1 036 läst ·
5 svar
1k läst
5 svar
Rätt, fel , eller mittemellan
Jag undrar vad er syn på detta är.
Har kopplat in en utomhuslampa via propp enligt följande. Från uttag, genom ett markrör för att korsa en gång med plattor, till en Biltema utomhusfördelare. Där pluggar jag in en lampa med propp.
Den bit jag känner osäkerhet för är naturligtvis gummikabel i markrör?
Har kopplat in en utomhuslampa via propp enligt följande. Från uttag, genom ett markrör för att korsa en gång med plattor, till en Biltema utomhusfördelare. Där pluggar jag in en lampa med propp.
Den bit jag känner osäkerhet för är naturligtvis gummikabel i markrör?
Det ska du nog ja. Tror att det är behörighetskrävande, faktiskt.
Bästa svaret
För att sammanfatta. En fast installation är behörighetskrävande. En installation med gummikabel i rör (och påskruvad stickpropp) är olämplig.
Det finns två korrekta sätt att göra detta (nästan, se nedan).
1. Dra ett tillräckligt stort rör så att du får igenom kabel med stickpropp och allt. Koppla. Det tänjer något väldigt på begreppet tillfälligt bruk men skulle till nöds kunna vara ok. Jag antar att det är något sådant här du har. Egentligen är det väl inte helt formellt korrekt men kabeln blir enkelt utbytbar så...
2. Ta in en elinstallatör som får dra en korrekt markkabel till platsen där du vill ha uttaget. Denna monterar uttaget på en lämplig stolpe. Markkabeln ansluts fast i andra ändan.
1. Dra ett tillräckligt stort rör så att du får igenom kabel med stickpropp och allt. Koppla. Det tänjer något väldigt på begreppet tillfälligt bruk men skulle till nöds kunna vara ok. Jag antar att det är något sådant här du har. Egentligen är det väl inte helt formellt korrekt men kabeln blir enkelt utbytbar så...
2. Ta in en elinstallatör som får dra en korrekt markkabel till platsen där du vill ha uttaget. Denna monterar uttaget på en lämplig stolpe. Markkabeln ansluts fast i andra ändan.
Tack för det, det är väl egentligen 1an jag har tänkt mig, dock har jag inte dragit igenom med proppen på, det finns ngn böj där det blev trångt. Det är precis en sådan från Biltema som jag har.tommib skrev:
För att sammanfatta. En fast installation är behörighetskrävande. En installation med gummikabel i rör (och påskruvad stickpropp) är olämplig.
Ja, om jag nu ska behålla arrangemanget så är det kanske lika bra att koppla in det fast, nu ligger inte röret så djupt men det kanske är ok eftersom det ligger under plattor.
Har ett liknande behov av att dra fram inne i en rad med häckplantor och här kan jag inte gräva, frågan är om man kan dra fram en kabel fäst vid ett trådstaket, skulle en elektriker göra detta?D djac skrev:Tack för det, det är väl egentligen 1an jag har tänkt mig, dock har jag inte dragit igenom med proppen på, det finns ngn böj där det blev trångt. Det är precis en sådan från Biltema som jag har.
Ja, om jag nu ska behålla arrangemanget så är det kanske lika bra att koppla in det fast, nu ligger inte röret så djupt men det kanske är ok eftersom det ligger under plattor.
Klicka här för att svara