P
:thumbup:

P
Jag kan nu berätta att jag i dag bytt uttaget på Jula inga problem alls! De öppnade för säkerhets skull den som jag bytte till. Hade det vart fel på den också så hade deltagit detta skarvuttag ur sortimentet.:thumbup:

• Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
P
skrivfel. ´De tagit bort detta.

P
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Finns inga bättre uttag än dessa! Pappas skarvsladdar som är 20-25år gamla fungerar dessa uttag fortfarande utmärkt!

Utan att ha något som helst samröre med Jula eller deras produkter, så kan jag upplysa en till synes helt oförstående "allmänhet" varför kvitto efterfrågas vid reklamationer och återköp. Dels finns det inget på produktens förpackning som talar om ATT den är köpt oavsett vem eller vilka som ens har det märket i sitt sortiment. Mycket, långt mycket mer än vad man kan tro, "försvinner" i handeln och dessa produkter finns det varken garanti eller återköpsrätt på.

Det andra kvittot hjälper till med är att tala om NÄR en vara är köpt. Både återköpstider/ångerrätt och garanti löper ut efter ett visst datum.

Sen kan man ju tycka att ett uttag eller liknande "detalj" inte ska behöva ett inköpsbevis i alla fall inte om man är återkommande kund eller ger ett seriöst och vänligt intryck, men för större detaljer som gräsklippare eller svetsaggregat kan man förstå att återförsäljaren vill ha detta bevis. Ej heller datum behöver alltid vara huggna i sten, men har man tex ett års garanti på en vara kan man ju för allt i världen inte godkänna en reklammation på en produkt som är tre år gamma.

• Gilla
whork
  • Laddar…
Jo fast om produkten är uppenbart defekt redan från fabrik, som i det här fallet. Och varan bara säljs av den affären/kedjan. Då är det ju inte aktuellt med vare sig att varan skulle komma ifrån ett snatteri, och egentligen inte heller hur länge sedan varan feltillverkades.

Utan här har Jula ju skött sig bra, och bytt varan utan diskussion om kvitto.

• Gilla
johel572
  • Laddar…
Så du tycker att om man stjäl defekta prylar så ska man kunna gå tillbaka till butiken och byta dom mot hela, om dom är dom enda som saluför prylen?

• Gilla
1
  • Laddar…
Ett hett tips är att gå med i julaklubben om man handlar där ofta, det kräver inte ens ett separat kort i plånboken. Då lagras alla kvitton elektroniskt hos dem och de kan leta fram dem vid reklamation. Kan ta en stund att söka fram men bättre än att hålla reda på alla kvitton i flera år.

• Gilla
1
  • Laddar…
hempularen skrev:
Jo fast om produkten är uppenbart defekt redan från fabrik, som i det här fallet. Och varan bara säljs av den affären/kedjan. Då är det ju inte aktuellt med vare sig att varan skulle komma ifrån ett snatteri, och egentligen inte heller hur länge sedan varan feltillverkades.

Utan här har Jula ju skött sig bra, och bytt varan utan diskussion om kvitto.
Mycket märkligt argument tycker jag. Med de resonemanget behöver ju kedjan/butiken inte ens vara den enda som säljer varan, eftersom man inte ens kan vara säker på att den är betald.

Dessutom finns det ett tredje argument för inköpsbevis och det är vid prisförändringar. Om du vill returnera en vara som affären reat ut för ett tag sen så kan ju affären omöjligtvis veta vad du betalat för varan. Låg den på reabordet för tio kronor, eller kostade den 199 eller rent av 500kr? Kanske känns det här som orealistiska argument, men det förekommer oftare än man tror.

Återigen i många fall finns det flexibilitet när det gäller småsummor och allra helst om det är återkommande kunder/storkunder. Men de officiella reglerna måste ju vara desamma för alla produkter om inget särskilt anges, tex "10 års garanti". I avtalen måste klausulen vara skriven i klartext och då gäller principen, i verkligheten är nog mången servicepersonal tillmötesgående om man som kund är det.

Nu gällde en vara av butikens eget märke, finns nog ingen annan kedja som skulle vilja befatta sig med "Anslut" även om de fick. Och har då butiken sålt en vara som bara är halvfärdig från fabrik, så är det väl rätt långsökt att en snattare skulle ha råkat stjäla just den ofärdiga produkten, man kan rimligen alltså utgå ifrån att varan är betald.

Jag håller med om att det kan vara vanskligt att ersätta en kvittolös vara med pengar, eftersom man ju inte vet om kunden betalat fullpris.

Men om man då tar det till det moraliska planet, om en butik vill behålla en kund. Och har sålt halvfärdigt skräp, så får man som butik kanske ta risken att förlora lite på återköpet.

En bra seriös firma kompenserar en kund inte bara för den felaktiga varan, utan också för strulet som uppstår pga. en felaktig vara.

P
Skarvuttag av "Budgetmodell" Är väldigt stöldbegärliga också.:thumbup:

I detta fall fick jag förtroendet "Vi litar på dig, Det är vår skyldighet att byta varan."

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
toolman77 skrev:
Ett hett tips är att gå med i julaklubben om man handlar där ofta, det kräver inte ens ett separat kort i plånboken. Då lagras alla kvitton elektroniskt hos dem och de kan leta fram dem vid reklamation. Kan ta en stund att söka fram men bättre än att hålla reda på alla kvitton i flera år.
Så gör jag. Har reklamerat grejer vid 2-3 tillfällen. Har man bara artikelnummer så kan de söka igenom alla dina kvitton.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.