4 105 läst ·
8 svar
4k läst
8 svar
Brun installationskabel
Jag ska dra en kabel från en kopplingsdosa i ett uterum upp till bjälkarna i taket för att sätta ett eluttag där för inkoppling av högtalare etc. Det blir utanpåliggande dragning. Träet i uterummet är brunlaserat och min fråga är om det finns någon bra brun installationskabel? Det är förvisso ett uterum men inbyggt så vet inte om EKLK behövs. Kanske EKRK räcker? Eller någon helt annan typ som lämpar sig för ändamålet? Har lite svårt att hitta annat än vita kablar av dessa typer dock.
Edit: det är ett jordat uttag såklart och jag antar att svart till nöds skulle gå, men brun hade varit optimalt.
Edit: det är ett jordat uttag såklart och jag antar att svart till nöds skulle gå, men brun hade varit optimalt.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Det finns bruna kabelkanaler, brun installationskabel har jag inte sett.
Protte
Protte
Den enda hyfsat normala installationskabel jag sett i annat än vitt är faluröd EKK och brun kulo EKRK.
Jag har löst motsvarande problem nån gång med krympslang i önskad färg, man får tänka nån sekund på att kabelns kylning försämras en aning. Fritt uppspikad lär detta inte ha någon större betydelse.
Jag har löst motsvarande problem nån gång med krympslang i önskad färg, man får tänka nån sekund på att kabelns kylning försämras en aning. Fritt uppspikad lär detta inte ha någon större betydelse.
Var och om den finns att få tag på numer ver jag inte, jag höll i en rulle för länge sen.
Klicka här för att svara