Hej,

Nyinflyttad i ett radhus byggt i början på 90-talet. Vill koppla in en taklampa men fattar noll... :-/

Lägger in en bild på hur det ser ut i taket efter att jag skruvat bort dosan. Den enda ”lösa” kabeln är vit (och tejpad). Dosan som jag skruvat bort har två ”ingångar” för kablar. Den ena märkt N, den andra omärkt. Dosans kontakt har två hål för att koppla in lampsladden (ojordad?).

Jag kan ungefär noll om sånt här.

What to do? All hjälp uppskattas!

Elanslutning i tak med borttagen dosa, synliga kablar och isolertejp på en vit kabel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

tommib
Välkommen till forumet!

Var inte lamputtaget inkopplat? Är uttagen i rummet jordade eller inte?

Själva inkopplingen är troligen väldigt enkel. Den vita är med stor sannolikhet tändtråd och ska sitta på den omärkta anslutningen. Anslutningen märkt N ska med stor sannolikhet anslutas till de blå ledarna i dosan.

Om du ska ge dig på att koppla detta själv bör du byta de röda "tomtehattarna" (=Torix) till en mer lättarbetad toppklämma, åtminstone för de ledare du ska ändra på. Jag brukar rekommendera Wago 221 som du hitter på t.ex. Clas Ohlson eller Jula. Se till att du skalar ledarna enligt anvisning. Lättast är att ha en speciell skaltång men det går med en sidavbitare också. De blåa ledarna ska rätas ut innan de sticks in i en toppklämma. Allt detta görs med strömmen av (antingen gruppen eller om du är osäker hela elcentralen.

Är du osäker, ring en elektriker eller en kompis som kan mer.

• Gilla
Demmpa och 1 till
  • Laddar…
Lite svårt att se på bilden, men jag tycker mig se en skalad nolla vid torixen.

• Gilla
Demmpa
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.