Hej!
Skulle byta en trasig dimmer men lyckades klanta mig. Jag har en svart kabel som går till symbolen med de korsade pilarna på dimmern och sedan finns det en brun kabel som var skarvad med sockerbit till den röda kabeln som går till pil uppåt/L på dimmern.
När jag drog ut dimmern lossnade den bruna kabeln från sockerbiten och jag ser då att det finns 2 lösa bruna kablar, en som kommer uppifrån och en som kommer nedifrån.
Är det någon elkunnig som kan lista ut vilken av kablarna som ska gå till dimmern? Och vad ska jag då göra med den lösa kabeln? Eller ska båda in i samma uttag på sockerbiten??
Tacksam för hjälp, trodde att detta skulle vara lätt gjort men nu avslöjas mina bristande elkunskaper...
Skulle byta en trasig dimmer men lyckades klanta mig. Jag har en svart kabel som går till symbolen med de korsade pilarna på dimmern och sedan finns det en brun kabel som var skarvad med sockerbit till den röda kabeln som går till pil uppåt/L på dimmern.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
När jag drog ut dimmern lossnade den bruna kabeln från sockerbiten och jag ser då att det finns 2 lösa bruna kablar, en som kommer uppifrån och en som kommer nedifrån.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Är det någon elkunnig som kan lista ut vilken av kablarna som ska gå till dimmern? Och vad ska jag då göra med den lösa kabeln? Eller ska båda in i samma uttag på sockerbiten??
Tacksam för hjälp, trodde att detta skulle vara lätt gjort men nu avslöjas mina bristande elkunskaper...
Det är väl bara att koppla som det satt innan? Byt sockerbiten till en bättra kopplingsplint, typ Wago 222,
Brun är sannolikt fasledare till närliggande eluttag som har varit sammankopplat i sockerbiten
Klipp och ska av kablarna så du får ny oskadade kopparledare, och se till att det inte blir för mycket fri koppar vid plintarna.
Fixar du inte detta, så hör med någon som kan hjälpa dig.
Brun är sannolikt fasledare till närliggande eluttag som har varit sammankopplat i sockerbiten
Klipp och ska av kablarna så du får ny oskadade kopparledare, och se till att det inte blir för mycket fri koppar vid plintarna.
Fixar du inte detta, så hör med någon som kan hjälpa dig.
Skaffa en klämma Wago 221 och koppla ihop br+br+röd(har du en stump brun, så byt till brun).
Passa också på att se till, så att det inte sticker ut några blanka oisolerade delar vid dimmeranslutningen.
Passa också på att se till, så att det inte sticker ut några blanka oisolerade delar vid dimmeranslutningen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Klicka här för att svara
