Kommer ha en 12V led i en fönstersmyg. Från den går en slang till en egen dosa där trafon till den sitter. I denna dosa får jag även plats med en tryckströmbrytare eller tar trafon upp en egen dosa helt?

Denna trafo får matning ifrån dosan bredvid där fas finns till övriga belysningen.

Får allt plats och får det göras på detta sätt?

Om det får plats eller inte beror på dosans djup, brytarens djup och drivdonets (transformatorns) djup. Du får räkna på det när du vet hur djupa varje sak är, eller välja material så det verkligen får plats.

Om/när du har både 12V (SELV antar jag) och 230V i samma utrymme så får du se till att de antingen är helt åtskiljda eller att 12V-kretsen är skyddad för 230V. I en dosa tror jag det är svårt att hålla isär 12V och 230V med skiljeväggar, så då återstår att välja lämpliga kablar för 12V. Hemma hos mig satte elektrikern isolerslang på 12V-ledarna hela sträckan de gick i dosan.

• Gilla
thellberg
  • Laddar…
D
petersv: Kan du länka till en isolerslang så jag vet vad det är för något du menar?

KNX och kraft får samförläggas. Så klarar du dig med vad 2x2x0,5 klarar att överföra på 12V kan KNX kabel kunna vara lösningen för dig. Hur du skall separera ut det i dosan vet jag dock inte.

Jag har tyvärr ingen aning vad elektrikern använde. Om jag söker på isolerslang blir det många träffar som ser rätt ut.

Är generellt emot samförläggning av 12V och 230V. Det är lätt att någon gör fel med trist resultat oavsett hur väl det märks upp. Om det inte är möjligt att lösa med ett extra rör, mellanfack i dosan osv kan man kanske överväga någon variant men det får man ta ställning till från situation till situation.

Frågeställningen om isolerslang skulle kunna lösas så här:
Skärmbild av produktdatablad för transparent PVC-isolerslang 6mm från HellermannTyto.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tekniska data på den nedan. Finns fler dimensioner och kulörer. Nu har du i alla fall ett E- nummer och en tillverkare att googla vidare på.

PVC-SLANG 6MM TRANSP

PVC slangen kännetecknas särskilt av sin elasticitet, goda draghållfasthet, enastående åldringsbeständighet. Slangen finns i ett antal olika färger i flexibel Polyvinylklorid, kadmiumfri (PVC). Slangen går att beställa i kapade längder. Levereras i inplastad rulle. Användning För skydd av kablar, isolering och nötningsskydd. Storlekar: 3 - 15 mm i innerdiameter. Materialdata PVC isolerslang Material: Flexibel Vinylklorid kadmiumfri (PVC) Genomslagshållfasthet (kV/mm): 15 kV Temperaturområde: -20º C till +70º C (+80º C korta stunder) Färg: Svart, vit, blå, gul, transparent, gul/grön Andra färger mot förfrågan. Mot förfrågan finns slang med temperaturområde upp till +105º C

D
Grymt tack

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.