20 676 läst ·
15 svar
21k läst
15 svar
Kabelarea till undercentral
Sida 1 av 2
Vilken kabelarea måste man ha mellan fasadmätarskåp och undercentral i garage?
Har googla och hittar massa trådar, men dels är dom flera år gamla så jag vet inte om dom gäller fortfarande och dels tycker jag det står olika överallt.
Det går idag bara ett 20mm rör mellan garaget och fasadskåpet, så 5g6 kvadrat känns ju omöjligt (och det får det väl inte vara i ett 20 rör?)
Fasadskåpet sitter på garaget och det är bara cirka 1,5-2meter till där undercentralen skall sitta på insidan.
Frågan är om jag måste riva upp väggen i garaget för att det måste dras nytt rör imellan? Eller om det går att lösa ändå? Kanske kan man dra 5g4 kvadrat i röret ist och säkra av med 20A?
Eller går det att förlägga 5g6kvadrat i ett 20rör?
Har googla och hittar massa trådar, men dels är dom flera år gamla så jag vet inte om dom gäller fortfarande och dels tycker jag det står olika överallt.
Det går idag bara ett 20mm rör mellan garaget och fasadskåpet, så 5g6 kvadrat känns ju omöjligt (och det får det väl inte vara i ett 20 rör?)
Fasadskåpet sitter på garaget och det är bara cirka 1,5-2meter till där undercentralen skall sitta på insidan.
Frågan är om jag måste riva upp väggen i garaget för att det måste dras nytt rör imellan? Eller om det går att lösa ändå? Kanske kan man dra 5g4 kvadrat i röret ist och säkra av med 20A?
Eller går det att förlägga 5g6kvadrat i ett 20rör?
Säkrar du av kabeln i matande ände så kan du använda en klenare dimension. Med 16A räcker det med 2,5 kvadrat och med 20A 4 kvadrat om det inte är speciella förutsättningar.
Det går att få i 5 st RK6 i ett 20mm rör om det inte är några hinder på vägen...
Det går att få i 5 st RK6 i ett 20mm rör om det inte är några hinder på vägen...
Om röret inte går i mark, utan är i vägg så kan man ju dra RK/RQ.
Och 5 st RK6 kan gå bra att knöla genom ett 20-rör om det inte är lång sträcka eller dåliga böjar på röret.
Men det är små marginaler, så det beror verkligen på sträcka och antalet böjar och hur snäva böjarna är.
Och 5 st RK6 kan gå bra att knöla genom ett 20-rör om det inte är lång sträcka eller dåliga böjar på röret.
Men det är små marginaler, så det beror verkligen på sträcka och antalet böjar och hur snäva böjarna är.
Om fasadskåpet sitter på garaget, varför är du beroende av röret? Kan du inte bara borra rakt in i garaget och gå med utanpåliggande kabel? Är det estetiska skäl?
Som flera andra skriver, se till att lägga centralen i garaget parallellt med 5G6.
Se också till att du har ett lager av huvudsäkringar hemma
Som flera andra skriver, se till att lägga centralen i garaget parallellt med 5G6.
Se också till att du har ett lager av huvudsäkringar hemma
Tack för alla svar!
Det kanske är möjligt att få igenom 5g6 i ett 20mm rör, jag trodde bara inte att det var OK. Men är det ok att göra så ska det säkert gå bra den korta sträckan som sagt...
Det är eventuellt möjligt att borra rakt igenom in i garaget från fasadskåpet ja. Men dels så blir det ju då hål i diffusionsspärren och ja, det är egentligen av estetiska skäl jag helst slipper det.
Det kanske är möjligt att få igenom 5g6 i ett 20mm rör, jag trodde bara inte att det var OK. Men är det ok att göra så ska det säkert gå bra den korta sträckan som sagt...
Det är eventuellt möjligt att borra rakt igenom in i garaget från fasadskåpet ja. Men dels så blir det ju då hål i diffusionsspärren och ja, det är egentligen av estetiska skäl jag helst slipper det.
Estetiska skäl ska inte föraktas (men väl värderas mot annat).
Du kan ju också börja med att dra 5G2,5 (avsäkrat i mätarskåpet med 16A) till din central i garaget. Använd det och se om du känner behov av mer kräm. Är det så kan du byta ut ledarna i röret till 6kvmm och då använda den trepoliga dvärgen till en extra trefasgrupp i centralen i garaget.
På detta forum finns det alla möjliga intressanta människor som har stora effektbehov och måste ha multipla trefasgrupper igång samtidigt, men för de flesta räcker det nog bra med en eller två. Om man inte driver hemmaverkstad så är det svårt att ha igång mer än en maskin samtidigt (men en värmefläkt kan vara trevlig förstås).
Du kan ju också börja med att dra 5G2,5 (avsäkrat i mätarskåpet med 16A) till din central i garaget. Använd det och se om du känner behov av mer kräm. Är det så kan du byta ut ledarna i röret till 6kvmm och då använda den trepoliga dvärgen till en extra trefasgrupp i centralen i garaget.
På detta forum finns det alla möjliga intressanta människor som har stora effektbehov och måste ha multipla trefasgrupper igång samtidigt, men för de flesta räcker det nog bra med en eller två. Om man inte driver hemmaverkstad så är det svårt att ha igång mer än en maskin samtidigt (men en värmefläkt kan vara trevlig förstås).
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 844 inlägg
Den första frågan i dessa sammanhang är hur ström du behöver i garaget, om det räcker med 10 eller 16 A trefas eller om det behövs 20 eller 25 A. Det finns inget standardsvar på vilken area man behöver, även om det är en god tumregel att utgå ifrån 6 mm² där det är ekonomiskt försvarbart.
Jag behöver inte mer än 16A, och tror aldrig jag kommer behöva så mycket som 20A i garaget. Jag tänker bara att när man ändå drar in el till garaget så gör jag det så det finns marginaler till framtiden.
Med dina < 2 m sträcka och redan slang på plats och ska sätta in en central i garaget tror jag vi uppfyller kravet på ekonomiskt försvarbart med 6 mm2 Bo nämnde med råge. Det är inget att tveka på och du kommer som sagt säkert lyckas få i ledarna där också. Att börja kludda med avsäkringar mot centraler i en anläggning typ normal bostad max 25 A är inget som tillför något öht. Kan givetvis vara vettigt i något fall där det redan finns kablar eller långa sträckor till utrymmen där det aldrig blir aktuellt med större uttag osv men ofta inte.
En Ace-flex kabel 5g6 har ytterdiameter 15mm, och en N1XV 5g6 har ytterdia 16,5 mm.
Aceflex torde vara den minst krångliga kabeln att dra in, men är det ett rör i vägg kan man ju även dra in 5 st RK6, vilket tar ännu lite mindre plats.
Det borde gå ganska lätt.
En högre kostnad blir det för 6mm2 ledare isf 2,5mm2. Men samtidigt betydligt lägre kostnad än att sätta in säkringar i matande ände när det är så kort sträcka.
Så GK100 har helt rätt.
Aceflex torde vara den minst krångliga kabeln att dra in, men är det ett rör i vägg kan man ju även dra in 5 st RK6, vilket tar ännu lite mindre plats.
Det borde gå ganska lätt.
En högre kostnad blir det för 6mm2 ledare isf 2,5mm2. Men samtidigt betydligt lägre kostnad än att sätta in säkringar i matande ände när det är så kort sträcka.
Så GK100 har helt rätt.
Det handlar inte om kostnaden, utan det handlar om vad som är möjligt och OK att dra igenom den 20mm plex slang som redan finns.
Utan att behöva riva upp en del utav innerväggen och dra ny större slang!
Så är det möjligt att dra 6mm2 igenom en 20 plex slang så gör jag det utan tvekan.
Elektrikern löser ju detta när det väl är dags såklart. Men jag läste någonstans att det inte var ok att dra fem ledare a 6mm2 i en 20 slang, därav denna tråd då jag började fundera på om jag helt ”enkelt” måste öppna upp väggen och dra ny slang!
Utan att behöva riva upp en del utav innerväggen och dra ny större slang!
Så är det möjligt att dra 6mm2 igenom en 20 plex slang så gör jag det utan tvekan.
Elektrikern löser ju detta när det väl är dags såklart. Men jag läste någonstans att det inte var ok att dra fem ledare a 6mm2 i en 20 slang, därav denna tråd då jag började fundera på om jag helt ”enkelt” måste öppna upp väggen och dra ny slang!
