J
Hur många boxar har ni egentligen vid TVn???

Det där är en gammal sanning. Hur pass sant det är beror på vad man kopplar in men en TV (100W), en playstation (140W), en surroundanläggning (150W) och 4 USB-laddare (20W) ska vara helt lugnt. Om man däremot kopplar in 4 gamla glödlampor (200W) och en elradiator (2000W) så börjar det bli mindre lämpligt.

JohanLun skrev:
Hur många boxar har ni egentligen vid TVn???
Vid ena TVn har vi tv, apple-tv, förstärkare, IP-TV-box, tv-spel, laddare till handkontroll (tv-spel), 2*HDMI-splitt, dvd-spelare, laddare till multifjärren & tellstick net.
Vid andra TVn har vi tv, apple-tv, förstärkare, bandspelare, skivspelare.

richardtenggren
Jag har i vardagsrummet:
-Modem
-Router
-3PI-server
-ATV4
-Förstärkare
-Xbox
-Chromecast Audio
-Chromecast

I sovrummet:
-ATV3
-Chromecast 2

A
Egentligen finns det en tänkt plats för TV:n i rummet. Där finns faktiskt ett 3-vägguttag och uttag till kabel-TV. Men den platsen är nog också anpassad till hur man ville ha TV:n under 60-90-talen. Då, med tjock-TV så satt man gärna långt ifrån TV:n. Nu, med platt-TV så sitter man gärna nära TV:n, trots att TV-bilden också är mycket större. Så en helt annan plats har använts för TV:n.

Så man märker av "historiens vingslag" även på andra sätt än brist på uttag i ett 60-talshus när man funderar på hur man ska ha vägguttagen.

A
Jag håller fortfarande att jobba med väggarna, men snart är planen att ta ner en bit av gipsväggen för att lägga in rör för Ethernet-kabel från inkommmande bredband från våningen under (så där nere ryker väl också en gipsvägg för att få in rören).

Men i väggen som jag planerar att ta ner finns även ett eluttag och ovanför detta en lampknapp. Finns det någon standard för hur långt ifrån ett rumshörn eller ett vägguttag en apparatdosa för Ethernet-kabel kan placeras?

Sedan är ju frågan om man kanske skulle byta apparatdosan för vägguttaget när väggen ändå är nere? Men det får ju elektrikern göra isåfall. De dosor som sitter nu är inga stabila dosor, utan ser ut som rotdosor.

Men vad finns det att täcka eluttaget med under tiden som väggen är borta och innan elektrikern kan komma? Jag har ju inte möjlighet att bryta via säkringen under någon lång period eftersom den släcker ner hela övervåningen.

A
Att det är aluminiumfolie på insidan av gipsväggarna ska väl inte vara något problem för att jorda uttagen i rummen, eller hur?

Nä, problem med alufolie kan jag inte se. Har inte hört talas om sådana gipsskivor, eller om det är en separat folie.

Det finns två avstånd från innerhörn som anges i standarden, 250 mm i första hand eller 700 mm om man tror att det kommer att stå en garderob i hörnet.

För att täcka dosan kanske du kan använda ett doslock?

A
Tack för svar!
Det är aluminiumfolierade gipsskivor, användes på 60-talet som fuktspärr. De sitter mest i ytterväggarna, men vissa innerväggar har också dessa gipsskivor. Aluminium leder ju ström, men jag antar att man inte behöver jorda skivorna.... 😀

Aluminiumfolierad gipsskiva från 60-talet i en vägg som används som fuktspärr, delvis exponerad med synliga kanter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nej man ska inte jorda allt som leder ström men som inte har någon potential. Och det finns heller inga enkelisolerade delar som ligger an mot skivan och som skulle föranleda att det ledande skiktet behöver skyddsjordas. Man kan däremot behöva skyddsutjämna sådana delar som har kontakt med jord (utifrån) och som därmed kan leda in en potentialskillnad gentemot skyddsjord. I samtliga fall ska alltså denna "ledande del" vara berörbar för att ev åtgärder ska vara motiverade.

• Gilla
Allinug
  • Laddar…
A
Vad tror ni, för att dra Ethernet-kabel i rör i väggen ner till våningen under (där inkommande fiber finns), då borde det väl räcka att göra ett hål i väggen med en dosfräs? Inte borde det krävas att man tar bort en större del av väggen på ovanvåningen?

Du behöver ta dig igenom syllen som väggen står på samt ev bjälklag. På olika ställen har jag:
- borrat underifrån (måste träffa inne i väggen)
- tagit doshålet långt ner mot golvet så jag kunde borra hålet ner genom det
- skurit bort skivan under sockellisten och borrat hålet ner där. Skivbiten monterades tillbaka och döljs av sockellisten.

• Gilla
Allinug
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.