Och som jag skrev tidigare kan du knappast "kräva" att det åtgärdas utan möjligen att dom (elinstallatören) tar det på goodwill kontot. Om du inte redan gjort dig "obekväm" ;)

Stringfellow Hawke skrev:
Älska byggahus, forumet för tvärsäkra felaktiga uttalanden. Normal montagehöjd är just i tvåfacksram med brytare, speciellt om man betänker tillgänglighet för rullstolsburna.
Ännu en tvärsäker Byggahusare. :p
Normal montagehöjd är 150 cm. För mig alltså. Det finns ingen "normal" höjd, däremot en rekommendation enligt tillverkaren som TS länkar till:
Devi skrev:
Monteringhöjd. mellan 80-150 cm.
Jag skulle aldrig sätta en termostat i kombination med brytaren om jag inte var tvungen. Risken att ställa om termostaten när man ska tända känns överhängande, dessutom ser det enligt mig helt fel ut.

• Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
Müssli jag håller med dig.
Jag brukar sätta den på 130 och om möjligt inte över brytaren. Estetiken är viktig.

C
Huda skrev:
Men han hade asldrig kunnat dra isär sen om den varit rätt monterade.
skickar med en länk till en monteringsanvisning, sidan 12 visar skruvarna man ska skruva dit innan man trycker fast kåpan.
[länk]
Mmm, misstänkte att det var en DeviReg 550. Dessa två skruvar är mycket riktigt det som håller ihop alltsammans, inklusive monteringsramen. Se bilderna i denna tråd: https://www.byggahus.se/forum/varme-allmant/245258-devireg-550-tillverkningsfel.html
Kan inte förstå hur man kan missa att skruva dit dem, typiskt "byggslarv".

Ja visst är det slarv, ingen gör ju fel med vilje får man hoppas!
Men frågan är om man kan kräva att montören ska stå för kostnaden av reperationen eftersom dem har gjort fel vid installationen?

För att du ska kunna kräva måste du bevisa att felet var ursprungligt och det torde bli svårt. Vem som helst kan ju ha pillat på termostaten efter installationen ( även om ingen tror det). Så enda chansen är nog att dom tar det, som jag upprepade ggr skrivit, på goodwill

Med stöd av konsumenttjänstlagen kan du reklamera "fel i tjänsten" till elfirman. En tjänst ska bl.a. anses felaktig om den inte är fackmässigt utförd, vilket då kan vara fallet här.

Och om då elfirman hävdar att dom för 4 år sedan monterade dom termostaten rätt så får TS lite svårt att bevisa motsatsen.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.