Jag har fått tag på en gammal bandputs men har bara tillgång till enfas i mitt snickarrum. Någon som vet om denna motor går att byta från trefas till enfas och hur jag går tillväga?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Den går att koppla antingen 230V, deltakopplad, 2,5A eller 400V, Y-kopplad, 1,45A.
Eftersom motorlinningarna inte är uppmärkta så måste du mäta fram vilka trådar som tillhör varje linning (tre linningar). Sedan behövs det även en motorkondensator med "rätt" värde, det finns tabeller man kan titta i, storleken är beroende av motorstyrkan.
Eftersom motorlinningarna inte är uppmärkta så måste du mäta fram vilka trådar som tillhör varje linning (tre linningar). Sedan behövs det även en motorkondensator med "rätt" värde, det finns tabeller man kan titta i, storleken är beroende av motorstyrkan.
Jag är medveten om att motorn tappar prestanda men i nuläget finns det inget alternativ.
Har nu mätt lite på kablarna och de har kontakt i par så jag antar att dom med kontakt tillhör samma lindning. Men hur vet jag vilket par som tillhör vilken lindning?
Har även en kondensator på 10uF, kan jag använda den för att testa så motorn fungerar? Vad händer om man använder en kondensator med för lågt resp. för högt värde?
Har nu mätt lite på kablarna och de har kontakt i par så jag antar att dom med kontakt tillhör samma lindning. Men hur vet jag vilket par som tillhör vilken lindning?
Har även en kondensator på 10uF, kan jag använda den för att testa så motorn fungerar? Vad händer om man använder en kondensator med för lågt resp. för högt värde?
Man kan öka värmeutvecklingen i sådana motorer med fel kondeńsator. Med för liten kondenasator kan det bli problem att starta med last.
Asynkronmotorer skall gå med ett varvtal som 3-5 procent under det synkrona vavtalet. Att köra en sådan motor långt under det synkrona varvtalet leder till stor värmeutveckling vid last. Spänningsstyrd varvtalsreglering är en dålig lösning som enbart bör användas ihop med små fläktar. Det normala sättet att varvtalsreglera denna motortyp är med en frevensomriktare som varierar både frekvens och spänning.
Asynkronmotorer skall gå med ett varvtal som 3-5 procent under det synkrona vavtalet. Att köra en sådan motor långt under det synkrona varvtalet leder till stor värmeutveckling vid last. Spänningsstyrd varvtalsreglering är en dålig lösning som enbart bör användas ihop med små fläktar. Det normala sättet att varvtalsreglera denna motortyp är med en frevensomriktare som varierar både frekvens och spänning.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
