I samband med renovering av ett rum har jag knackat bort putsen och tagit bort de gamla plåtrören från 1936 och ska i stället dra plaströr. I ett tidigare rum lade jag in plaströr i spåren i väggen och det var rätt tålamodsprövande att böja till dem.....

På bilder här i forumet ser jag att det verkar vara vanligare med slang när man gör detta jobb. Det verkar enklare, men finns det någon nackdel? I mitt fall gäller spår i tegel- respektive lättbetongvägg.

Använd slang så blir det mycket lättare.

O
Var noga med att välja en slang som är godkänd för ingjutning. Alla slangar är inte det.

Men är en putsad innervägg samma sak som ingjutet? Vår elektriker drar vanlig slang vid sånna här jobb.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
tommib
Finns det ens vettig slang som inte är godkänd för ingjutning?

Eftersom slangen putsas in och kommer ligga helt fixerad är det kanske inte riktigt lika känsligt som när den går löst i väggen men jag har använt billig slang från Bauhaus en gång, sedan dess är det PM Flex som gäller. Och då är jag hempulare med mycket tid.... Billig slang är inte värt besväret.

• Gilla
Patrik_Hed
  • Laddar…
Det ställs helt andra krav på en slang som ska gjutas in än en som ska putsas in. Tex. en slang som gjuts in ska tåla att man går på den när den ligger uppe på armeringen, nått som aldrig händer med en slang som putsas in

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
elmont skrev:
Det ställs helt andra krav på en slang som ska gjutas in än en som ska putsas in. Tex. en slang som gjuts in ska tåla att man går på den när den ligger uppe på armeringen, nått som aldrig händer med en slang som putsas in
Men samtidigt, skiljer det egentligen något i pris? Man vill ju som sagt tidigare ändå köpa en vettig slang så man slipper riskera hjärnblödning och problem med blodtrycket. Finns det slang av vettig kvalitet som inte är ingjutningsbar?

Jag har själv aldrig använt slang på jobb där man ska gjuta golv och väggar så jag har dålig koll på vilka slangar som får och inte får gjutas in. Jag ser inga större fördelar med slang på tex ett valv där det är raksträckor och långböjar vilket man klarar lika bra med rör samt att rör är lite lättare att fästa utan att det blir loopar och "öglor" som gjutaren kan snubbla i och dra loss slangen ur dosorna.. Dessutom tror jag att rör i allmänhet är lite stryktåligare än slang men som sagt dagens ingjutningsslangar har jag inte full koll på.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.