Jag håller på med förarbete inför att måla väggarna i vardagsrummet och tänkte passa på att få hit en elektriker för att få fler vägguttag. Idag finns ett taklamputtag och fyra stycken vägguttag (originaluttag från -68, som är ojordade, tvåvägs, ej petsäkra, med grunda brunnar) utplacerade på fyra olika väggar i det ca 30 kvm stora vardagsrummet med gipsväggar.
Det största problemet är att det går åt så fasligt många uttag till TV:n med kringutrustning. (Jag tror det är 9-10 st!). Detta löses idag med stackning av förgreningsdosor, vilket förstås inte är bra.
Det finns också oklarhet kring om en markisinstallation som är installerad under ett vägguttag är jordad eller ej.
Jag skulle alltså vilja ha flera uttag: infällda och petsäkra.
Vad är egentligen dagens standard för vardagsrum? Vad finns när man bygger nytt? Vilka möjligheter finns i ett icke-nybyggt hus?
Ska jag byta till jordade uttag? (Det finns jfb installerad för hela huset, så säkerheten är redan höjd ett snäpp).
Jag har tittat en del på infällda vägguttag för att se vilka flervägsuttag som finns, men det verkar krävas flera apparatdosor osv. Och så finns det varianten med installation i ramar, men jag tror inte att jag sett den i hemmiljö någon gång.
Vad är det som jag ska säga till elektrikern att jag ska ha installerat egentligen, nu när jag ändå håller på med ytskikten? Nya möjligheter endast en gipsvägg bort...
Det största problemet är att det går åt så fasligt många uttag till TV:n med kringutrustning. (Jag tror det är 9-10 st!). Detta löses idag med stackning av förgreningsdosor, vilket förstås inte är bra.
Det finns också oklarhet kring om en markisinstallation som är installerad under ett vägguttag är jordad eller ej.
Jag skulle alltså vilja ha flera uttag: infällda och petsäkra.
Vad är egentligen dagens standard för vardagsrum? Vad finns när man bygger nytt? Vilka möjligheter finns i ett icke-nybyggt hus?
Ska jag byta till jordade uttag? (Det finns jfb installerad för hela huset, så säkerheten är redan höjd ett snäpp).
Jag har tittat en del på infällda vägguttag för att se vilka flervägsuttag som finns, men det verkar krävas flera apparatdosor osv. Och så finns det varianten med installation i ramar, men jag tror inte att jag sett den i hemmiljö någon gång.
Vad är det som jag ska säga till elektrikern att jag ska ha installerat egentligen, nu när jag ändå håller på med ytskikten? Nya möjligheter endast en gipsvägg bort...
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ska du utöka eller ändra så är jag ganska säker på att du måste installera jordade uttag.
Standarden idag vid nyproduktion är en j-vla massa uttag tycker jag. Ser inte snyggt ut alla gånger med uttag varje meter typ.
Sätt uttag där du har behov av det.
Bakom TV finns den här lösningen (som jag tror är standard numera)
Standarden idag vid nyproduktion är en j-vla massa uttag tycker jag. Ser inte snyggt ut alla gånger med uttag varje meter typ.
Sätt uttag där du har behov av det.
Bakom TV finns den här lösningen (som jag tror är standard numera)
Logga in
Skapa konto
Medlem
· Blekinge
· 12 291 inlägg
Jag hade samma problem och funderade på att bygga en liten infälld låda i väggen med massa uttag i och som kan husera alla adaptrar, nätaggregat mm med en liten slits på undersidan dörren för sladdar ut. Men jag hade inte så många som du och så blev det en trefacksram med olika kombinationer.
Vill man montera grenuttaget på ex på baksidan av en tv-möbel kan jag tipsa om dessa hållare:
http://www.jula.se/catalog/el-och-b...orgrenare/grenuttag/grenkontaktsfaste-406000/
Jag har använt några av dessa och listen sitter som berget i hållarna.
http://www.jula.se/catalog/el-och-b...orgrenare/grenuttag/grenkontaktsfaste-406000/
Jag har använt några av dessa och listen sitter som berget i hållarna.
Att jorda uttagen i huset är ett gedigert jobb som tar lång tid då man ska dra fram jordkabel till varje uttag från proppskåpet. Enklare är att installera en ny jordfelsbrytare, då stängs strömmen av om nån får minsta ström i sig. Detta går avsevärt snabbare att installera.
Jag tänker montera ett 4-vägs euro bakom TVn för tv & Apple tv, två 6-vägs euro bakom tv-bänken för allt annat, dessa kommer jag att koppla ihop med skarvboxar och ett sladdställ.
http://www.clasohlson.com/se/4-vägs-grenuttag/36-2310
http://www.clasohlson.com/se/6-vägs-grenuttag/32-1010
http://www.clasohlson.com/se/Förgreningsbox/Pr223984000
https://www.elproman.se/Welcome/Default.aspx?scenarioID=360&pid=349&treeid=1001
http://www.clasohlson.com/se/4-vägs-grenuttag/36-2310
http://www.clasohlson.com/se/6-vägs-grenuttag/32-1010
http://www.clasohlson.com/se/Förgreningsbox/Pr223984000
https://www.elproman.se/Welcome/Default.aspx?scenarioID=360&pid=349&treeid=1001
Vår elektriker säger att standarden är jordade uttag vid nybygge. När vi byggde ett nytt rum på vinden så blev det jordade uttag. Och för att ha tillräckligt många så satte jag dem tätt. 9 st i ett 12 m2 rum. Bara för att få så korta sladdar som möjligt.
Att borra in nya dosor är en enkel sak men att lägga in rör i väggen kan bli svårare. Om du ändå kan tänka dig att måla om eller tapetsera om så är det betydligt enklare.
Att borra in nya dosor är en enkel sak men att lägga in rör i väggen kan bli svårare. Om du ändå kan tänka dig att måla om eller tapetsera om så är det betydligt enklare.
Ja det tar ett tag att jorda upp hela huset men samtidigt som det görs så skriver (och ritar) man upp exakt hur allt är draget, då underlättar man framtida utökning/felsökning. TS kan förbereda väldigt mycket för att underlätta för elektrikerna, genom att flytta undan alla möbler, ta bort alla taklampor (med kontakt) mm. TS kan även börja med att skriva upp exakt vilka uttag, lampor mm som går på vilken säkring.Rolle85 skrev:
Såhär har jag ritat upp det i excel
Logga in
Skapa konto
En JFB ersätter inte jordade uttag, ser på TS bild att han har en (två) apparat(er) som kräver skyddsjord för att fungera fullt ut.
Så här kan man göra för att dra in infälld el bakom en gipsvägg. Leta rätt på reglarna, ta bort en bit gips, dra flexrör bakom och skruva tillbaks gipsbitarna. Sedan spackla och snygga till innan målning/tapetsering. En dragfjäder eller en tumstock är rätt bra för att föra slang mellan hålen. Använd rot-dosor där uttagen ska vara. Det finns trippelrotdosor man kan använda där TV:n ska vara.
Om du ska göra så här så rekommenderar jag slang med fördragna ledare. Om slangen inte sitter bra så blir det besvärligt att dra in ledare. Håller man ändå på med ytskikt blir merarbetet inte jättestort.
Det här kan ta lite tid att göra så det kan ju vara vettigt att du kommer överens med elektrikern att du monterar slangen så kopplar elektrikern.
Jag rekommenderar flexrör med 5 ledare ifall du vill ha tändtrådar eller liknande. De är lite dyrare än flexrör med tre ledare. Det gör inget om det ligger kvar oanvända ledare i rören.
Det är klokt att jorda anläggningen då man ändå håller på. Att dra fram jordledare till de befintliga uttagen brukar vara en ganska enkel affär om det inte är stopp i rören.
Det här är kanske ett arbetsflöde som funkar.
Dag 0) Bestäm vilken uttagsserie du ska ha.
Dag 1) Ta hem elektriker som monterar jordfelsbrytare och drar fram jord till befintliga uttag. Då kan ni passa på att planera var resterande uttag ska vara och vilka ROT-dosor som ska användas och vilken slang du ska dra.
Dag 2) Du drar ut slangen, klamrar den, låter den hänga ut genom hålen för rot-dosorna.
Dag 3) Elektriken kommer och monterar ROT-dosor och nya eluttag.
Logga in
Skapa konto
Om du ska göra så här så rekommenderar jag slang med fördragna ledare. Om slangen inte sitter bra så blir det besvärligt att dra in ledare. Håller man ändå på med ytskikt blir merarbetet inte jättestort.
Det här kan ta lite tid att göra så det kan ju vara vettigt att du kommer överens med elektrikern att du monterar slangen så kopplar elektrikern.
Jag rekommenderar flexrör med 5 ledare ifall du vill ha tändtrådar eller liknande. De är lite dyrare än flexrör med tre ledare. Det gör inget om det ligger kvar oanvända ledare i rören.
Det är klokt att jorda anläggningen då man ändå håller på. Att dra fram jordledare till de befintliga uttagen brukar vara en ganska enkel affär om det inte är stopp i rören.
Det här är kanske ett arbetsflöde som funkar.
Dag 0) Bestäm vilken uttagsserie du ska ha.
Dag 1) Ta hem elektriker som monterar jordfelsbrytare och drar fram jord till befintliga uttag. Då kan ni passa på att planera var resterande uttag ska vara och vilka ROT-dosor som ska användas och vilken slang du ska dra.
Dag 2) Du drar ut slangen, klamrar den, låter den hänga ut genom hålen för rot-dosorna.
Dag 3) Elektriken kommer och monterar ROT-dosor och nya eluttag.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 874 inlägg
Komplettering med några nya uttag i ett rum kräver inte att alla uttag byts till jordade utan man får montera ojordade, om rummet fortfarande är isolerat enligt de gamla reglerna. Så det beror lite på hur det ser ut och vad det kostar. Handlar det om en lägenhet ser jag det inte som lika viktigt att byta till jordade som i en villa med altandörr ut i gräset.
Men naturligtvis köper man inte ett gäng ojordade uttag för du skulle ju behöva byta alla till petskyddade varianter med djupa brunnar.
Att dra fram skyddsjord till alla uttag bör vara en snabb och enkel operation så länge det inte är stopp i något rör. Att komplettera med fler uttag kan ju innebära lite jobb om det ska vara infällt. Det går ju att klamra en kabel snyggt längs golvlister också..
Men naturligtvis köper man inte ett gäng ojordade uttag för du skulle ju behöva byta alla till petskyddade varianter med djupa brunnar.
Att dra fram skyddsjord till alla uttag bör vara en snabb och enkel operation så länge det inte är stopp i något rör. Att komplettera med fler uttag kan ju innebära lite jobb om det ska vara infällt. Det går ju att klamra en kabel snyggt längs golvlister också..
Tack för tipsen!
Vad är det för serie/leverantörer till de uttag som maah har lagt in en bild på? Är det ett sådant som man kallar för en trefacksram? Sådana såg ju faktiskt inte så illa ut.
Det låter som att man borde satsa på jordade uttag. Visst borde det räcka att byta uttagen till jordade i enbart vardagsrummet, så kan man ta de andra rummen allteftersom?
Varför behöver jag ytterligare en jordfelsbrytare?
Vardagsrummet ligger på övre våningen. Jag har fått intrycket att ingen el går uppåt i väggarna, förutom den som går till lamputtaget. Det finns inga kopplingsdosor upptill på väggarna ovanför vägguttagen. Så, såvida inte lamputtaget i taket fungerar som kopplingsdosa, så tror jag att elen kommer från rummet nedanför. Om man följer ena väggen i vardagsrummet neråt, så kommer man ner till klädkammaren med elcentralen.
Jag antar att man behöver ha tre apparatdosor ifall man ska ha uttag enligt maahs bild? Tror ni att det blir besvärligt att sätta tre bredvid varandra istället för den apparatdosa som sitter där nu? Det behövs alltså ytterligare två rör då?
Det finns två ställen i rummet där man skulle kunna tänka sig vilja placera TV:n, där det finns befintliga uttag nu. De två övriga vägguttagen borde kunna forsätta vara tvåvägsuttag, men petsäkra och jordade då.
Vad är det för serie/leverantörer till de uttag som maah har lagt in en bild på? Är det ett sådant som man kallar för en trefacksram? Sådana såg ju faktiskt inte så illa ut.
Det låter som att man borde satsa på jordade uttag. Visst borde det räcka att byta uttagen till jordade i enbart vardagsrummet, så kan man ta de andra rummen allteftersom?
Vardagsrummet ligger på övre våningen. Jag har fått intrycket att ingen el går uppåt i väggarna, förutom den som går till lamputtaget. Det finns inga kopplingsdosor upptill på väggarna ovanför vägguttagen. Så, såvida inte lamputtaget i taket fungerar som kopplingsdosa, så tror jag att elen kommer från rummet nedanför. Om man följer ena väggen i vardagsrummet neråt, så kommer man ner till klädkammaren med elcentralen.
Jag antar att man behöver ha tre apparatdosor ifall man ska ha uttag enligt maahs bild? Tror ni att det blir besvärligt att sätta tre bredvid varandra istället för den apparatdosa som sitter där nu? Det behövs alltså ytterligare två rör då?
Det finns två ställen i rummet där man skulle kunna tänka sig vilja placera TV:n, där det finns befintliga uttag nu. De två övriga vägguttagen borde kunna forsätta vara tvåvägsuttag, men petsäkra och jordade då.
Uttagen i inlägg två tror jag är ABB Jussi, https://www.eldirekt.se/m/elmaterial/eluttag/abb-jussi?m=1
Sedan finns tex Eljo Exxact
https://www.elbutik.se/category.html/exxact
Om man bara har en enkeldosa och bara behöver max ett dubbelt jordat uttag men flera eurouttag så går det att montera en halvhöjds-förhöjningsram (flerfacks).
Sedan finns tex Eljo Exxact
https://www.elbutik.se/category.html/exxact
Om man bara har en enkeldosa och bara behöver max ett dubbelt jordat uttag men flera eurouttag så går det att montera en halvhöjds-förhöjningsram (flerfacks).
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 615 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 615 inlägg
När vi renoverade sovrummet så satt jag upp en Exxact 3x1-ram som huserar antennuttag, och två 1-vägs uttag. Detta sitter monterat bakom tv:n så att inget syns nu när den är monterad.
Gjorde en liknande lösning i vardagsrummet, en Exxact 3x1-ram bakom tv:n, med ett 1-vägs uttag till Tv:n och två blindlock för kabelgenomföring. Nedanför tv:n och bakom bänken har jag satt en Exxact 3x2-ram med antennuttag, ett 1-vägs uttag, 2st 3-vägs Eurouttag och 2st blindlock. Dosorna med blindlock har jag kopplat samman med 2st 32 mm flexrör för att kunna dra HDMI, antennkabel, usb, osv dolt upp mellan tv och bänk. Så just nu sitter inte blindlocken monterade då det går kablar genom.
Gjorde en liknande lösning i vardagsrummet, en Exxact 3x1-ram bakom tv:n, med ett 1-vägs uttag till Tv:n och två blindlock för kabelgenomföring. Nedanför tv:n och bakom bänken har jag satt en Exxact 3x2-ram med antennuttag, ett 1-vägs uttag, 2st 3-vägs Eurouttag och 2st blindlock. Dosorna med blindlock har jag kopplat samman med 2st 32 mm flexrör för att kunna dra HDMI, antennkabel, usb, osv dolt upp mellan tv och bänk. Så just nu sitter inte blindlocken monterade då det går kablar genom.
Du behöver bara en jordfelsbrytare.Allinug skrev:Tack för tipsen!
Man utgår ofta från en takdosa när man går till vägguttagen.
Det finns flerfacksuttag från alla de stora. Elko, Schnieder Exxakt, Abb Jussi. Det går också bra att sätta parallella tvåvägsuttag.