Hej,
Jag tänkte förbereda en elinstallation och hade tänkt mig något såhär:
Frågor:
1. Får jag dra 12v och 220v i samma rör? Röret är från 1944 och jag är osäker på rördimensionen men den borde vara 10 alt 16 mm.
2. Mellan takdosan och vägguttaget kommer det gå 5 kablar (3 st 1,5mm2 och 2 st tunnare). Är det ok?
3. Är det ok att dra ut 2 st 12v kablar från ett 220 vägguttag genom att a) borra hål i plasten, alt b) använda en förhöjningsram
Tack!
Jag tänkte förbereda en elinstallation och hade tänkt mig något såhär:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Frågor:
1. Får jag dra 12v och 220v i samma rör? Röret är från 1944 och jag är osäker på rördimensionen men den borde vara 10 alt 16 mm.
2. Mellan takdosan och vägguttaget kommer det gå 5 kablar (3 st 1,5mm2 och 2 st tunnare). Är det ok?
3. Är det ok att dra ut 2 st 12v kablar från ett 220 vägguttag genom att a) borra hål i plasten, alt b) använda en förhöjningsram
Tack!
Frågan har varit uppe vid ett flertal tillfälle, och det korta svaret är att det inte är tillåtet.
Möjligtvis kan det vara godtagbart om klenspänningskabelns isolation har minst samma isolationsspänning som den högsta spänning som finns i övriga ledare.
Möjligtvis kan det vara godtagbart om klenspänningskabelns isolation har minst samma isolationsspänning som den högsta spänning som finns i övriga ledare.
Åh fan, visste inte att jag frågat om kabeltyper i andra trådar. Kan ha varit länge sedan när jag höll på med båten.
När jag går in på Elfa så finns det massor av snaskiga kablar i mindre dimensioner som är specificerade för 250VAC och uppåt, tex
https://www.elfa.se/sv/kopplingstra...page=3&origPos=1029&origPageSize=50&simi=97.0
Tänker jag fel nu igen?
När jag går in på Elfa så finns det massor av snaskiga kablar i mindre dimensioner som är specificerade för 250VAC och uppåt, tex
https://www.elfa.se/sv/kopplingstra...page=3&origPos=1029&origPageSize=50&simi=97.0
Tänker jag fel nu igen?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 839 inlägg
Du är nästan rätt ute med den sladden från Elfa men den behöver vara en aning kraftigare för att få dras in i rör tillsammans med andra 230 V ledare. Använd den FK som finns i handeln, H07V-F.
Men samtidigt, gör inte så... Leta ordentligt efter ett alternativ där din styrning till fibaropucken får en helt egen kabel eller rör. Du vill förmodligen uppnå något med dragningen via detta uttag, men leta efter ett alternativ. Man kan göra många speciallösningar men bäst är att hålla sig på mattan och inte krångla till det.
Edit: Det är redan tveksamt med att blanda 230 V och 12 V i strömbrytaren, det är den inte gjord för. Så du behöver behandla 12 V-kretsen som 230 V, dvs inga högtalarsladdar utan kabel för 230 V och en dosa för pucken.
Men samtidigt, gör inte så... Leta ordentligt efter ett alternativ där din styrning till fibaropucken får en helt egen kabel eller rör. Du vill förmodligen uppnå något med dragningen via detta uttag, men leta efter ett alternativ. Man kan göra många speciallösningar men bäst är att hålla sig på mattan och inte krångla till det.
Edit: Det är redan tveksamt med att blanda 230 V och 12 V i strömbrytaren, det är den inte gjord för. Så du behöver behandla 12 V-kretsen som 230 V, dvs inga högtalarsladdar utan kabel för 230 V och en dosa för pucken.
Så fram till Fibaropucken så kör jag 1,5mm2 och från pucken till led kan jag köra 0,5-0,75mm2.
Jag har för mig att det finns någon regler som anger hur många ledare jag får ha i ett 16mm rör?
I mitt fall så drar jag det i samma rör eller så fräser jag ut en ny kanal. Känns som ett ganska lätt val.
Det är ett helvete att fräsa i betong
Jag har för mig att det finns någon regler som anger hur många ledare jag får ha i ett 16mm rör?
I mitt fall så drar jag det i samma rör eller så fräser jag ut en ny kanal. Känns som ett ganska lätt val.
Det är ett helvete att fräsa i betong
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 839 inlägg
Uh ja fel av mig, -F är flexibel anslutningskabel.
Finns väl inget som säger att arean MÅSTE vara 1,5mm²..
Här t.ex finns en kabel som är gjord för kraft + styr, typ DALI. 1,5mm²+0,75mm², i TS fall skall hen ju köra infällt så då är ju denna kanske inte det bästa alternativet, men det är principen jag vill påvisa.
http://www.nexans.lt/eservice/Swede...EQLQ_Easy_Styr_450_750_V_CPR.html#description
Det viktiga är att kolla vilken spänning kablarna/trådarna är isolerade för samt att dimensionera ledararean efter spänningsfallet och hur hög ström man skall ta ut. Samtliga kablar/ledare skall ha fullgod isolering som uppfyller den högsta förekommande spänningen.
Sen att FK 1,5mm² är det man oftast har närmast tillhands är en annan femma.
Här t.ex finns en kabel som är gjord för kraft + styr, typ DALI. 1,5mm²+0,75mm², i TS fall skall hen ju köra infällt så då är ju denna kanske inte det bästa alternativet, men det är principen jag vill påvisa.
http://www.nexans.lt/eservice/Swede...EQLQ_Easy_Styr_450_750_V_CPR.html#description
Det viktiga är att kolla vilken spänning kablarna/trådarna är isolerade för samt att dimensionera ledararean efter spänningsfallet och hur hög ström man skall ta ut. Samtliga kablar/ledare skall ha fullgod isolering som uppfyller den högsta förekommande spänningen.
Sen att FK 1,5mm² är det man oftast har närmast tillhands är en annan femma.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 839 inlägg
1.5 mm² gäller för kraft- och belysningskretsar i fasta installationer. Signalkretsar får ha en klenare area, minst 0.5 mm². FK 1.5 är dock ett lämpligt val för båda kretsarna i denna tråd.
