Byggahus.se

Ny kabel till spisen

1. D
    Medlem · Skogen · 4 535 inlägg
    Hej,

Jag ska slänga ut min gasspis och koppla in en induktionshäll och för det behöver jag dra en ny kabel från elcentralen i lägenheten. Elektrikern som gästade lägenheten i ett annat ärende sa att det bästa var att dra en utanpåliggande kabel. Det fanns enligt honom tre grupper reserverade i centralen så det skulle inte bli något problem att dra fram ny el.

Utifrån ovanstående antar att hällen ska matas med 230v 3x16a (11 040w) från centralen.

1. De flesta induktionshällar är på 7400w t och inbyggnadsugnarna är på 3600w. Kan jag driva både hällen och ugnen med den framdragna ledningen?

2. Vad ska jag ha för kabel?

Anledningen till att jag vill driva både ugn och häll (på den framdragningen) är att jag i övrigt ska ha diskmaskin, uttag, kylskåp, Micro osv och det kan bli ont om watt att även klämma in ugnen i den gruppen.

MVH

D

2. H
    Moderator · Stockholm · 44 295 inlägg

hempularen

Moderator
    Om vi antar att lägenheten ÄR matad med trefas. Då kan du använda en trefasgrupp (=3 säkringar) som fördelas så att två faser går till hällen, och den 3e till ugnen. Det är relativt vanligt att göra så.

Att elektrikern kallade det för 3 grupper, är lite skumt. Det skulle kunna betyda att du bara har enfasmatning till lägenheten. Det var vanligt i lite äldre lägenheter. Iom. att du har gas idag, så är lägenheten med stor säkerhet inte matad med trefas från början. Men det kan ha gjorts en uppgradering av elen vid något tillfälle.

I äldre lägenheter med gas, är det vanligt med väldigt klen matning som i princip inte gör det möjligt med varken eldriven häll eller elspis. Du bör undersöka vilken storlek du har på huvudsäkringarna (brukar sitta vid elmätaren) till din lägenhet. De är 3 om du har trefas, bara en om du har enfas matning.

3. D
    Nej, jag tror inte det var elektrikerns som sa "grupper". Det är nog något begrepp som jag snappat upp i informationsletandet.

Elen i hela huset uppgraderades för 3-4 år sedan och i centralen med automatsäkringar så har 11, 12 och 13 benämningen "reserverade"

4. H

hempularen

Moderator
    Du skulle behöva veta säkert att du har trefas in till lägenheten, innan du sätter igång planering alltför långtgående. Kolla med styrelse eller förvaltare. Informationen finns ofta även på föreningens hemsida, som vanlig fråga.

Om du har tillgång till din elmätare (sitter ofta centralt i låst utrymme) så kan du se om du har en eller 3 huvudsäkringar.

5. D
    Så här ser elcentral ut, det är 25a huvudsäkring i vart fall vad jag kan utläsa.

Med vänlig hälsning,

D

6. useless
    Lök. · Gävleborg · 21 826 inlägg

useless

Lök.
    Det sitter inga huvudsäkringar där. Däremot ett par jordfelsbrytare som är gjorda för max 25A.
    Det är iallafall 3-fas in.

7. A
    Medlem · Stockholms län · 9 435 inlägg

Avemo

Medlem
    Om jag förstår det hela rätt så har du alltså 14 säkringar varav 4 används? Det tycks vara förberett för framtiden. Högst troligt är tanken med de 3 16A säkringarna 11,12,13 att de skall användas till en spis. Och frågan vilken kabel du behöver besvaras högst troligt med att det skall vara 5G2,5 mm².

8. H

hempularen

Moderator
    Som sagt, jordfelsbrytaren för centralen tar upp 4 positioner, det betyder att det är en 3fas jordfelsbrytare, och därmed har du troligen 3 fasmatning till centralen. Det är ändå inte absolut säkert att det är så, men vi får hoppas att elektrikern som drar in kabeln kollar. Om de tre säkringarna mot förmodan är tre enfas grupper kopplade mot en enda matande fas så kommer nolltråden i kabeln att bli överbelastad, stor brandrisk. I fallet enfasmatning måste man ha tre egna nolledare till de tre grupperna. Men som sagt det är med största sannolikhet trefas matning, elkåektrikern kan lätt kontrollera.

9. D
    Ok, jag ska dra iväg ett mail till styrelsen eller förvaltaren.

Ska jag fråga om det är "trefasmatning till lägenheten"?

10. D
  11. A
    Medlem · Stockholms län · 9 435 inlägg

Avemo

Medlem
    Bauhaus bild passar inte ihop med beskrivningen. Du skall mycket riktigt ha en kabel med 5 ledare om 2,5 mm².

12. U
    Medlem · Skåne · 2 371 inlägg

Uffe A

Medlem
    Bilden stämmer inte alltid överens med varan. De kan ju inte ta bilder på precis allt de har i sortimentet, Solar och de andra grossisterna gör likadant

13. useless
    Lök. · Gävleborg · 21 826 inlägg

useless

Lök.
    Finns det ingen kabel dragen redan från centralen?

14. D
    Stort tack

Jag antar att elektrikern tar med sig en bra kabel. Såg att det fanns en hel del olika modellbeteckningar för 5g2,5m2.

Typ EKLK, EKK, EKK light osv.

Från centralen så kommer kabeln gå synligt (utanpåliggande) men också igenom en vägg (infräst 20mm flexslang) samt i en vägg ( infräst 20 mm flexslang) innan den när spisplatsen.

Är det ok, tips?

15. D
    Jo i gamla gamla trånga kanaler och där fick man enligt elektrikern inte dra tråden.

Läste någonstans att man inte får dra hur många trådar som helst i 16mm rör.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.