Hej!

Får man ansluta ett fast vägguttag till en stickpropp? dvs sätt i en stickpropp i ett vägguttag och fäst ett nytt fast vägguttag i andra änden av stickproppen...

Under förutsättning att man får till dragavlastning är det knappast förknippat med någon risk att göra så, men varför göra det? Det blir bättre, snyggare och billigare att ansluta fast i båda ändar. Vad reglerna säger vet jag inte.

jag vill kunna styra ett tvåvägs uttag via en envägs "smartplug" utan att behöva fästa en grendosa ovanför fönstret :)

Njaä. Principellt så skall en fast monterad utrustning vara fast inkopplad. Om vi antar att det nya uttaget sitter fastskruvat i väggen, eller tom. är ett infällt uttag i dosa. Då skall det också vara fast inkopplat. Antingen med en lämplig kabel för fast förläggning, eller med FK trådar i ett rör i väggen. Vare sig en sådan installationskabel eller FK trådar får kopplas in i en stickpropp. Trådarna tål inte att böjas om och om igen som de utsätts för i en lös propp. De är avsedda att sitta fast installerade. Och FK trådarna får inte gå exponerade, deras isolation är för dålig, de får inte vara berörbara.

Alternativt kan man tänka sig en lös grenkontakt med lös kabel. En sådan får man givetvis koppla in med sin stickpropp, en sådan anslutningskabel har trådar som tål böjandet.

Men den är då en lös grendosa. En del skruvar fast en sådan i väggen, och fäster den lösa kabeln med klammer på väggen. Formellt får man inte göra så eftersom den då blir fast installerad, och den kabeln är inte godänd för fast förläggning. Men det görs som sagt...

Mikael_L
hempularen skrev:
Men den är då en lös grendosa. En del skruvar fast en sådan i väggen, och fäster den lösa kabeln med klammer på väggen. Formellt får man inte göra så eftersom den då blir fast installerad, och den kabeln är inte godänd för fast förläggning. Men det görs som sagt...
Nja, jag skulle vilja säga att det där är bara en av flera möjliga tolkningar av den där gråzonen. :)

En lösning som används inom teater och scen världen är att ha hane på mjuk kabel som går in i en dragavlastad dosa och därifrån spika kabeln till uttagen.
Annars bygger man in nexa brytaren.

• Gilla
Rajje63
  • Laddar…
tommib
Jepp.... patchpanel för 230V. Inget man ser hemma normalt men väldigt praktiskt när man riggar ljus.

Håller med i övrigt, köp en puck för inbyggnad. Vad är det för smartplug?

Vanlig 220 plugg som man kan styra via larmet... Tända, släcka över internet.
Nää nån patchpanel blir det inte :-) nog för att jag jobbar inom scenbranschen men jag tar gärna inte hem jobbet ;-)

tommib
Lös det med en utanpåliggande skarvsladd då. Inte snyggt att låta den fasta installationen gå över en sån plugg (gissar verisure här).

Har du ett riktigt larm, fixa en reläutgång som styr uttaget, via relä i elcentralen.

Det är ganska vanligt på kontor med fasta uttag i möbler, som sedan är anslutna med andlutningssladd till ett vanligt vägguttag. Men det är inget jag har sett på en fast plats mer än på scener.

tommib
De där uttagen i möbler är nog mer att betrakta som (snyggare) skarvsladdar. Samma med de stolpar med 230V/nätverksuttag som är vanliga i kontorslandskap. Här gällde det vad jag förstod ett infällt uttag i vägg.

Jag brukar tycka att man kan dra gränsen vid vad som är flyttbart och demonterbart utan verktyg och utan att det krävs behörighet. En möbel är flyttbar, och det är dessutom i sig en "apparat" som vilket elektrisk apparat som helst. Liknande kan sägas om uttagsstolpar på kontor, även om det där med verktyg börjar bli en gråzon. Det och liknande produkter ansluts naturligt med stickpropp, dom är avsedda för det.

Ett uttag fastskruvat på väggen är naturligt en del av den fasta elanläggningen, och som det krävs behörighet för. Det "ser" också inte bra ut, man gör inte så, det skriker hempul. Det blir även lite praktiska problem i form av vilken kabel som ska väljas, hur man ordnar dragavlastning etc. Det är materiel som inte används som de är avsedda för.

Å andra sidan kan man även ha synpunkter på ett skarvsladdställ som monteras på väggen med de fästklor som finns, och en anslutningskabel som kanske fästs med ett klammer eller två. Det är inte riktigt bra det heller, men i många fall bättre, för det kan enkelt demonteras och det är materiel som trots allt används så som det är avsett för om vi bortser från klamring.

Jag förstår också dilemmat. Det är lockande att försöka ansluta en stickproppsansluten timer eller liknande i en fast anläggning då alternativet fast installation av DIN-skenemateriel kostar betydligt mer. Jag har själv tidigare varit i gråzonerna här...men det motiverar ju inte fortsatt tassande i dimman.

KalleKe
Såg denna för ett tag sedan på verisures Facebook, lagligheten kan jag inte svara på :)

image.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det är en vanlig syn på kontor, t.ex för matning av projektor. Vi får hoppas att kabelkanalen inte innehåller enkelisolerade ledare och att hela härligheten går att demontera utan krav på behörighet.

tommib
Det där är inte en kabelkanal. Det är en Eldon DB(Q) plåtkapsling. Och ett extremt fult sätt att lösa styrning av något, låt vara enda möjliga med Verisures system.

Hur vore det om verisure istället fixade en modul med digitala utgångar, kanske till och med möjlig att montera på DIN-skena? Då skulle vi slippa liknande elände. Eller ännu bättre, använde öppna standarder så att man kan få larmet och styra valfri mottagare...

• Gilla
KalleKe och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.