Gammalt vitmålat uttag märkt med "25A 500V" i en byggnad, omgivet av rör och kablar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag har ett gammalt uttag under elcentralen, står 25A/500V på den. Vad är det för något? Kan den vara farlig? Används naturligtvis inte men funderar på om man bör ta bort den?

Mikael_L
Ta absolut bort det ifall det råkar komma en elektriker eller annan tillräckligt elkunnig i närheten.

Det är väl inte farligt som det är, som det sitter där på väggen oanvänt. Men den typen av 3-fas-uttag är farliga, de har dödat många och har varit totalförbjudna att sätta upp samt ha på arbetsplatser i bortåt 25 år nu.
Men faran uppstod främst då det kopplades ihop/isär och främst när det var utomhus i blöta och snö, så du behöver inte gå och vara rädd i alla fall.

Men då de är en så otroligt dum och förbjuden sak så är det bara att slita bort och slå sönder med släggan så fort ett bra tillfälle uppenbarar sig.

Jag, som jobbar som elektriker, tar alltid bort de så fort jag kommer någonstans där det sitter sådana. Jag kan göra det helt utan att ta betalt också, jag vill bara att de försvinner. :)

Tack för svar! Du tror inte de kan bli strömförande då helt plötsligt, av ålder eller så? Jag har ju barn och man vet ju aldrig om de får för sig att peta på den i ett obevakat ögonblick... Har åtminstone satt fast luckan med en böjd spik men det hjälper ju inte om hela dosan blir strömförande.

Mikael_L
Är den inte högre upp än att den är nåbar för barn så är det en utomordentlig idé att säkra så luckan inte går att öppna. :thumbup: Då det inte är något petskydd på kontakthylsorna där inne.

Skruva ur säkringarna som hör till detta uttag, sätt bara tillbaka de tomma propphuvarna. Sen kan du vara helt lugn med detta uttag.
Men lägg in på todo-listan att vid första bästa elektrikerjobb i huset så får han även slita bort detta antika missfoster. :)

Om du är lite händig kan du ju skruva ur säkringarna till uttaget, isolera ledarna med varsin u-båt och sätta en utanpåliggande dosa över ledarna. Svårt att se vad som kan gå så fel i det om du skruvar ur rätt säkringar. Är du osäker kan du ju slå av huvudbrytaren. Men det är klart, om du ändå planerar att ta in en elektriker så kan du ju låta hen ta bort uttaget och kabeln som matar det.

Istället för att bara "ta bort" uttaget så skulle jag be elektrikern byta det till en europahandske, då det alltid är bra att ha tillgång till 3-fas i hemmet ifall man tar dit hantverkare

• Gilla
MagHam
  • Laddar…
Koppla ur och låt sitta kvar som en rest från förr.

Har tyvärr ingen aning vilka säkringar den går på eller ens om den är inkopplad. Vågar inte mäta upp ström på den där... :p kanske bra att ha trefas hemma som ni säger, stambyte ligger för dörren och då krävs väl kraftiga doningar. Är det bara att byta uttaget mot en modern trefas eller behöver man byta hela elcentralen? Kanske lika bra, finns ingen jordfelsbrytare på centralen heller.

tommib
Om du byter (vilket jag absolut tycker att du ska göra) så måste* du ha JFB. Du bör också tänka på att moderna CEE-don inte heller är petskyddade så om/när du monterar ett är det lämpligt att sätta det på "barnfri" höjd.

*Rent formellt kanske man kan säga att det är underhåll att byta handsken och att du därigenom skulle klara dig från JFB men det är så dumt att inte sätta dit en...

• Gilla
Tobbe_3 och 1 till
  • Laddar…
Det kan behövas dras fram en nolla vid byte till CEE - don. Om uttaget har tre hål i porslinsinsatsen , då saknas förmodligen nolla.

I en villa är det lämpligt att montera ett 3 fas 16 a cee don. Det kräver att man gruppen max 16 a.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.