10 556 läst ·
6 svar
11k läst
6 svar
Dimmer, 3 sladdar från tak.
Har just flyttat till hus och har fått lite problem med inkoppling av en taklampa. Överallt i huset är det 2 kablar (fas & nolla) förutom i vardagsrummet där det går ut 3 kablar i taket.
Bild på kablarna från tak:
Skruvade bort dimmer för att se hur det var kopplat:
Kan tillägga här att jag inte är så insatt i starkström. Efter en del sökande här på forumet så målade jag upp detta schema, för att försöka förstå hur det skulle vara kopplat. (Förmodligen fel).
Kopplade in min ikea-lampa, som har brun & blå kabel, brun till den röda och blå till den svarta. Då detta inte fungerade mätte jag kablarna i taket med en testpenna (spänningsprövare) och den reagerade på både den gula och den röda. Känns som jag inte förstått mig på kopplingen rätt, och hur skall jag koppla för att det skall fungera, tvinna ihop den gula och röda?
Som sagt är jag inte så kunnig inom detta område, men lär mig gärna.
Bild på kablarna från tak:
Skruvade bort dimmer för att se hur det var kopplat:
Kan tillägga här att jag inte är så insatt i starkström. Efter en del sökande här på forumet så målade jag upp detta schema, för att försöka förstå hur det skulle vara kopplat. (Förmodligen fel).
Kopplade in min ikea-lampa, som har brun & blå kabel, brun till den röda och blå till den svarta. Då detta inte fungerade mätte jag kablarna i taket med en testpenna (spänningsprövare) och den reagerade på både den gula och den röda. Känns som jag inte förstått mig på kopplingen rätt, och hur skall jag koppla för att det skall fungera, tvinna ihop den gula och röda?
Som sagt är jag inte så kunnig inom detta område, men lär mig gärna.
Förmodligen har det varit så kallad krontändning där tidigare, dvs en dubbelbrytare för att kunna tända lampan i två steg.
Att mäta med testpenna på obelastade ledningar är vanskligt eftersom det induceras spänning mellan ledarna när dom går tillsammans i samma rör.
Att mäta med testpenna på obelastade ledningar är vanskligt eftersom det induceras spänning mellan ledarna när dom går tillsammans i samma rör.
Det förklarar en del. Men jag förstår då fortfarande inte varför lampan ej fungerar när jag kopplar fasen(bruna) till den röda och nollan(blåa) till den svarta. Lampan fungerar bra för den gamla dimmern som sitter i sovrummet.useless skrev:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 885 inlägg
För att vara okunnig som du säger så har du i alla fall hittat rätt sätt att angripa problemet - genom att titta bakom dimmern. Fortsätt så och öppna en dosa till så får du nog klarhet i vilken funktion varje ledare har. Det var färgglatt förr i tiden så det går inte att ens gissa.
För att mäta måste du ha en riktig spänningsprovare. Beröringsfria spänningsdetektorer ger endast huvudbry då de lyser till höger o vänster. Så satsa några hundralappar på något bra, t.ex
https://www.kjell.com/se/sortiment/...are/uni-t-ut18a-spanningsprovare-690-v-p48434
För att mäta måste du ha en riktig spänningsprovare. Beröringsfria spänningsdetektorer ger endast huvudbry då de lyser till höger o vänster. Så satsa några hundralappar på något bra, t.ex
https://www.kjell.com/se/sortiment/...are/uni-t-ut18a-spanningsprovare-690-v-p48434
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden