Hej!

Har ett problem som jag vill ha hjälp att lösa.
Jag ska p.g.a. renovering byta ut en kabel i befintlig anläggning.
Problemet jag har är att de gamla kablarna består av 2 ledare och biledare (flertrådigt) som fungerar som jord. Ledarna är ju inga problem med Wago i dosan men hur kopplar eller rättare sagt med vad kopplar jag ihop biledarens trådar med den nya kabelns jordkabel (ekk). Wago funkar ju inte då biledaren består av flera tunna trådar. Ubåt, eller sätta dosa med kopplingsplint? Vill ju vara säker på att jordningen fungerar.
Byta kabel hela vägen till centralen är inte aktuellt i dagsläget utan kommer att ske i ett senare stadie.
Den gamla kabeln kommer alltså in genom en vägg till detta rum och ny kabel ska kopplas i detta rum (som är renoverat) så en dosa ska sättas på väggen där den kommer in och ny kabel dras i det renoverade utrymmet till befintliga armaturer. Den gamla inkommande kabeln kommer som sagt tidigare bytas ut också, men det är inte aktuellt idag. Så hur förenar man dessa kabeltyper med varandra på säkraste sätt?

Wago 221 kan du skarva både fler eller mångtrådigt med. Huruvida det är rådigt att skarva ihop biledaren med jorden och hur den isåfall bör isoleras i dosan tänker jag inte uttala mig om

• Gilla
elmont och 2 till
  • Laddar…
Hade en elektriker ute i ett annat ärende och han tittade på det hela och rekommenderade dosa med kopplingsplint o isolerslang på biledaren, ditt förslag med Wago 221 sa han funkade också men eftersom jag ändå ska sätta dosa så tyckte han jag skulle ta en med kopplingsplint istället.

Ta du Wago av den typen för alla kopplingarna i dosan dvs ingen skruvplint. Det blir bättre särskilt för jord där ena är biledaren. Många såna plintar i dosor är inte speciellt bra och inte blir det bättre om man är lite ovan vid jobbet.

• Gilla
MagHam och 1 till
  • Laddar…
Och då även en dosa utan plint.

• Gilla
MagHam
  • Laddar…
Då litar jag på er!(y)
Kör på dosa utan plint o wago 221.

• Gilla
toolman77
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.