6 678 läst ·
10 svar
7k läst
10 svar
Isoleringstjocklek på 6 mm kabelarea kopparkabel
Tänker mäta diametern på kablarna som går till huvudsäkringarna i elmätarcentralen.
Kabelarean för en 25 Ampere ska väl vara 6 mm2. Då blir diametern på själva kopparkabeln 2.76 mm.
.
Fråga: Finns det ett standard diameter värde, jag kan använda för denna kabel, INKLUSIVE plastisoleringen.
Tack!
Kabelarean för en 25 Ampere ska väl vara 6 mm2. Då blir diametern på själva kopparkabeln 2.76 mm.
.
Fråga: Finns det ett standard diameter värde, jag kan använda för denna kabel, INKLUSIVE plastisoleringen.
Tack!
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 840 inlägg
Tyvärr finns ingen standard för ledarisoleringens tjocklek och den beror dessutom av materialet, PEX är lite tunnare än PVC. Standarden tillåter ett spann på 1-2 mm. Så du måste komma åt att mäta diametern på den nakna kopparledaren. Det går enkelt att se med blotta ögat med bara lite träning, eller enklare om man har en vid sidan om att jämföra med. Du kanske även kommer åt att läsa märkningen på kabeln?
Självbyggare
· Stockholm
· 10 263 inlägg
Det är troligt att det är 6 mm2 kablar. 6 mm2 var en rekommendation för huvudledningar i t.ex. villor. Tanken var att den kabelarea skulle klara max säkringstorlek med diazed 2 gänga ( 25 a). 4 mm2 har varit en udda dimension i Sverige . Den användes ofta till enfasanslutning av spisar avsäkrad 20a.
Redigerat:
Läs på kabeln... eller skicka upp en bild. Samt mät tjockleken på kabeln
Självbyggare
· Stockholm
· 10 263 inlägg
Troligtvis ligger det 10 kvadrat fram till mätaren.
Men det som har betydelse är vad som går mellan mätare och central. Och detta vet inte nätägaren och har inget ansvar för det.
Allt efter mätaren ligger på fastighetsägarens ansvar.
Men det som har betydelse är vad som går mellan mätare och central. Och detta vet inte nätägaren och har inget ansvar för det.
Allt efter mätaren ligger på fastighetsägarens ansvar.
Klicka här för att svara
