Här har jag ett hål i hallen, jämte den står dosan för internetuppkoppling. Har tänkt installera ett ojordat uttag då hela lgh består enbart av ojordade uttag.

Ville först kolla upp här om någon kanske känner till vad det kan vara och om det går att installera ett ojordat uttag?

Hål i vägg med synliga kablar och elektriska ledningar bredvid internetrouterdosan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

den svarta kabeln är till routern, så att ni vet om det.

Gissar på någon svagströmskabel för inkommande tele/ringledning etc.

Jaha, så det är inget jag kan göra för att själv installera ett uttag?

Det du kan göra är att luska ut var kablarna går. Slutar dom vid din elcentral så är det sannolikt en enkel sak för en elektriker att dra en nya trådar till ett eluttag.

Är det inkommande telekabel, lär dom gå ut i trapphus och till någon kopplingsskåp där. Då har du inte mycket hjälp av av detta för ett nytt eluttag.
Sedan kan kablarna gå vidare till andra telefonjack i lägenheten.

tommib
Håller med, inkommande tele eller ett porttelefonsystem. Fråga hyresvärden/styrelsen om du verkligen är intresserad. Dosan kommer med stor sannolikhet inte hjälpa dig att dra fram el.

Det är helt klart svagström / telekablar i dośan. Eventuellt även en tv koaxialkabel.

Dom får normalt sett inte blandas med starkströmskablar.

Hade för många år sedan en kollega som hade en härva av signal/tele kablar som stack ut inne i en garderob. Han renoverade garderoben och klippte av alla "lösa trådar" som stack ut, putsade över håligheterna, målade, blev fint.

Någon vecka senare ringde det på dörren, en servicekille felsökte fastighetens kodlås som inte fungerade, han hade lokaliserat att kabeln från låset gick genom den här lägenheten.

Min kollega fick skamset knacka bort en del puts, pilla fram trådändarna, "kan det här vara kabeln?".

• Gilla
Fred vom Jupiter och 3 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.