5 727 läst ·
26 svar
6k läst
26 svar
Spis med inkopplingsalternativ 400V3.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 850 inlägg
Jovisst, det är under alla normala omständigheter möjligt att avsäkra en utanpåliggande 1.5 mm² kabel med 16 A. Men man kan behöva räkna på det. Dessutom begränsar spisen effektuttaget troligen en bit under 16 A per fas. Jag skulle vara mer uppmärksam på överbelastningen av en 10 A-säkring...
Nu vet jag att nya spisen inte kräver nolla, måste jag ändå kolla att nollan verkligen finns där om jag byter dosan mot perilex?Avemo skrev:Jag antar att det är samma stuga som i förra tråden.
[länk]
Den gamla spisen har också högst troligt 400V trefas utan nolla. Du kan välja att ta bort perilexkontakten från spisen och koppla den fast i dosan precis som den gamla spisen. Eller så kan du byta dosan mot ett perilexuttag. I det senare faller bör du verifiera att nollan verkligen finns där.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 850 inlägg
Ja, ett perilexuttag måste vara kopplat komplett med tre faser, nolla och skyddsjord. Några år senare kanske du har glömt detta, köper en induktionshäll och pluggar in varvid hällen brinner upp. Detta har hänt åtskilliga personer.
Edit: Det finns som sagt ingen anledning att inte kontrollera detta. Med fem trådar framdragna räcker det med en enkel mätning av spänningen mot nollan, det är så enkelt att det hoppar man inte över. Jag tycker inte man behöver gå längre och titta i centralen osv utan man bör kunna lita på att den blå är en separat neutralledare från centralen eftersom det finns tre faser i andra färger. Om du känner att du inte har kunskap och verktyg för att kontrollera detta så får du lämna bort jobbet.
Edit: Det finns som sagt ingen anledning att inte kontrollera detta. Med fem trådar framdragna räcker det med en enkel mätning av spänningen mot nollan, det är så enkelt att det hoppar man inte över. Jag tycker inte man behöver gå längre och titta i centralen osv utan man bör kunna lita på att den blå är en separat neutralledare från centralen eftersom det finns tre faser i andra färger. Om du känner att du inte har kunskap och verktyg för att kontrollera detta så får du lämna bort jobbet.
Redigerat:
Måste kan definieras på olika sätt. Spisen du nu köpt fungerar lika bra utan nolla i uttaget. Många perilexuttag är kopplade utan nolla. Men som Bo säger är det enkelt att koppla in den och det kan bespara någon en trasig spis i framtiden. Detta förutom vad reglerna säger. Det finns ingen orsak att låta bli.yuphin skrev:
Är det enkelt att koppla om från en dosa till ett perilex vägguttag, dvs veta var man ska kolla in de olika kablarna? Låter som absolut bästa lösningen för framtiden att jag behåller stickproppen och monterar vägguttag.
Räcker det med denna för att kolla eller behövs multimeter? http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Ma...t/Spanningsdetektor-med-ficklampa-2000019257/Bo.Siltberg skrev:Ja, ett perilexuttag måste vara kopplat komplett med tre faser, nolla och skyddsjord. Några år senare kanske du har glömt detta, köper en induktionshäll och pluggar in varvid hällen brinner upp. Detta har hänt åtskilliga personer.
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "multimeter"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 850 inlägg
Nej, den räcker inte - du behöver mäta spänningen tvåpoligt med t.ex en multimeter. Men jag tycker även att du faller på dina kunskaper. Säkrast att du låter någon kontrollera och installera detta uttag åt dig.
Nej. och ja, kanske. Elektriskt kommer det att fungera om din förra spis var kopplad så. Men du ska ha dragavlastning! Till vissa dosor finns det att köpa som tillbehör. Jag är heller inget fan av att lägga mjuka anslutningskablar i den typen av plintar utan att använda ändhylsor. Särskilt inte ihop med EK. Det brukar bli oroväckande få kardeler som ligger under skruven.
Enda rätta som hemmapulare är att köra Wago222/221 när man blandar RK med FK/EK. Presstång för ändhylsor är nog ovanligt förutom hos den mest ambitiösa hempulare.
Ett fempack Wago222 kostar 49 kr på Jula eller Clabbe...
Håller helt med om dragavlastningen. Den hittar man på bl.a. Hornbach eller på någon nätbutik.
Ett fempack Wago222 kostar 49 kr på Jula eller Clabbe...
Håller helt med om dragavlastningen. Den hittar man på bl.a. Hornbach eller på någon nätbutik.
Produkter som diskuteras: "Presstång"
Crimptänger
Crimptänger, även kända som kabelskotänger, är specialverktyg som används för att fästa en kontakt på änden av en kabel eller ledare. Dessa tänger pressar metallhöljet runt kabeln för att skapa en robust, tillförlitlig och långvarig
Läs mer
Det finns ett allvarligt fel bortsett från drag avlastningen. Skyddsledaren är såpass kort att den slits loss före vissa fasledare vid ett kraftigt " ryck" i kabeln. Skyddsledaren skall vara såpass lång att den lossar sist vid ev. ryck.. Det gäller särskilt anslutningskablarna.
Redigerat:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden