Snailman
R rävlyan skrev:
Kolla in hur du kan få ihop det dosorna bara , många kablar som ska in och kan bli bra trångt med en dosa blir kanske 2 st dosor intill varandra , hör med elektrikern så du gör rätt
Jag har en vp2 kopplingsdosa för trippelgips (blå ring), de är väldigt djupa, så det ska nog gå.
https://www.elbutik.se/product.html/kopplingsdosa-vp-2?category_id=15867

han har kopplat en sån för badrummet dit gick det
1 från centralen
2 taklampor
1 handdukstork
2 spegelbelysningar
1 brytare

Redigerat:
Snailman Snailman skrev:
Jag har en vp2 kopplingsdosa för trippelgips (blå ring), de är väldigt djupa, så det ska nog gå.
[länk]

han har kopplat en sån för badrummet dit gick det
1 från centralen
2 taklampor
1 handdukstork
2 spegelbelysningar
1 brytare
Det lär bli trångt i den apparatdosan (som Schneider valt att kalla kopplingsdosa). I vanliga fall har en kopplingsdosa 70 mm mellan skruvarna, inte 60 mm. Fast gör som elektrikern vill, det brukar bli bäst. :)

Snailman
Müssli Müssli skrev:
Det lär bli trångt i den apparatdosan (som Schneider valt att kalla kopplingsdosa). I vanliga fall har en kopplingsdosa 70 mm mellan skruvarna, inte 60 mm. Fast gör som elektrikern vill, det brukar bli bäst. :)
Jo, det är bara att garaget extrapolerar jag från hur han ville ha det i badrummet och hur han gjorde vindsbelysningen i huset (var samma lysrör på vinden, där blev det en slangstump från centralen till vinden och sen ekk till en strömbrytare ekk till en kopplingsdosan med lock och sen från den två ekk till var sitt lysrör.

Men jag spacklar inte gipsskarvarna förrän han kopplat färdigt, så jag kan något sånär lätt skruva ner ett par gips och osv skivor om det skulle behövas, taket går att komma åt från vinden tills jag lagt råspontsgolv där.

• Gilla
Müssli
  • Laddar…
Som sagt 7 kablar in i en apparatdosa blir svårt, dra som någon tidigare nämnde armaturerna i en slinga. In på ena sidan och ut till nästa armatur på andra sidan. Jag kan garantera dig att ingen elektriker vill ha 7 kablar in i en VP2 dosa.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.