tommib
tommib: Det finns absolut inte någon anledning att koppla motorn utanför JFB. Speciellt inte när den ansluts med stickpropp (eftersom det inte får finnas nyinstallerade uttag som inte är skyddade av JFB). Däremot kan man argumentera att den ska ligga på en egen JFB (eller PSA) så att den inte tar med sig annat. Jag skulle vilja påstå att just denna typ av installation med pump och kabel i
3 svar · 4,5k läst
·
H
Husqvarna220Ac: Oftast så är det termostaten som lagt av, släng bort eller sätt ext termostat...
24 svar · 9,2k läst
·
D
Danne12345: Den funkade perfekt med ny brytare!
7 svar · 6,3k läst
·
Mikael_L
Mikael_L: Vanliga villor har sällan kraftigare elmatning än att det sitter "gänga II" för huvudsäkringarna. Dvs det är den vanliga storleken på porslinsproppar som vi vanliga dödliga kan köpa i varenda ICA-butik. Dessa säkringar finns till max 25A, och därmed har som regel både ellevarantörens matning till huset och allt annat dimensionerats upp till max denna ström, 25A. Och då blir en JFB
24 svar · 12,6k läst
Alfredo
Alfredo: Det går inte att borra bort skruven och gänga om?
42 svar · 10,3k läst
·
C
claes_g84: Vad vill du kunna göra med ditt system? Räcker det att du kan vara hemma för att kunna styra eller vill du kunna göra det vart du än är i världen? Vill du ha villkorsstyrning? Alltså kunna programera att strömmen till tvättmaskinen bryts automatiskt när den tvättat klart eller liknande? Vill du kunna göra tidsstyrta scheman? Vill du bara styra belysning eller vill du även styra
1 svar · 1,4k läst
·
GK100
GK100: 1. Är en av världens stora olösta gåtor. 2. Bygla dem i dosan så följer du den bästa av praktiker.
8 svar · 8,0k läst
·
tommib
tommib: Ah, jag förutsatte bostadsrätt (ja, man kan ha en fastighetsskötare i en BRF också, det är väldigt praktiskt). I så fall rekommenderar jag att du omedelbart tar kontakt med dem och säger att du vill ha en JFB eftersom din installation nu är regelvidrig. Du kan också passa på att fråga vad det kostar att få ett uttag uppsatt på lämplig plats för tvättmaskin, om de tillåter att
18 svar · 1,7k läst
tommib
tommib: Ah, good point. Jag tänkte på att det kunde klumpa sig vid fukt men det gör nog inte det när jag tänker efter.
12 svar · 3,7k läst
·
richardtenggren
richardtenggren: Även Ikea har ju ett liknande system som Birgit tipsar om :) På vår dosdimmer från eltako finns det något Godnatt-läge som dimrar ner belysningen successivt :)
11 svar · 3,1k läst
R
Robert-san01: [citat] Låter som en bra tanke!
9 svar · 3,2k läst
·
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: Det är ingen skillnad så det går bra att koppla in din dimmer. Du kan se dimmern som en växlande strömbrytare med ~ som ingång och L som utgångar. Så vit ledare ska kopplas till ~ och brun/svart till varsin L.
1 svar · 6,4k läst
·
A
Atom: Det finns ytterligare lösningar! Allt beror på var lägenheten finns. Hur långt det är till centralen. På 80 talet har vi utökat från 2 till 3 faser i våran lägenhet. Det var bara att dra 3 meter kabel till trapphuset. Dyrt var det inte. Plötsligt gick det bra att installera modern spis och egen tvättmaskin. Föreningen hade inget emot detta.
19 svar · 3,4k läst
·
H
HSP: Men varje plats (L, N, X, X, PE, PE)/ skruv har ingång för två ledare.... Dvs. Vid anslutning L kan man ansluta två ledare. osv. Obs det gäller uttaget på bilden (ELJO) en del andra uttag har bara plats för en ledare / skruv.
4 svar · 2,3k läst
·
E
erix0n: perfekt, nu funkar allt som tänkt :) tack för hjälpen
9 svar · 5,5k läst
E
erix0n: Tack för all hjälp!
30 svar · 10,2k läst
T
theninth: etompau: Jag förstod det strax efter jag skickat förra inlägget, men satt och åt med familjen så var inte läge att gå ifrån och säga det ;-) Behöver bara ett uttag så tänkte bara sätta en klämma på tändkabeln till uttaget som jag inte använder tills vidare. GK100: Ah, det var ju smart. Eftersom det ändå är kopplat parallellt kan man ju lika gärna göra så om man är osäker!
5 svar · 3,3k läst
T
Tosse: [citat] Bra ide! Men det går nog delvis mot affärsiden att sälja installation/service/ny häll... dessa gammelföretag brukar fokusera mer på sitt eget bästa än kundens i min erfarenhet. Och så går de dåligt, inte så förvånande!
29 svar · 6,5k läst
·
E
einde: En dostransformator i kombination med "dc-dc-omvandlare regulator 12v-5v" från miniinthebox känns som ett bra alternativ som pelpet tipsade om! Hittade även denna produkt som verkar ha allt i ett -> http://www.smart-knxshop.de/product_info.php?info=p19_u-p--netzteil-5v---1a--usb-buchse.html? Hittar dock ingen information om produkten, om den ex. är godkänd i Sverige?
14 svar · 8,8k läst
·
F
Fredrik Sjödin: [citat] Det går ju att filosofera över vem som ska betala de där timmarna av planering hemma hos kunden?
169 svar · 25,4k läst
·
michfris
michfris: Either way they can fix it or not, it's a bargain. That leg you mentioned, it might be a relatively "easy fix". There are websites/stores that carries almost every little detail the white goods are made of. Except from the manufacturer, you've www.reservex.se www.nettoparts.se www.vitavaror.se and www.koket.se. Among other. If that leg can be removed and replaced, then you'll find it online and
3 svar · 1,1k läst
snuttjulle
snuttjulle: Jag skulle ha satt in en modernare styrning på värme elementet istället för att slå av och på det 2 ggr per sekund.
11 svar · 1,7k läst
E
Earplugged: Är lite inne på samma fråga... vill köpa en 400v slavradiator och styra med en Z-wave termostat och undrar hur inkopplingen normalt fungerar och gärna om någon har ett kopplingsschema för Roundline Slavradiator 400V / 1000W ?Eller tips på annan lämplig slavradiator. Ett alternativ är ju att termostaten styr en kontaktor som bryter alla tre faserna men hade ju varit bra om man kunde
3 svar · 7,4k läst
·
E
epw: [citat] När jag skulle köpa min calima så ringde jag till pax och informationen jag fick då var att det gick bra att installera den i samtliga våtzoner. Det gick bra eftersom den hade dubbla skyddshöljen.
8 svar · 9,3k läst
O
OMLAJA: Tack. Får fundera lite.
2 svar · 2,0k läst
Alfredo
Alfredo: Visst är det troligt att felet ligger hos luftvärmepumpen men helt säker kan man nog inte vara. Säg att just dit exemplar av JFB löser vid 20 mA. Du har en gammal frys som läcker 18 mA och värmepumpen läcker 2 mA. I övrigt finns inga läckor. Värmepumpens läckage om 2 mA kanske är OK (har ingen aning) men tillsammans med den trasiga frysen blir pumpens tillskott droppen som får
4 svar · 1,4k läst
GK100
GK100: De förtiger inget där det som anges som tex 30 grader är då diffen radiatormedeltemp och omgivande rum. Så vid önskad rumstemp ca: 20 grader får man effekten enligt tabell vid radiatormedel på 50 grader. Det medlet kan man sen ordna genom tex 70-30, 60-40, 55-45 osv tillopp-retur genom flödesjustering. Och som sagt annars bara räkna om från valfri punkt helst då kanske helt korrekt
114 svar · 48,7k läst
·
A
Allmänobildad: 3-fack är största utanpåliggande. Det går tyvärr inte att bygga ihop 3+1 och få det snyggt utan krångel. Fibaropuck och dimmerpuck går bra bakom vanliga strömbrytare.
1 svar · 1,6k läst
Müssli
Müssli: [citat] Som svar på din fråga, den här fungerar rent elektriskt: https://www.elbutik.se/product.html/exxact-primo-315w-komplett-vit Fast det beror lite på vad du har för ljuskälla.
22 svar · 34,0k läst
GK100
GK100: [citat] Precis som Mikael nämner här ovan får man se det som "mekaniskt" totalt sett i förbindningspunkter osv och inte att det är koppar med en given brottlast eller liknande. Om man ser till utdrag ur protokoll inom IEC vid den här tiden då frågan kom upp och regeln infördes är det mycket tydligt att det är olika mekaniska överväganden bakom och alltså inte elektriska som
30 svar · 8,9k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.