Bortmonterad strömbrytare med exponerade kablar och terminaler i vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

På bilden ser ni en strömbrytare som jag nu monterat bort. Anledningen att jag sätter upp en spegel på den plasten och att den är i vägen. Jag har ytterligare en strömbrytare på andra sidan av hallen som går till samma lampor. Tanken var att jag endast skulle använda den.

Nu när jag monterat bort den så fungerar inte den andra strömbrytaren. Först särade jag på alla kablar för sig, och när jag insåg att den andra strömbrytaren inte fungerade så kopplade jag ihop strömkablarna med varandra och hade de svarta lampakablarna var för sig. Det fungerade inte.

Nu förstår jag inte varför, och jag förstår er som inte vill ge råd till en icke godkänd el-installatör.
Men jag är tacksam för svar!

Flera ord som är fel ser jag. Fan till telefoner..

Detta är ju gränsfallet för vad som får göras av icke behöriga, men under förutsättning att det bara är 1 omkopplarvippa på framsidan, så skulle jag gjort:

Köpt ett doslock och minst 2 st 3-poliga toppklämmor Wago221.
Kontrollerat att den avskalade längden stämmer med vad som står på klämman.
Kopplat ihop svart+svart+en av de gröna i en klämma och isolerat den andra gröna i en egen klämma.

Om man tycker att funktionen på den andra omkopplaren blir bakvänd, så byter man plats på de gröna trådarna.
En Wago 221 toppklämma med tre anslutna kablar, två svarta och en grön.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Koppla ihop de båda svarta med en (1) av de gröna (spelar ingen roll vilken) med hjälp av en Wago 221 eller 222.
Isolera den andra gröna i en egen Wago, den ska inte användas.
Om den andra lampknapp nu känns bakvänd (belysningen ska normalt tändas när övre delen av vippan är intryckt) så kan du växla plats på de gröna ledarna här.

Edit: Nu blev det två likadana svar men Hasses var bättre

Tänk även på att dosor inte får gömmas så spegeln bör vara enkelt demonterbar och man behöver kunna lista ut att den finns en dosa bakom den.

Redigerat:
Doslocket skall vara försett med skruvar på den höjden.

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Tack för svaren. Jag använde mig av en wago och kopplingen fungerade bra.:)
Ett stort tack till er!

Mikael_L
Och glöm som sagt inte att sätta ett doslock för, som måste vara skruvat.

Sen är du klar med ett hempul som inte går att skilja ifrån vad en noggrann yrkesman åstadkommer. Var stolt.

• Gilla
el_richard
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.