Hej,

Fundrar att sätta ett uttag i varje fönster i huset, funderar på att koppla alla dessa parallellt, på samtliga vånigar, källare, entreplan, övervåning. Det kanske blir 20-28 uttag.

Tanken är att kunna slå av/på samtidigt, och kanske köra med någon form av dimmer.

Är det möjligt att göra så här? Har inte talat med elektrikern ännu.

Det blir ju en väldigt lång "slinga", säkert flera hundra meter.

• Gilla
Frulle1
  • Laddar…
Flera hundra meter? Hur stort är huset?

Med de längderna kan man förmodligen inte lita på de ordinarie tumreglerna avseende ledararea och säkring. Men möjligt är det. Det går inte att dra det som en stjärna i stället för en enda slinga? På det viset får du ner längden.

Hej,
Kanske 150 meter, jag räknade precis ihop allt. Tänkte en slinga som går fönster till fönster, och sedan vidare till nästa våningsplan.

Det finns ju eluttag med separat brunnständning så ett av uttagen kan vara med i slingan, och det andra är opåverkat.

spaxx skrev:
Hej,
Det finns ju eluttag med separat brunnständning så ett av uttagen kan vara med i slingan, och det andra är opåverkat.
Bägge brunnarna i uttaget måste vara anslutna via samma säkring. Det blir i så fall en slinga till för den andra brunnen. Men varför en slinga? Stjärnnät låter vettigare.

Om det ska vara stjärnnätt så blir det ju mycket längre kabel om varje uttag ska till elcentralen, eller tänker jag fel?

Jag menar inte att varje uttag skall ha en egen kabel till centralen. Om du har en slinga per sida av huset och våning så blir den totala mängden kabel visserligen längre. Men den längsta slingan blir kortare. Att ha flera slingor parallellt är inget problem.

Det låter lite omständigt att dra en sådan slinga. Jag skulle hellre göra installationen i klassiska grupper och sedan fälla in trådlösa brytare/dimmers bakom de uttag du önskar styra tillsammans

Jag tror ingen elektriker vill dra allt i en slinga utan förgrena i dosor och på det viset minska längden på "slingan".

Att ha bortåt 60 uttag på en grupp är i mesta laget. Om det bara gäller fönsterbelysning med en rätt klen lampa, så är det väl en sak, men nu skulle det tydligen vara ca 30 "allmänuttag" också. Och då kan det bli lite väl mycket för en grupp.

Och som sagt. Man drar inte en slinga som kan bli 100m lång.

Normalt räknar man med ca 10 "uttag" per grupp. Vill man ha flera grupper som tänds/styrs samtidigt drar man flera grupper som parallellkopplas i centralen och man sätter "styrningen" i centralen.

Ja jag skulle vilja ha möjlighet att samtidigt dimra/on/off alla fönsterlampor i huset.

Skulle man kunna ta en slinga per hus-sida eller våning, och sedan till en central modul i elcentralen - som i sin tur utför det jag vill göra?

Vill helst hålla det enkelt, och inte behövs något knx eller liknande.

Fast det låter inte riktigt genomtänkt? Vill man verkligen ha det så? Vill man inte kunna ha tänt i köket och släckt i barnens sovrum tex?

• Gilla
Simsu och 2 till
  • Laddar…
Man måste även tänka på utlösningsvillkoret vid kortslutning mellan fas och nolla. Mellan fas och jord är det inga problem med långa ledningar eftersom har jordfelsbrytare idag.

Utlösningsvillkor och spänningsfall kan begränsa kabellängderna vid en given dimension och säkring.

Jag skulle nog göra en kombination av stjärnnät och vid behov korta kaskadkedjor. Det är sånt som kräver en hus ritning eller ett besök av elektrikern.

Dimmern är jag lite osäker på.

En lösning vid om/off styrning är att ha en kontaktor som bryter flera grupper eller en trefasgrupp. Trefasgroppen delas upp i kontaktorpådrag till enfasgrupper som matar olika delar av stjärnnätet.

Är det ett nytt hus eller är det kompletterińg i ett äldre hus?

tommib
Jag har en liknande lösning hemma, men med betydligt färre uttag. Vid varje fönsteruttag (8 st) är det ett uttag med delad brunnständning. Till övre brunnen är det draget en separat tändtråd från centralen. Det är totalt tre grupper, samt en grupp till utebelysningen som matas via garaget. Dessa tändtrådar tas från samma säkringar som grupperna (tack hager för dubbla utgångar på MCS-serien) och passerar ett relä per grupp. Reläerna styrs från ett astrour i centralen.

Anledningen till att det är på detta sätt är att jag inte orkade dra nya rör till alla fönster. I ett nybygge hade det blivit KNX eller liknande.

Eltako har dimmers för DIN-montage som styrs med 1-10V. Byt ut reläerna mot dessa så kan du dimma. I det fallet bör uttagen sannolikt vara enkeluttag och/eller tydligt märkta med att de är centraldimmade så att man inte kopplar in något som inte gillar att bli dimmat. Det blir också problem med maxbelastning då många dimmers (för hemmabruk) inte är i närheten av att tåla 2,3 kW effekt, vilket de flesta normala grupper levererar. Detta ger också att det är en väldigt dålig idé att blanda allmänuttag med dimmade uttag.

Hur 1-10V-signalen levereras till dimmrarna är en annan fråga. Hur vill du kunna styra?

Om du vill ha centralstyrd dimning så är DALI-aktorer sannolikt ett bättre val.

Jag ser inget svar på hur lång en gruppledning kan vara. Det beror på givetvis men taget en belysningsgrupp avsäkrad med 6 A skulle jag säga max 40 meter, vilket alltså är det maximala avståndet från central till den punkt som är längst bort. En trädstruktur får borga för att man når ut till alla husets hörn. Det går alltså inte att dra en enda slinga på 150 meter.

• Gilla
larsbj
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.