13 695 läst ·
44 svar
14k läst
44 svar
12v och 220v i samma rör
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 839 inlägg
Det enda speciella är att belysningskretsar för starkström i den fasta installationen har samma minimiarea som andra kraftkretsar, dvs 1.5 mm². Det som är nytt i år är att klenspänningskretsar för belysning inte längre har det kravet, utan där får man välja area själv numera.R Robert-san01 skrev:
Men om man drar i rör tillsammans med starkström då ska de vara minst 1,5mm2?Bo.Siltberg skrev:
Moderator
· Stockholm
· 57 798 inlägg
Nej inte som jag uppfattar det (men jag är inte elektriker), utan så länge 12V ledningen har lika bra isolation som 230V tråden så är det OK.
Men kruxet med kopplingen som du visar på första bilden är inte i första hand ledningstypen. Utan som flera varit inne på, separationen mellan 12V och 230V i kopplingsutrymmen. Brytaren får inte ha både 12V och 230V på sig, såvida inte all utrustning som det går 12V till har 230V isolation. Man skall alltså då betrakta 12V ledningen som att den för 230V.
Samma problem som vid brytaren kan du få vid samtliga kopplingspunkter. Där 12V ledningen passerar genom en kopplingsdosa som exempel, så måste du ha dubbel isolation på 12V ledningen om den kan komma i kontakt med en 230 V koppling som inte är isolerad, ex. en skruvanslutning. En Wago toppklämma däremot räknas som isolerad.
Men kruxet med kopplingen som du visar på första bilden är inte i första hand ledningstypen. Utan som flera varit inne på, separationen mellan 12V och 230V i kopplingsutrymmen. Brytaren får inte ha både 12V och 230V på sig, såvida inte all utrustning som det går 12V till har 230V isolation. Man skall alltså då betrakta 12V ledningen som att den för 230V.
Samma problem som vid brytaren kan du få vid samtliga kopplingspunkter. Där 12V ledningen passerar genom en kopplingsdosa som exempel, så måste du ha dubbel isolation på 12V ledningen om den kan komma i kontakt med en 230 V koppling som inte är isolerad, ex. en skruvanslutning. En Wago toppklämma däremot räknas som isolerad.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 839 inlägg
Det blir bra. Använd också en separat ledning/rör mellan strömbrytare och puck.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 839 inlägg
Detta rör för styrningen av pucken blir då ett separat klenspänningssystem med låg effekt så valet av ledning är helt fritt.
Självbyggare
· Stockholm
· 10 263 inlägg
Är du helt säker på detta?Bo.Siltberg skrev:
721B.523 Belastningsförmåga
721B.523.1
Ledararean för ledare som väljs för fast installation bör vara i överensstämmelse med bilaga 721C.
Bilaga 721C gäller inte för val av kablar till givare eller datakablar.
Tittar man sedan i 721C så är min area enligt tabellerna 1mm2.
Nu säger jag inte att man skall dimensionera för klenare men jag kan inte se att det finns ett krav på 1,5mm2 för fast installation av kraft.
Nu har jag inte läst hela tråden men måste ändå fråga, det är alltså inte okej att mata en belysningsinstallation med 5ledare där 2 av ledarna är ämnade för styrsystem tex (Dali)? Brun,blå,gulgrön kraft.
Svart,grå dali.
Missuppfattade jag senaste inläggen eller ska man alltså ha separat kabel och kanalesation till denna styrningen, dalin?
Svart,grå dali.
Missuppfattade jag senaste inläggen eller ska man alltså ha separat kabel och kanalesation till denna styrningen, dalin?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 839 inlägg
Avsnitt 721 handlar om elinstallationer i husvagnar och husbilar, och 721.524.1 anger 1.5 mm² som minsta ledararea.R Robert-san01 skrev:Är du helt säker på detta?
721B.523 Belastningsförmåga
721B.523.1
Ledararean för ledare som väljs för fast installation bör vara i överensstämmelse med bilaga 721C.
Bilaga 721C gäller inte för val av kablar till givare eller datakablar.
Tittar man sedan i 721C så är min area enligt tabellerna 1mm2.
Nu säger jag inte att man skall dimensionera för klenare men jag kan inte se att det finns ett krav på 1,5mm2 för fast installation av kraft.
721B är en informativ bilaga till 721 som handlar om klenspänningsinstallationer för likspänning.
721C är likaså en informativ bilaga som ger en allmän tumregel för hur man kan välja ledararea utifrån ström och längd - där finns inga regler för vilken minsta ledararea som krävs.
För den fasta installationen av starkströmskretsar i bostäder gäller minsta area 1.5 mm² enligt 524.1. Där får signalledningar ("svagströmsledningar") ha en klenare area på minst 0.5 mm².
Likaså får anslutningsledningar har en klenare area, minst 0.75 mm² eller enligt tillverkarens anvisning. Denna regel är möjlig då anslutningsledningar aldrig är en del av den fasta installation, även om dagens elmateriel utmanar denna regel och skapar gråzoner.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 839 inlägg
Jag börjar med att svara nej.Biggie skrev:
Nu har jag inte läst hela tråden men måste ändå fråga, det är alltså inte okej att mata en belysningsinstallation med 5ledare där 2 av ledarna är ämnade för styrsystem tex (Dali)? Brun,blå,gulgrön kraft.
Svart,grå dali.
Missuppfattade jag senaste inläggen eller ska man alltså ha separat kabel och kanalesation till denna styrningen, dalin?
Sedan kan jag tillägga att man under vissa villkor och förutsättningar kan blanda flera olika kretsar och spänningsband i samma ledning.
Villkoren är inte speciellt komplicerade. Det enda som krävs av ledningen är att samtliga ledare under samma skal ska tåla 230 V eller vad nu den högsta förekommande spänningen är. Till det finns kravet att FK som dras i rör ska tåla minst 750 V, detta av mekaniska skäl.
Så alla normala rör och kablar kan bära flera olika kretsar om man så vill. Varje ledare har sin enkla isolering så tillsammans blir det dubbel isolering mellan kretsarna. Man kan därmed blanda 230 V och SELV eller USB i samma kabel om man så vill. Det ställs inga speciella krav på SELV-systemet. Att DALI-styrning får finnas i samma kabel beror alltså inte på att DALI-kretsarna tål 230 V.
Men innan man kastar sig över detta behöver man tänka på hur man ska hålla kretsarna åtskilda i dosor, hur de identifieras och hur man säkerställer att ingen missförstår kretslösningen vid underhåll etc. I trådens fall fanns först en ide om att låta signalkretsen passera att uttag. Det kan låta sig göras, men man måste givetvis se till att hålla enkelisolerade ledare för signalkretsen åtskild från spänningsförande delar i uttaget.
Så en mer specifik fråga kan ge ett annat svar, men default tycker jag nej är en bra tumregel
Bo.Siltberg skrev:
Jag börjar med att svara nej.
Sedan kan jag tillägga att man under vissa villkor och förutsättningar kan blanda flera olika kretsar och spänningsband i samma ledning.
Villkoren är inte speciellt komplicerade. Det enda som krävs av ledningen är att samtliga ledare under samma skal ska tåla 230 V eller vad nu den högsta förekommande spänningen är. Till det finns kravet att FK som dras i rör ska tåla minst 750 V, detta av mekaniska skäl.
Så alla normala rör och kablar kan bära flera olika kretsar om man så vill. Varje ledare har sin enkla isolering så tillsammans blir det dubbel isolering mellan kretsarna. Man kan därmed blanda 230 V och SELV eller USB i samma kabel om man så vill. Det ställs inga speciella krav på SELV-systemet. Att DALI-styrning får finnas i samma kabel beror alltså inte på att DALI-kretsarna tål 230 V.
Men innan man kastar sig över detta behöver man tänka på hur man ska hålla kretsarna åtskilda i dosor, hur de identifieras och hur man säkerställer att ingen missförstår kretslösningen vid underhåll etc. I trådens fall fanns först en ide om att låta signalkretsen passera att uttag. Det kan låta sig göras, men man måste givetvis se till att hålla enkelisolerade ledare för signalkretsen åtskild från spänningsförande delar i uttaget.
Så en mer specifik fråga kan ge ett annat svar, men default tycker jag nej är en bra tumregel![]()
Men sen va det ju det här med att Fibaropucken, ledlisterna måste klara 220v. Är det historia nu?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 839 inlägg
Villkoren för det står i tråden, se #21 och #33. Om du följer de råd getts senare i tråden om att helt separera sekundärsidan på transformatorn från 230 V så är frågan inte aktuell längre.
Klicka här för att svara
