El
Karim Mohammadi: Ja det låter som att jag behöver få dit ett proffs som kollar på det och kommer med lämpligaste lösningen. Ska se om jag får tag på någon. Tack!
Avemo: Jag har ett bilbatteri och en inverter som jag tar in när det blir strömavbrott. Dessutom har jag ett par UPS:Er. Det räcker till måttlig användning av belysning, dator och köksfläkt under många timmar. Då har jag ett trassel med skarvsladdar och grenuttag inne. Det kan man stå ut med inte minst med tanke på hur sällan det är elavbrott. Ett elverk kan absolut vara användbart vid
Ljus: [bild] Den enda 48V ljuskällan jag kan komma på i LEDutförande är de för ROVslingor dvs kedjebelysning för provisoriskt ljus på byggen. Finns både i E27 och B22 har jag för mig. Men få till en vettig applikation i trädgården blir nog besvärligt. [bild]
etompau: Gissar på att fläkten ska gå en specifik tid när den återfjädrande knappen trycks in. På fläktplinten ska det finnas konstant spänning. En av ingångarna används sedan för att trigga fläktens tidskrets.
Nowah: Okej. Jag gillar och tycker service delen och lärandet av allt med nytt materiel är roligt och intressant men vill ta mig ut ur det hära med att skruva 7-4 dag in och ut,Kan tänka mig att sitta på kontor men inte 24/7 utan jag vill vara ute på plats
etompau: En rörelsedetektor för utomhusbruk. Någon timerkrets som detektorn triggar och håller igång radion under några minuter.
MagHam: En god regel är att alltid gräva >60 cm. Jag har gjort mina tidiga yrkesdagar på Elverk respektive Televerket (som det hette då) och har sett elände som ytliga kablar kan ställa till med.
norrbottenssnickaren: [citat] Borde skrivit är det godkänt istället. Tar på mig det.
elmont: Och för mig är kvalitet inte bara hur länge en pryl håller utan även hur den är att "hantera" och hur den "ser ut".
Tobbe_3: Det finns ett driftfall där fasledaren blir paralellkopplad med mellantråden. Det gör att fasledaren får en fördubblad area. Men strömmen kommer nog meśt att passera genom fasledaren p.g.a övergångsresistansen i brytarna. Genom paralellkopplingen kan det bli något svårare för en ovan person att felsöka.
Patrik_Hed: Det har kommit en lösning på detta problemet sedan denna tråden startades 2012. Vadsbo var först ut, men sedan har Plejd också kommit med en dosdimmer som man kommunicerar med via bluetooth. Bägge tillverkares dosdimrar har astrofunktion och går att ställa in om dom ska dimra eller vara av/på. Om man till exempel har fyra stycken utearmaturer med varsin strömbrytare, en vid huvudentré,
elmont: Jag tycker att man kan kosta på några kronor och sätta riktiga "pottor" som är avsedda just för spottar. Det är ju inte så stora pengar det handlar om och man får en bra produkt. https://www.elbutik.se/category.html/infallnadssburkar
roli: Men lägg gärna i kabel i slangen innan den placeras i muren. Gör du tvärt om så kan du få problem när du skall dra i kabeln eftersom kabeln lätt "fastnar" i slangens "veck" på insidan vid krökar/böjar.
Tobbe_3: [citat] I det här fallet verkar det vara en äkta trefashäll eftersom det byglas mellan fasskruvarna när kör på en eller två faser.
toolman77: Det är upptill varje elnätsägare om de vill ha ledningsrätt eller inte, det går lika bra med avtalsservitut eller avtal. Vattenfall bygger inte nytt lokalnät med ledningsrätt även om det kan finns på befintligt nät.
Mikael_L: [citat] Den varianten kände jag inte till. Men smart grej. :)
Reprazent: Jag ska byta ut en gammal trapp som är ful. Har tagit en bild på kopplingen så jag hoppas det går bra. Tack för svar!
Tobbe_3: Kan vara läge att fundera på dimmern. Vissa typer av dimmer passar dåligt för LED lampor. Det gäller särskilt typen för enbart glödljus. Det finns idag speciella LED ljusdimmer eller transistordimmer.
Mikael_L: Nu var väl just detta anslutningssladden till en maskin som inte ens har nolla. Men annars, är det uttaget på väggen, eller en skarvsladd, så är det viktigt att nollan både är med och ordentligt ansluten = kolla + mät.
MagHam: Har en Julafläkt 3 fas 5kW köpt för ett par år sen som är Y-kopplad med flytande mittpunkt som Tobbe_3 skriver ovan. Blir aldrig mer än 7,3 A per säkring då.
Wand: [citat] Han kan använda CEE-don om han vill ha möjligheten att använda kontakter. Blir dock inte lika snyggt och aningen dyrare. Men möjligheten finns :)
Mikael_L: Kvalitetsmässigt är Kraus-Naimer i toppskikt. Eljo-brytaren klarar jobbet bra om du inte använder den till att bryta med last, dvs bara manövrerar den när maskinen är avstängd (eller åtminstone sällan med maskinen igång) Kraus-Naimer brytaren är så pass bra att den klarar att regelmässigt manövrera med last på. Men egentligen är den väl kanske bara överdrivet bra för det bruket
GK100: Det är inget problem vid 12/24/48 VDC du kan använda vanliga säkringar där. Vid högre spänning får man välja anpassade varianter eller till att börja med tvåpoliga och bryta både plus och minuspol.
Mikael_L: Ren felkoppling är också det jag misstänker (om det nu inte var en trasig kontakt så man kunde komma åt något av metall där inne). Och är det ren felkoppling så är det dessutom ett brott mot reglerna för kontroll före idrifttagning utav elanläggning. Men den nya lagstiftningen påstås det att ESV kan och kommer agera hårdare mot företag som gör fel, så i åtminstone teorin
elmont: Rör av typ RS fungerar utmärkt i "vanliga" armaturer och har bra köldegenskaper så dom används rätt ofta i reklamskyltar som står ute. På "senare" tid har man börjat att använda lysrör med två glas för att med dom "nya" rören klara kylan
elmont: Lite grovt kan man räkna med en permanent last av 11-12 A på en vanlig 10 A säkring över mycket lång tid en 10 A säkring löser ju inte på exakt 10 A.Det beror ju inte enbart på strömmen som går genom säkringen utan även på omgivningens temperatur. En ensam porslinsäkring som sitter ute klarar mycket mer än om samma säkring sitter i ett stor och hårt belastat central i ett
gråsten: Har läst på lite mer nu, både elbolags sidor och forum. I Frankrike finns ännu enstaka abonnenter på landsbygden som får 3x230 volt trefas triangel. I övrigt kör man 3x400 med nolla. Trefas 230 volt var standard i Belgien tidigare för man tyckte att det blev dyrt med koppar till nollan. Men energiförlusterna i 230 volts nät med långa överföringar gör att man går över till 3x400
Pen: Det som är på bilden är en kontaktor/relä. Manöverspolen är/var kopplad till rundstyrningsmottagaren (se GK100 inlägg). Kontakterna går sannolikt till någon värmeutrustning (oprioriterad last - se GK100) som nätägaren kunde koppla bort vid behov alternativt så kunde kunden välja att utrustningen (typiskkt varmvattenberedare) kopplades bort vid högtaxa. När man tog bort
Slugge: [citat] Förhoppningsvis blinkar det inte längre.. TS har inte hörts ifrån på ett par år heller, tyvärr får man ofta inte veta upplösningen på dessa trådar.