Byggahus.se

Led list i takfoten

2k läst  10 svar

1. N
    Medlem Nivå 7
    Hej.

Jag är på väg att dra lite el till diverse ytterbelysning innan väggarna ska isoleras i garaget.
    Jag hade då också gärna velat ha belysning i takfoten, och är då inne på Led-lister.

Kruxet är bara att jag inte vet vad jag behöver.
    och hur jag ska utföra själva kabeldragningen.

Har hittat en tråd som i princip beskriver exakt det jag är ute efter.
    Men det kvarstår ett par frågetecken från min sida.
    Här är tråden;
    https://www.byggahus.se/forum/el/218197-hur-skall-man-mata-driva-en-lang-rgbw-led-list.html

Mitt garage är 10,8 meter långt.
    Borde då funka med 10m list per sida tänker jag, för att göra det smidigt.
    Jag har också en garageport som jag tänker att jag vill belysa. Till den går det också år 10m list.

Jag ska då alltså driva 30m led-list.
    Hur gör jag detta bäst?
    Vilka produkter behöver jag? - Länka gärna ifrån Aliexpress eller liknande.
    Hur gömmer jag drivdon/drovdonen bäst?
    Eftersom jag bygger helt nytt så vill jag inte ha något synligt över huvud taget.

Ge mig lite råd över hur jag kan göra.

2. I
    Medlem Nivå 4
    Håller själv på med mitt första led-list projekt, en smink spegel, så där behöver jag inte ta hänsyn till detta då det blir väldigt korta avstånd, men har innan satt led spottar i mitt uterum och fick då kolla på det här med kabelarea och längder. Rent praktiskt får ju spänningsfallet inte bli så stort på den sista leden så den slocknar eller ens lyser sämre, köper du billiga led är ju risken dessutom större att du inte vet vilken spännings som krävs på den sista leden, här vet jag dock inte vad som gäller det kan ju vara så att detta inte är ett problem och att det finns en viss volt där man alltid är säker på att det fungerar.

Det som avgör hur komplicerat det blir är ju hur du tänker styra det, ska du ställa in ljusstyrkan EN gång eller ska det styras , ska det bara vara vitt ljus eller ska det vara alla färger.. Ska du bara manuell dimmer/styrning är det kanske enklast att ha flera mindre drivdon..

Här finns lite färdiga tabeller, finns säkert på fler ställen.
    http://www.ledlab.se/teknik/kabellangder/

Om du väljer 12v 4.8w/m får du totalt 96W för de båda sidorna vilket skulle gå att driva med en 120watt placerad mitt i garaget enligt tabellen skulle det då teoretiskt att använda 0.75 mm2 kabel, ut till mitten av garaget, jag hade använt 1.5mm.

http://24volt.eu/kalkyl_kabelarea.php

http://www.ledlab.se/teknik/kabellangder/

Har beställt några billiga wifi-dimmers som är tänkt att styras med en app i telefonen, återkommer när jag testat dem.

Redigerat 27 feb 2017 11:37
  3. F
    Medlem Nivå 10
    Tänk på att anslutningsledarna till LED-tejp är fjuttiga, långt tunnare än 0,75 mm2. Normalt är det inte tänkt att man ska driva mer än 5 m just för att strömmen i tejpen blir för hög, men det beror förstås också på hur hög effekten är.

4. I
    Medlem Nivå 4
    Tabellen gällde just vilken area/längd man kunde använda för att mata just deras LED lister på 5m kanske man ska påpeka, vill man vara säker måste man ju givetvis kolla upp de grejor man tänker använda dock verkar det vara mycket sparsamt med uppgifter där man köper, står inte mycket mer än om det är 12 eller 24v...

5. F
    Medlem Nivå 10
    Har köpt en del LED-tejp på Aliexpress och de som säljer har nog noll koll på detta. Man får helt enkelt själv hålla reda på ström och ledardiameter.

6. tommib
    Självbyggare · Nivå 22
    Mitt tips skulle vara att mittmata slingorna, dvs dra ut en matning till mitten av varje sida och ansluta en LED-strip åt varje håll där. Matningen från drivdonet bör vara 1,5kvmm, då kan du använda normal EKK eller liknande. Om du ska ha drivdon som inte behöver några specialkopplingar kan du med fördel montera drivdonet där i mitten så att du får så korta matningsledningar som möjligt till slingorna. Detta beror förstås på dina möjligheter att gömma donet och om du kan acceptera att ha tre drivdon.

7. J
    Medlem · Nivå 5
    Nu kommer jag nog få lite mothugg men jag kör ändå.

Det som syns är inte ljusstyrkan utan andra saker. Jag har använt 5m-slingor och matat antingen från mitten eller från kanterna. Tanken med det var att "ljus ända" inte skulle möta "mörkare ända". Ärligt talat ser jag ingen skillnad på ljusstyrkan i de båda ändarna. Däremot ser jag skillnad på färgtemperaturen, så se till att köpa alla vid ett tillfälle. Kvalitén på mina är också dålig, en del led:ar har slocknat efter tre år.

Jag tror jag har 3W/m och det är massor med ljus. Det är lämpligt om man står och jobbar i ljuset men helt onödigt för att bara lysa upp fasaden lite.

Jag kör mina på en vanlig 12V-adapter från kjell o co. Jag rekommenderar inte att köpa billiga adaptrar från ali och sen gömma dem där man inte har koll på dem, de kan ju ta fyr när som om man har köpt för billigt. Vad det gäller min kopplingskabel är jag knappast ett föredöme, jag kör 20 m nätverkskabel (0,5A, 8 belastade ledare). Men det syns fortfarande ingen skillnad på ljusstyrkan så det är rätt lugnt.

8. I
    Medlem Nivå 4
    Håller med om drivdonen de köper jag i Sverige av en större firma, jag tänker som så att man rimligtvis får bättre livslängd om man dimrar rejält, satte fyra ledlampor för dekorations ljus på en fasadgavel 6m bred, totalt 8w vilket är mer än nog för det ändamålet.

9. N
    Medlem Nivå 7
    Tack för era snabba svar!

Tanken var nog som sagt att utgå ifrån mitten, och köra en 5m slinga åt vardera håll.

Frågan är som sagt bara vilket drivdon man kan använda. Och om det finns någon som man kan dölja lätt?

Helst av allt hade jag velat ha något som hade fått plats i typ en dubbel apparatdosa.

10. I
    Medlem Nivå 4
    Driva kan man väl i princip göra med vad som helst som är 12v och nog med effekt däremot dimra på fel sätt kan resultera i störningar, En intressant fråga är ju om man kan använda leddrivdon från tex Malmbergs och både driva och dimra led lister med. Det finns väl en hel del olika och de är lätta att synka. Har dock bara konstantström i de jag har så jag kan inte testa.

Redigerat 28 feb 2017 01:30
  11. F
    Medlem Nivå 10
    Ljusstyrkan påverkas nog inte av spänningsfallet, problemet är snarare risken för värmeutveckling. Om man bara kör 3W/m kan man ha rätt långa slingor, men det finns ju LED-tejp med 10W/m och mer. En 5 m slinga drar då 4A. Anslutningsledarna och ledningsbanorna på själva tejpen har knappast mer än 0.1-0.2 mm2. En ledare med tvärsnitt 0.1 mm2 smälter vid 15A, så man har inte så mycket marginal. Jag har köpt 5m slingor med 10W/m på Aliexpress som var kontakterade i båda ändar, dvs förberedda för att man skulle koppla ihop flera stycken. Inga instruktioner med varning att man måste ha koll på den sammanlagda strömmen.

Bevaka ämnet och häng med när det uppdateras.
Bevaka