplar man vidare på de gamla kablarna. Hur de går vidare i huset har jag ingen aning om.

Fråga 2: Den nya hällen kräver 2x16A och ugnen 1x16A. Kan man dela tre-fasen i en 2x16 och en 1x16 om man drar i 16mm rör eller måste man dra 20mm med samtliga ledare i?

Tackar på förhand!

// Johan

1 Om kablarna är plastisolerade och i bra skick då behöver man inte förändra någonting. Det är 3 faser + nolla + skyddsjord. Kablarnas funktion kontrollerar alltid en seriös yrkesman innan hen ansluter någon utrustning. Kablar till större apparater såsom spisar och gamla tvättmaskiner matas direkt från proppskåpet. Dessa maskin anslutningar består vanligtvis av tre säkringar på 10 - 16 a ( trefasgrupp).

2 Det går att dela trefasgruppen till ugn och häll. Från grenpunkten blir det 3 st 2,5 mm2 till ugnen. Till hällen behövs 4 St 2,5 mm2. Till ugnen går det att dra 16 mm rör/ slang. Det bör även funka till hällen med 16 mm rör/ slang . Den dimensionering av rör har elektrikern koll på.

Redigerat:
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Tackar för ett snabbt och exakt svar på mina frågor!

Sen beror det ju på hur det nya köket blir. Har du spis och ska ha spis igen så behöver man inte göra så mycket.
Men ska du ha häll och ugn och kanske flytta det en bit, kanske måste höja upp dosan för att den sitter för lågt m.m. så kan man behöva flytta dosan och då behöver man byta trådarna.

//Patrik

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.