Hej håller på och ska dra jord till alla uttag hemma, Så drar då om allt. ja det kommer dit ny central med Jfb också 
Här hemma så är tändtråden nolla, (80 tals hus) varför gjorde man så förr ? ( vet att det iaf gjordes i Uppsala )
Jag kan inte komma på någon fördel alls ?
Här hemma så är tändtråden nolla, (80 tals hus) varför gjorde man så förr ? ( vet att det iaf gjordes i Uppsala )
Jag kan inte komma på någon fördel alls ?
Moderator
· Stockholm
· 57 794 inlägg
Att ha nolla som tandtråd har nog aldrig varit godkänt. Det var definitivt inte godkänt på 80 talet, inte i Uppsala heller.
Moderator
· Stockholm
· 57 794 inlägg
Men du kanske bara menar färgen, Blå?
Nej, att man bryter med nolla.
Vet att när jag gick el på gymnasiet för ? 20 år sedan
Så pratade läraren om det,
Sen så har jag dragit om ett antal lgh i Uppsala.
Där man stött på det.
Lite från hemma..
Svart fas.
Sen vit tändtråd (nolla)
Sen här matas fasen från andra rummet, (vet ej varför ? )
Så brun fas.
Och brun tändtråd/nolla. Allt är väldigt logiskt

Vet att när jag gick el på gymnasiet för ? 20 år sedan
Så pratade läraren om det,
Sen så har jag dragit om ett antal lgh i Uppsala.
Där man stött på det.
Lite från hemma..
Svart fas.
Sen vit tändtråd (nolla)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sen här matas fasen från andra rummet, (vet ej varför ? )
Så brun fas.
Och brun tändtråd/nolla. Allt är väldigt logiskt
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Som jag ser det finns det inga fördelar och en stor nackdel, nämligen att lampsockeln är spänningssatt även när man slagit av brytaren. I värsta fall har man dessutom kopplat lampsockeln bakvänt så att det är den övre delen av sockeln som matas med fasen.
Som andra påpekar har det aldrig varit tillåtet att bryta nollan. Kanske en korkad lokal tradition?
Som andra påpekar har det aldrig varit tillåtet att bryta nollan. Kanske en korkad lokal tradition?
Det är ingen fördel alls.
Denna förklaring till "Uppsalakopplingens" ursprung finns att läsa på Fluxio, skrivet av användaren Janne Larsson:
När det byggdes som tusan i Uppsala på 50-talet och flerfamiljsfastigheter poppade upp som finnar i en tonårshy så var det flera firmor som hade anställda stockholmare samt flera s-holmsfirmor som huserade i stan. Ett problem var (kommer inte ihåg vilka som gjorde vilket) att den ena "orten" drog vit nolla och den andre vit fas. Detta gjorde att vi nu har mååååånga lägenheter med noll-tändning då tex en från S-holm drog tråd och kopplade apparater men en från U-a kopplade centralen...eller tvärtom.
Självklart blev det ju då också diskussioner om hur man trappkopplar och jag har sett allskönsvarianter både gällande nolla/fas-brytning samt användandet av färger. Sen gör det ju inte saken bättre i anläggningar där tex centraler är utbytta och färger växlats om, dvs att anläggningar som haft det rätt kopplat (teoretiskt) men med "fel" färger (praktiskt) blivit omkastade efter devisen att svart är fas och vit är nolla.....så....vill man stöka och felsöka helt absurda anläggningar så finns det i Uppsala.....för att inte tala om alla 40-50 tals fastigheter som snålrenoverades på 80-talet och sedan gjort en ytterligare snålis åren runt byte av fasfärg......
Men varför någon medvetet skulle bryta nollan i så sent som på 80-talet begriper jag inte.
Denna förklaring till "Uppsalakopplingens" ursprung finns att läsa på Fluxio, skrivet av användaren Janne Larsson:
När det byggdes som tusan i Uppsala på 50-talet och flerfamiljsfastigheter poppade upp som finnar i en tonårshy så var det flera firmor som hade anställda stockholmare samt flera s-holmsfirmor som huserade i stan. Ett problem var (kommer inte ihåg vilka som gjorde vilket) att den ena "orten" drog vit nolla och den andre vit fas. Detta gjorde att vi nu har mååååånga lägenheter med noll-tändning då tex en från S-holm drog tråd och kopplade apparater men en från U-a kopplade centralen...eller tvärtom.
Självklart blev det ju då också diskussioner om hur man trappkopplar och jag har sett allskönsvarianter både gällande nolla/fas-brytning samt användandet av färger. Sen gör det ju inte saken bättre i anläggningar där tex centraler är utbytta och färger växlats om, dvs att anläggningar som haft det rätt kopplat (teoretiskt) men med "fel" färger (praktiskt) blivit omkastade efter devisen att svart är fas och vit är nolla.....så....vill man stöka och felsöka helt absurda anläggningar så finns det i Uppsala.....för att inte tala om alla 40-50 tals fastigheter som snålrenoverades på 80-talet och sedan gjort en ytterligare snålis åren runt byte av fasfärg......
Men varför någon medvetet skulle bryta nollan i så sent som på 80-talet begriper jag inte.
Klicka här för att svara
