Hej, första posten på BH forum.

Nuvarande status:
Bor i ett hus med två elcentraler, en för varje våning, mätarskåp vid tomtgräns. Från mätarskåp går en st TN-C kopplad 3x6+6 (ursäkta ev. felaktig nomenklatur, det är alltså 3 faser + flätad PEN ledare 6mm2) till en mindre kopplingsdosa på yttervägg. Vid denna dosa delas kabeln upp på till de båda centralerna.

Inkommande 3x6+6 till övervåningen går genom en vindskrubb (med inomhusklimat) och har vid ett tillfälle blivit avsågad vid en takrenovering. Innan den når elcentralen så gör den en extra-sväng med ca 50cm slack samt går ut ur huset igen för att slutligen komma in vi cenralen som sitter monterad invändigt på denna yttervägg. Sista biten, uppskattningsvis nån meter går kabeln alltså på husets utsida men under en 70mm tilläggsisolering.

Plan:
På övervåningen planerar jag att tilläggsisolera 50mm invändigt i anslutning till den väggen där elcentralen sitter. Tyvärr kommer då elcentralen att hamna illa till med resultatet att den luckan inte kommer gå att öppna och jag vill därför flytta centralen en bit. Anslutningarna på insidan hindrar inte detta, men p.g.a. den knöligt dragna inkommande kabeln så måste denna dras om.

Lösningsförslag:
Alt 1.
Det enklaste alla kategorier vore att helt enkelt dra en ny (EKKJ 3x6+6) från den tidigare skarven, vi pratar då en ny kabel på ca 2m. Denna skulle då kunna gå direkt till centralen utan att passera utvändigt på huset. Sista biten till centralen, ca 1m skulle den hamna under 45mm isolering på insidan.

Nu är det ju dock så att TN-C endast är tillåtet med 3x10+10 (alt 3x6+10 om det funnes) nuförtiden så denna lösning kanske inte är möjlig. Har sett lösningar diskuterats där en 5x6 kabel använts och Jord + Nolla lagts ihop och märkts upp. Då elektrikerna inte verkar helt överens om hur Elsäkerhetsverkets föreskrifter skall tolkas på detta område så tänker jag mig att denna lösning inte är aktuell för mig.

Alt 2.
Som alternativ kan man tänka sig att vid punkten för den tidigare kapningen/skarven göra en övergång till TN-C-S (även här ber jag om ursäkt om jag missat nomenklaturen och kallar det fel) och därmed gå från 3x6+6 till 5x6 med separat nolla och jord. Detta skulle tidigare ske i elcentral, men har fått för mig att det numera kan vara ok i en mindre kopplingsbox, alltså utan säkringar och huvudbrytare.

Problemet med denna lösning torde vara att det kan räknas som ombyggnation istället för underhåll och därmed måste inkommande 3x6+6 också bytas till 3x10+10. Måste man då gå hela vägen från mätarskåp eller räcker det med att gå från utvändig box på huset (verkar iofs orimligt med tanke på ovannämnda att det skulle vara ok med 3x6+6 i det ena fallet med inte i det andra).

Alt 3.
Riv bort hela inkommande EKKJn från utvändig kopplingsbox och till övervåningens central. Dra en ny kabel från central på nedervåning, avsäkrad 16A, innan jordfelsbrytaren för att få separata JFB på varje våningsplan. Man skulle då kunna gå ner i dimension till typ 2.5mm2 och även gå i VP-rör ivändigt i huset.

Alt 4.
Riv ut centralen på övervåningen helt och dra nya grupper från nedervåningen. Detta alternativ är ett sistahands nödfallsalternativ då jag tror att det blir klart dyrast, både med kabel, elarbete, utökning av central på nedervåningen mm.

Vad tror elektrikerna på forumet?

Är lösning Alt 1 eller 2 genomförbara eller måste jag gå på Alt 3?

Tilläggsfrågor:
T1)
Finns det några fördelar med att använda en försänkt central där centralens utsida ligger i nivå med gipsen?

T2)
Kan jag lägga på 45+13+11 (ca70) runt centralen utan att byta central till nån försänkt variant. Den nuvarande centralen är i plåt med ett "U-lock" och urtag ur plåten för ingående och utgående elledningar.

T3)
Får man tilläggsisolera med invändig isolering rakt ovanpå den inkommande kabeln? ()

Jag skulle ju vilja se den elektriker som börjar lusläsa reglerna in i minsta stavelse och tvärvägrar göra jobbet för att man inte "får". Kan de tillhandahålla likadan kabel som sitter där så är det väl bara koppla in en sådan efter att du är klar med det övriga och då dra den på lämpligt sätt.

En ny 4G10 från kopplingsdosan på yttervägg till centralen på övervåningen tycker jag låter bäst. Det kräver inte byte av några andra huvudledningar utan kan hänföras till underhåll.

Om ni sannolikt ändå kommer att byta huvudledning från mätarskåp och använda TN-S så kan det vara lämpligt att förbereda med en 5G10.

Det går att bygga in en utanpåliggande elcentral bara den går att komma åt vid underhåll. Det är i och för sig bra om den gamla diazedcentralen är i gott skick med en någorlunda hel kåpa för att minska risken för brand.

Att begrava ledningar i isolering ska man undvika. Men en 10 mm² är kraftigt överdimensionerad så det blir inga problem med värmeutveckling i det fallet.

• Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Tack för svaren!

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
En ny 4G10 från kopplingsdosan på yttervägg till centralen på övervåningen tycker jag låter bäst. Det kräver inte byte av några andra huvudledningar utan kan hänföras till underhåll.
Noterar att EKKJ (t.ex. 3x6 + 6) typiskt används som jordkabel numera men förut har den uppenbarligen dragits hela vägen trots skarv på vägen. Finns det någon bra anledning till att 4x6 används nuförtiden men inte förut?

På samma tema, Aceflex verkar ju vara en superkabel. Vad är det som är så bra med den, och kan den användas i mitt fall?

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Att begrava ledningar i isolering ska man undvika. Men en 10 mm² är kraftigt överdimensionerad så det blir inga problem med värmeutveckling i det fallet.
Behöver man skydda kabeln från skruv/spikning ifall man lägger isolering utanpå? Finns det 10mm2 kablar som går att dra i rör nån enstaka meter? T.ex. från vindsskrubben och till centralen?

Att bygga in kabel utan rör eller slang är något man ska undvika, inte bara för säkerheten men även för framtida ändringar mm.
Annars så är Bo's förslag bra, regelrätt och inga konstigheter.

tommib
EKKJ går bra att dra inomhus också. Eftersom den är svart sticker den ut lite men i en källare spelar det ingen roll.

Anledningen till att gamla EKKJ var 3x6+6 jämfört med nya 4x6+6 handlar bara om detta med PEN och att vi numera har JFB och använder TN-S-system.

Aceflex/RV-K/N1XV är en väldigt praktiskt allroundkabel ja. Den är lättarbetad och fungerar för de flesta applikationer. Skyddet är lite mindre än i en EKKJ eftersom den inte har en jordskärm på samma sätt.

Jag är rätt säker på att man inte behöver skydda en kabel som går i rör enligt föreskrifterna men det kan vara en bra idé ändå. Det beror på förutsättningarna på platsen helt enkelt.

Det finns massor av 10 kvmm kablar som går att dra i rör. Det beror mest på rördimensionen :) Mellan centraler kan man med fördel lägga ett 25 mm rör, då får man enkelt i t.ex. en N1XV 5G10 som har 18mm ytterdiameter. 40 eller 50mm rör är ännu bättre. Om man kan lägga ett sådant beror på förutsättningarna på platsen, igen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.