Jag har isolerat vinden och elektrikern har satt upp dosor och satt slangar. När jag nu ska plasta in taket så tänkte jag snitta upp för varje dosa och tejpa runt med byggfolietejp. Men hur täta är själva dosorna med anslutande slangar? Eller löser man det med nån sorts ångtäta doslock?

L
Dosor och slang ligger ovan plasten , du tätar runt dosan , ett lock kommer på mot taket ,
blir väl till 98% tätt , tror ingen har funderat i banor som du nu tänker
Bara tejpa vidare

tommib
Dosorna är nog inte lufttäta nej. Man brukar mig veterligen inte göra något alls åt det.

Ett smidigare sätt att installera är med ett installationsskikt 45 mm, där man lägger ångspärren bakom dosorna. Det är dock lite sent i ditt fall.

• Gilla
toolman77
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Dosorna är nog inte lufttäta nej. Man brukar mig veterligen inte göra något alls åt det.

Ett smidigare sätt att installera är med ett installationsskikt 45 mm, där man lägger ångspärren bakom dosorna. Det är dock lite sent i ditt fall.
Har installationsskikt i väggarna men det kanske hade varit värt att ha det i taket också även om takhöjden då blivit lägre. Det som oroar mig främst är takdosorna i badrummet.

tommib
Om du har rimlig ventilation så ska det inte vara ett problem.

I nyproduktion brukar man dra slangar och sätta dosor under läkt och plast, så då får man hela elsystemet på "insidan" av plasten och bara några få plastgenomgångar. Det brukar vara lite knöligt med takdosorna men det går oftast att trycka upp plasten lite så att dom får plats.

• Gilla
Liteavvarje
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.