P
Tänker mäta diametern på kablarna som går till huvudsäkringarna i elmätarcentralen.
Kabelarean för en 25 Ampere ska väl vara 6 mm2. Då blir diametern på själva kopparkabeln 2.76 mm.
.
Fråga: Finns det ett standard diameter värde, jag kan använda för denna kabel, INKLUSIVE plastisoleringen.

Tack!

tommib
Troligen finns det, men vad är det du vill uppnå? Det kanske finns ett enklare sätt...

P
Vill ta reda på om kablarna jag nu har, tillåter att uppgradera från 20 A till 25 A.

Tyvärr finns ingen standard för ledarisoleringens tjocklek och den beror dessutom av materialet, PEX är lite tunnare än PVC. Standarden tillåter ett spann på 1-2 mm. Så du måste komma åt att mäta diametern på den nakna kopparledaren. Det går enkelt att se med blotta ögat med bara lite träning, eller enklare om man har en vid sidan om att jämföra med. Du kanske även kommer åt att läsa märkningen på kabeln?

måsmas skrev:
Vill ta reda på om kablarna jag nu har, tillåter att uppgradera från 20 A till 25 A.
Det vet annars ditt nätbolag.

Det är troligt att det är 6 mm2 kablar. 6 mm2 var en rekommendation för huvudledningar i t.ex. villor. Tanken var att den kabelarea skulle klara max säkringstorlek med diazed 2 gänga ( 25 a). 4 mm2 har varit en udda dimension i Sverige . Den användes ofta till enfasanslutning av spisar avsäkrad 20a.

Redigerat:
Läs på kabeln... eller skicka upp en bild. Samt mät tjockleken på kabeln

Robert-san01 skrev:
Det vet annars ditt nätbolag.
Nätägaren har bara koll på vad som går fram till mätaren.
Resten har de ingenting att göra med.
Gör som Bo föreslår

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Uffe A skrev:
Nätägaren har bara koll på vad som går fram till mätaren.
Resten har de ingenting att göra med.
Gör som Bo föreslår
Men det är ju just det som han behöver veta om han skall beställa uppsäkring till 25A. Om det han har i huset klarar 25A beror även på avstånd, förläggning osv.

Troligtvis ligger det 10 kvadrat fram till mätaren.

Men det som har betydelse är vad som går mellan mätare och central. Och detta vet inte nätägaren och har inget ansvar för det.
Allt efter mätaren ligger på fastighetsägarens ansvar.

Jag har sett många ställen där man på 40-60talet ofta matade med EKKJ 3X4/4 mellan mätarskåpet och elcentralen i huset.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.