4 301 läst ·
8 svar
4k läst
8 svar
Koppla in ny häll i perilexuttag med befintlig ugn
Vi har en hopbyggd spis från Electrolux med ugn, micro och induktionshäll. Ny har ena halvan av hällen gett upp och jag behöver sätta in en separat häll istället. Jag har för mig att två plattor går på en fas och två plattor på nästa fas och ugnen och micron på den tredje. Hur ska man koppla in en ny häll? Kan man splitta Perilex-uttaget så att två faser går till hällen och ugnen forsätter att gå på den tredje eller finns det något smartare sätt? Alltså två kablar ut ur Perilex-uttaget.
Nej, men du/elektrikern kan sätta ett uttag för ugnen bredvid perilexuttaget. Hällens perilexkontakt kopplas sedan till de två faserna som inte går till uttaget. Ugnen ansluts som vanligt. Ett annat alternativ är att byta perilexuttaget till en anslutningsdosa och ansluta häll och ugn fast.
personligen tycker jag det är bättre att ha ett ej fullkopplat perilex och uttag bredvid, så gjorde min elektriker i mitt kök. Då kan jag byta ugn eller häll om nån går sönder själv. Fast kopplat måste man ta dit en elektriker igen (eller bryta mot reglerna och göra själv). Vitvarorna kommer ju sannolikt bytas igen, oftast har ju köket och elen längre livslängd än vitvarorna...
Vissa tycker ju perilex ska vara fullkopplat, men häll använder vad jag förstår nästan alltid bara 2 faser, så att sno den tredje till ugnen bör ju vara OK, men det är väl vettigt att dokumentera hur det är kopplat och markera synligt på uttaget för framtida bruk.
Vissa tycker ju perilex ska vara fullkopplat, men häll använder vad jag förstår nästan alltid bara 2 faser, så att sno den tredje till ugnen bör ju vara OK, men det är väl vettigt att dokumentera hur det är kopplat och markera synligt på uttaget för framtida bruk.
Moderator
· Stockholm
· 57 848 inlägg
Det är lämpligt att båda perilexuttagen är fullkopplade. Sedan kan man koppla in sig lite olika med anslutningskabeln. Så att ena förbrukaren, hällen får ex. L1 o L2, och ugnen L3.
Om man vill ändra i framtiden så behöver man då inte ändra i uttagen utan bara i anslutningskontakterna.
Om man vill ändra i framtiden så behöver man då inte ändra i uttagen utan bara i anslutningskontakterna.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 858 inlägg
Trefasuttag av alla sorter ska vara fullkopplade, tre faser, nolla och skyddsjord. Det står dock ingenstans i några regler att det ska vara så utan det är underförstått. Det blir bara problem annars.
Ja, vill man inte ha en vanlig Schuko på ugnen kan man sätta två parallella fullkopplade perilexuttag bredvid varandra. Som hempularen säger kan man då välja själv vilken fas man tar till vad, för kontakten på anslutningskabeln får man skruva dit själv.
Ett vanligt uttag bredvid är ingen anledning att inte fullkoppla perilexuttaget.
I detta fall verkar ytterligare ett perilex bredvid det första vara en bra lösning. Vad som ska gå på vilken fas styr man upp i stickpropparna.
I detta fall verkar ytterligare ett perilex bredvid det första vara en bra lösning. Vad som ska gå på vilken fas styr man upp i stickpropparna.
Tackar för alla uppslag. Det får nog bli ett perilexuttag till. Det är ju ganska enkelt att sätta ett sådant eftersom det är bakom spisen och inte syns så dragningen behöver ju inte vara allt för snygg.
Klicka här för att svara