Hej

Håller på med en köksrenovering i vårt kök. I ett tidigt skede bestämde jag och elektrikern att han skulle komma med ett förslag på bänkbelysning då jag inte gillade IKEAs lösning (som köket kommer från). Sagt och gjort, när dagen kom när elektrikern skulle dra rör och sätta dosor så hade han glömt det han lovat. Jag fick på stående fot bestämma hur vi skulle göra med bänkbelysningen.

Han satte in dosor för eluttag till 12v-transformatorer för dimning på primärsidan vid A och B (se bild #2) för att jag i ett senare skede skulle kunna slutföra installationen själv. Tanken var att jag skulle fräsa in en led-list i täckskiva under högskåpen.

När jag nu har försökt att hitta en ledlist där jag dimmar den på primärsidan så verkar det inte vara standardlösningen (svårt att hitta alls faktiskt). Tjejen på Xcen.se som jag varit i kontakt med hade inte hört talas om det innan utan de dimmar alltid via 0-10v dimmer på sekundärsidan. Elektrikern å sin sida har endast satt in det i 1-2 kök. Han säger dock att det beror på att det har handlat om spottar. Det går inte heller (enligt elektrikern) att dra "styrkabel"/0-10v-kabel till "A" då det också går 230v kabel till annat i samma ledning.

Jag vet inte vad jag ska tro och känner mig grymt frustrerad. Anledningen att jag ville att elektrikern skulle lösa det från början var att jag inte har någon större kunskap i ämnet (mer än det jag snappat upp när jag försökt googla mig till en lösning) och bara ville ha en bra lösning. Nu känner jag mig klämd mellan elektrikern å ena sidan och leverantörerna å andra sidan. Det jag vill är två saker:
1. Kunna tända, släcka och dimma bänkbelysningen via vanlig brytare på väggen
2. Få en lösning som ser snygg ut. Inga stora klumpar som sitter under skåpen. Behöver inte nödvändigtvis vara infällt men ska se snyggt/elegant ut.

Hjälp!
Någon som har förslag på lösning?

Xcens offert:

• 3D-rendering av ett kök under renovering, med grått skåp, vitt kakel, träarbetsyta och en tom vägg där bänkbelysning ska installeras.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ritning av kökslayout markerad med positioner A och B för planerad bänkbelysning.
    Skapa konto
  • LED-belysning under köksskåp med frukt i en trådkorg på bänkskivan.
    Skapa konto
  • Offert för LED-strip och tillbehör för köksbänkbelysning med priser och artikelnummer.
    Skapa konto
tommib
Det är ovanligt med drivdon för konstantspänning som dimmas på primärsidan men det finns. Clas Ohlson har ett Northlight som funkar upp till 30W. Tror att Xerolight också har två (MDR60?). Om du inte köpt LED-stripen än kan det vara värt att kolla på 24V varianter då max ström vanligen är rätt begränsad.

Först, tack för svaret!

Nej inget är köpt.

Ok så det är ovanligt. Varför? Är det dumt att köra så då? Jag _behöver_ inte ha just led-strip om det ex funkar mycket bättre med Spottar t ex.

I offerten är trafon på 40w så 30w är tyvärr för lite. Du nämner 24v, kan jag fortfarande installera det själv?

Ja du hör; många frågor - förvirringen är total!

tommib tommib skrev:
Det är ovanligt med drivdon för konstantspänning som dimmas på primärsidan men det finns. Clas Ohlson har ett Northlight som funkar upp till 30W. Tror att Xerolight också har två (MDR60?). Om du inte köpt LED-stripen än kan det vara värt att kolla på 24V varianter då max ström vanligen är rätt begränsad.

S
Ingen dimmer på vägg men en mycket bra fjärr som kan styra båda ledlisterna eller båda var för sig, som du sätter där du skulle haft dimmern.

Kör med denna fjärrkontroll:
https://www.aliexpress.com/item/Fre.../1824431850.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.PrtI7L

och hållare för vägg:
https://www.aliexpress.com/item/Wal...32618622988.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.PrtI7L

RGBW-controller eller använd bara ena utgången för vitt ljus:
https://www.aliexpress.com/item/1pc...32357277760.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.08zID6

Köp ledlist vit eller RGBW och aluprofil och sätt upp ta sen valfri passande led-driver och göm i något skåp med RGBW-controllern, dit drar du också tamparna för ledlisten. Ström tar du från uttag fläkt och kyl.

Para ihop med fjärren och kör.

tommib
Jag vet inte riktigt varför det är ovanligt. Eventuellt är det för att konstantspänning enkelt kan dimmas på sekundärsidan medan konstantström inte kan det.

Titta på det drivdonet jag länkade, det klarar 75W. Det är dock för 24V så du måste se till att din LED-list är avsedd för det. Anledningen till att 24V är bättre är att det håller ner strömmen och därmed möjlig längd på listen. Nu kollade jag noggrannare på den och den verkar klara 75 W även i 12V så det spelar kanske inte så stor roll. Den klarar push-dim, dvs att du installerar impulsfjäder i en vanlig strömbrytare och sedan använder den för att dimma.

Du kan installera själv så länge du inte överskrider 50V, 10A eller 200 VA (typ som 200W, för resistiva laster i alla fall).

Jag tycker absolut att du ska installera LED-list, det är mycket trevligare i mitt tycke. Jag har själv LED-list.

• Gilla
Agorazo
  • Laddar…
Synvinkelhaken: tack för förslaget men det faller på mitt första krav; kunna tända/släcka på väggen med vanlig brytare!

tommib: Tack för hoppfullt svar! En mer kunnig person från Xcen ska ringa mig imorgon. Nu har jag lite mer på fötterna vad jag ska fråga om!

Off topic men ändå inte: blev verkligen stressad av att kunna så lite om ett ämne och få så totalt olika svar från "fackmän". Förmodligen en kombination av stress och frustration av att bli så utlämnad. Skönt att då ha byggahus att rådfråga! (y)

Uppföljning:
Xcen har skött detta fantastiskt bra med stort engagemang! Det blev att jag köper två st av de drivdon som tommib länkade till (fast på mindre watt-tal) och sedan levererar Xcen led och allt annat runt omkring.

Nu hoppas jag bara att drivern kommer innan elektrikern gör det. En stor (y) till Xcen.se!

• Gilla
tommib
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.