Hej!

Skulle byta en trasig dimmer men lyckades klanta mig. Jag har en svart kabel som går till symbolen med de korsade pilarna på dimmern och sedan finns det en brun kabel som var skarvad med sockerbit till den röda kabeln som går till pil uppåt/L på dimmern.
Öppen eldosa med lösa kablar och en delvis monterad dimmer mot en tegelvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

När jag drog ut dimmern lossnade den bruna kabeln från sockerbiten och jag ser då att det finns 2 lösa bruna kablar, en som kommer uppifrån och en som kommer nedifrån.
Öppnad vägguttag med en grön dimmer och lösa kablar, varav en brunt skarvad, synlig installering.
Skapa konto

Är det någon elkunnig som kan lista ut vilken av kablarna som ska gå till dimmern? Och vad ska jag då göra med den lösa kabeln? Eller ska båda in i samma uttag på sockerbiten??

Tacksam för hjälp, trodde att detta skulle vara lätt gjort men nu avslöjas mina bristande elkunskaper...

Det är väl bara att koppla som det satt innan? Byt sockerbiten till en bättra kopplingsplint, typ Wago 222,
Brun är sannolikt fasledare till närliggande eluttag som har varit sammankopplat i sockerbiten
Klipp och ska av kablarna så du får ny oskadade kopparledare, och se till att det inte blir för mycket fri koppar vid plintarna.
Fixar du inte detta, så hör med någon som kan hjälpa dig.

Tack! Jo det sitter ett eluttag strax under. Tolkar jag dig rätt att de båda bruna kablarna alltså ska in tillsammans?

Skaffa en klämma Wago 221 och koppla ihop br+br+röd(har du en stump brun, så byt till brun).
Passa också på att se till, så att det inte sticker ut några blanka oisolerade delar vid dimmeranslutningen.
Wago 221 klämma med tre ledningar anslutna, en röd och två bruna, märkta "Br".
Skapa konto

Redigerat:
  • Gilla
tommib
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.