2 831 läst ·
8 svar
3k läst
8 svar
Ansluta spis...
Hej på er, behöver tips på lösning för installation spis.
Vill ha fatt i en lösning som bygger så lite som möjligt utanför vägg bakom spis.
Har kollat lite på Perilexlösning, men det känns som att den bygger för mycket.
Någon som känner till en "0-lösning" eller bara precis så mycket som kabeln kräver.
Spisen som ska installeras har liksom inget utrymme för kontakter bakom, vill helst inte ha kontakter vid sidan om då det handlar om en "fristående" Rangecooker.
//Kjell
Vill ha fatt i en lösning som bygger så lite som möjligt utanför vägg bakom spis.
Har kollat lite på Perilexlösning, men det känns som att den bygger för mycket.
Någon som känner till en "0-lösning" eller bara precis så mycket som kabeln kräver.
Spisen som ska installeras har liksom inget utrymme för kontakter bakom, vill helst inte ha kontakter vid sidan om då det handlar om en "fristående" Rangecooker.
//Kjell
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 885 inlägg
Förutsättningarna framgår inte här så om man antar att det är helt fritt så kan du göra ett större hål i väggen där uttag och stickpropp får plats. Men jag gissar att det inte möjligt i ert fall och då återstår fast anslutning i dosa. Den bygger dock några centimeter. Spisen måste väl ändå har något installationsutrymme på baksidan? Några platta former av trefaskontakter finns inte.
Om det är anslutning i en infälld dosa så är det som bygger minst en anslutningsdosa
https://www.elgrossisten.se/installationsmaterial/anslutningsdosor
https://www.elgrossisten.se/installationsmaterial/anslutningsdosor
Ja ok, jag får hitta en lösning på detta. Spisen ska stå mot murstock, murstocken är inte "aktiv" i den bemärkelse att det eldas i den. Jag får försöka att ta ur för en anslutningsdosa.
Vet ni om det är ok att gå in med 5 * 2,5 kvmm från säkringsskåp samt 5*2,5 kvmm från spis i en dosa av den typ som denna länk pekar på?
https://www.elgrossisten.se/anslutningsdosa-inf-utv
Kabel kommer att dras i rör och komma upp ifrån golv in i denna dosa i så fall.
Tack!
Kjell
Vet ni om det är ok att gå in med 5 * 2,5 kvmm från säkringsskåp samt 5*2,5 kvmm från spis i en dosa av den typ som denna länk pekar på?
https://www.elgrossisten.se/anslutningsdosa-inf-utv
Kabel kommer att dras i rör och komma upp ifrån golv in i denna dosa i så fall.
Tack!
Kjell
Moderator
· Stockholm
· 57 876 inlägg
Dosan borde fungera. Men du behöver bara ha 1,5 kvmm mellan dosan och spisen. Man får gå ned ett "snäpp" i dimension på en anslutningskabel. Nu antar jag att du skall ha max 16A från centralen?
H hempularen skrev:
Korrekt, kör 16 från centralen, intressant att man får gå ner på anslutningskabeln...
Hade jag inte en aning om
Tackar för input!
Kjell
Det måste också påpekas att den tumregelmässiga "regeln" att kunna gå ner i area på anslutningskabeln gäller korta sladdar.
Över 2 meter långa anslutningssladdar bör man alltid kontrollera dimensioneringen på vanligt vis, map spänningsfall, uppvärmning och utlösningsvillkor.
edit:
En sak till ang anslutningsladd. Den behöver ej dimensioneras gentemot överlast med gruppens säkringsstorlek. Utan man kan dimensionera sladdens area utifrån den ström apparaten drar.
Dvs säga, exempelvis har man en 16A säkring, 2,5mm2 kabel till anslutningsdosan.
Men sen ansluter ett föremål som drar 11A, då kan anslutningssladden dimensioneras för 11A, då det aldrig kan flyta 16A i sladden.
Ska jag vara lite petig ska det däremot kontrolleras att sladden tål kortvarig kortslutningsström. Men för en kort sladd med en eller två dimensioner mindre area kommer det i verkligheten aldrig vara något problem.
Över 2 meter långa anslutningssladdar bör man alltid kontrollera dimensioneringen på vanligt vis, map spänningsfall, uppvärmning och utlösningsvillkor.
edit:
En sak till ang anslutningsladd. Den behöver ej dimensioneras gentemot överlast med gruppens säkringsstorlek. Utan man kan dimensionera sladdens area utifrån den ström apparaten drar.
Dvs säga, exempelvis har man en 16A säkring, 2,5mm2 kabel till anslutningsdosan.
Men sen ansluter ett föremål som drar 11A, då kan anslutningssladden dimensioneras för 11A, då det aldrig kan flyta 16A i sladden.
Ska jag vara lite petig ska det däremot kontrolleras att sladden tål kortvarig kortslutningsström. Men för en kort sladd med en eller två dimensioner mindre area kommer det i verkligheten aldrig vara något problem.
Redigerat:
En spis kan ofta ha en effekt som är större än säkringens max märkström. Det kan vara värt att tänka på om man kör spisen på t.ex. 2 fas alternativt 2 fas + nolla. I dom lägerna kan även en normal spis " överbelasta " en 16 a säkring. I ett sådant läge bör man fundera på om en 1,5 mm2 anslutningskabel är ett lämpligt ihop med 16 a säkringar.
Klicka här för att svara