Hej.
Kan/får jag göra om elen från en lamparmartur till en väggkontakt? Dom kablarna som går till lampan från dörrkabeln kan jag koppla ur lampan och koppla/göra till ett vägguttag?
Mvh
Kan/får jag göra om elen från en lamparmartur till en väggkontakt? Dom kablarna som går till lampan från dörrkabeln kan jag koppla ur lampan och koppla/göra till ett vägguttag?
Mvh
Då det är fast elinstallation så får du enligt regelboken inte göra något själv, utan ändringen skall göras av "elbehörig" person. Det redovisade eluttaget får endast installeras om det finns jord framdraget vilket inte ser ut att finnas om det inte är dolt i bilden.
Edit: Var för långsam vid skrivandet då Useless hann före.....
Edit: Var för långsam vid skrivandet då Useless hann före.....
Inom samma rum/yta ska du ha identiska uttag, dvs alla jordade eller ojordade.
Det borde inte vara svårt att plocka bort garderobsbelysningen, montera en kopplingsdosa och dra ut en kabel till ett utanpåliggande vägguttag.
Kräver dock handlag med elprylar. Har du inte det, så ta hjälp.
Det borde inte vara svårt att plocka bort garderobsbelysningen, montera en kopplingsdosa och dra ut en kabel till ett utanpåliggande vägguttag.
Kräver dock handlag med elprylar. Har du inte det, så ta hjälp.
Tack för snabbt svar, då har jag mer underlag.E etompau skrev:
Moderator
· Stockholm
· 57 875 inlägg
Om du skall göra det här själv. Så behöver du då ett lämpligt (ojordat) uttag, en kopplingsdosa som får plats där trådarna kommer ut. Det är enkelisolerade trådar, de får inte gå åtkomliga någonstans. Och så en stump lämplig installationskabel. Lämplig kabeltyp som även går att dra relativt rakt är EKRK. Det finns en modernare variant som jag inte kommer ihåg namnet på. Den är något tunnare (bättre isoleringsmaterial). Och så behöver du lämpliga klamrar till kabeln. Och så är det bra med kopplingar till dosan, ex. Wago. Det brukar vara enklare med Wago än de kopplingslister som finns i vissa dosor.
Köp inte billigast möjliga uttag på Jula/Biltema, utan håll dig till märken som Elko eller schneider (säljs också av Jula). Det fanns ett roligt inlägg här tidigare "inget fel på Malmbergs uttag, så länge man inte slarvar bort den medföljande klubban för att slå in kontakterna i uttaget". Och då finns det betydligt sämre uttag än Malmbergs.
Köp inte billigast möjliga uttag på Jula/Biltema, utan håll dig till märken som Elko eller schneider (säljs också av Jula). Det fanns ett roligt inlägg här tidigare "inget fel på Malmbergs uttag, så länge man inte slarvar bort den medföljande klubban för att slå in kontakterna i uttaget". Och då finns det betydligt sämre uttag än Malmbergs.
Tack för svarH hempularen skrev:Om du skall göra det här själv. Så behöver du då ett lämpligt (ojordat) uttag, en kopplingsdosa som får plats där trådarna kommer ut. Det är enkelisolerade trådar, de får inte gå åtkomliga någonstans. Och så en stump lämplig installationskabel. Lämplig kabeltyp som även går att dra relativt rakt är EKRK. Det finns en modernare variant som jag inte kommer ihåg namnet på. Den är något tunnare (bättre isoleringsmaterial). Och så behöver du lämpliga klamrar till kabeln. Och så är det bra med kopplingar till dosan, ex. Wago. Det brukar vara enklare med Wago än de kopplingslister som finns i vissa dosor.
Klicka här för att svara