Lite lördagsfunderingar.
Min gamla elcentral är belägen i ett utrymme där avlopp och vattenledningar går kors och tvärs över och under. Är det ok?
Jag hade tänkt låta flytta elcentralen till nytt ställe och funderar nu på hur mycket man får komprimera teknikutrymmet.
Hur mycket plats måste jag allokera kring elcentralen eller får jag allokera "compact living" till vatten värmepump golvärmefördelare och ny elcentral?
Är det ok att golvvärmefördelare diverse vattenrör och avlopp är mycket nära elcentral? Är ev minimiavstånd beroende på om vatten är över eller under eller på sidan av elcentraler?
Kan man minska ev avstånd om man installerar all el i någon from av skåp?
Någon som vet vad regelverket säger?

Det finns inte krav på några avstånd alls. Men man kan ju undvika kopplingar rakt över.

Man räknar med att vattenrör inte läcker, dvs man behöver inte ta hänsyn till att de springer läck, för det vill man lika lite som att elcentralen börjar brinna pga glapp. Så en elcentral invid vattenrör är inga problem. Det kan ev kan behöva ta hänsyn till är kondensutfällning från rören.

Sedan behöver man tänka på underhållet, att en elektriker inte kan något om vatten och att en rörmokare inte kan något om el. De ska kunna underhålla sina delar utan att behöva koppla bort någonting. Det innefattar även saker som att naja en kabel längs ett vattenrör, det är ingen bra ide.

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Mikael_L
Man måste på ett rimligt möjligt vis komma åt centralen för service, underhåll och kompletteringar. I övrigt är det inte så stora krav.

Elcentralen ska klara den normala aktiviteten i utrymmet, och läckande rör är väl inte det normala där.

Stort tack
Låter som proportionerliga regler som gör att jag får in allt på ett bra vis i min teknikskrubb

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.